Fick föl i november...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare November
  • Startdatum Startdatum
N

November

behöver lite råd. Nån här som fått föl så sent på hösten och har några tips??

Tacksam för dom svar ja får.

Sv: Fick föl i november...

Men oj, det låter som om det var helt oplanerat? visste ni inget?

Tips är att fölet enbart ska vara ute korta stunder då det är kallt, den lilla behöver ligga ner mycket och vila, en rejäl halmbädd som alstrar värme i boxen är inte fel!

Du får gärna berätta lite mer. Lycka till förrestän.

Jag har fått föl i november , och ett föltäcke är nästan ett måste , jag hade tre täcken lite olika varma , sen fick fölis vara ute korta stunder och jag la ut massa halm i hagen och fölis var duktig nog att om den blev nannig den slilla stunden den var ute så la den sig i halmen, Massa halm i boxen, allt för att hålla den lille varm,

Det var ett evigt ta ut och ta in men det får man ju ta ;-) Sen när det stormade ordentligt så hade jag tuern att ha ridhus så den lille fick springa av sig där,

Lycka till tesora

Grannen hade en inackordering som fick för i december för några år sedan. Just det året var som de flesta vintrar här på västkusten, regnig men rätt varm (som mars ungefär). Den fick en otroligt tjock fölpäls och de första veckorna var den bara ute kortare stunder men kring 1 mån ålder var den ute hela dagar (5-8 timmar) med regntäcke om det vräkte ner men annars utan.

Vet inte om det är sämre för dem med snö och torr luft. Jag skulle nog föredra det framför den blötan som var då med det fölet var friskt och starkt och hade som sagt var en fantastiskt tjock fölpäls.

Jag va nyfiken i vanlig ordning å köpte mej ett sto från polen. :) frid å fröjd...tills hon fick päronform. Mhmm...dräcktig!! I dagsläget är ja rätt nöjd och glad över det lilla miraklet. :laugh: men de är ju liiite fel årstid tycker ja.

Massor!! av halm i boxen, hon är ute 2-3 ggr/dag å olika länge beroende på ork och väder. Håller även på bygga iordning en lösdrift till mamma ochh föl. Så..ja, de känns rätt bra.
Har inköpt hundtäcke till henne, som ja kör stenhårt med, då det är på tok för stort med det på 85cm jag har! :D

Funderar lite på hur varmt de ska va i stallet...
hämmar de växten eller nått om de är för kallt?
Livrädd att den lilla ska bli sjuk nu när hon klarat de så här långt!!

Apropå fölpäls å vinterpäls...hon löser ju, dock inte till sin fördel, ser ut å kunna få sommarpäls!!! :cry:

Tack för svar!! :bow:

det som kan hända om hon ligger ner och blir kall är ju lunginflammation ! Och kall mage med diarre som föjld vilket torkar ut en fölunge väldigt fort, När hade du tänkt sätta dom på lösdrift ?
Om jag var du hade jag haft den lilla på stall över vintern ,
Mitt föl som kom i november var en lite PRE unge inte vinterpäls där inte ;-)
Men som sagt värme värme och åter värme och inte ligga ner för länge utomhus
Tesora

Kom på en sak ! det finns föltäcken att köpa !! Till och med som har magplattor !!

Senast ändrad:

Dom ska klart stå i stall hela vintern. :)
Lösdriften tänkte jag mäst då hon är så pass stark å kan va ute nån timme per gång så har den iaf torrt å snöfritt där inne! Lite skydd i sin vanliga dagshage bara.

Näe..jag vet ju hur mamma ser ut, å hon har lika mycka päls nu som mina andra hästar har på sommarn. :crazy: bara hoppas fjölis inte ärvt dom anlagen :(

Jag har gjort så nu att ja tar ut och har dom under uppsikt å så fort jag ser att lillan blir trött tar jag in.

Vet du hur varmt man ska ha i stallet?? Eller rättare sagt bör ha?
Har ställt in så dom har värme nu, men vill ju inte ha för varmt heller, är ju rädd att hon inte får nån päls alls då..då kommer de bli riktigt tufft i jan-feb har ja en känsla av.

Jätte jätte tack för svar!!! :bow::bow::bow:

du behöver nog inte ha så himla varmt i stallet ! Utan helst drag fritt !!! Sen om du bara har massa halm och täcke på den lilla så klarar den sig :-) Tänk på att om mamma inte går i lösdriften så kommer den lilla att lägga sig där mamma står , Häst mammor tänker ju inte som vi ;-) så ha en hel del halm ute i hagen oxå om du kan , för som jag har upptäckt har haft två vinterföl så la sig gärna fölen i halmen för mamma häst stod gärna där och pillade i halmen
Men som sagt drag fritt stall och mycket halm :-) Du får sätta in lite bilder på underverket sen !!!

Vad ska han /hon heta ??
Tesora

i stallet for att spendera pengar pa fol vinter tacken alltsa inte regn variant utan for varme, kan du ga till loppis eller second hand och kopa dunjackor av sort, men mat folet forst och sen vad du gor ar att tra benen genom armarna och sen zippa upp den pa ryggen av folet. fungerar jattebra och nar den ar smutsig stick i mashine och tvatta..anvand medel som ar hypoallergic sa babies inte blir sjuk. det behover ju inte vara dun forstas, men vinterjacka helt enkelt.. S.k Skivest fungerar ocksa nar babies ar lite aldre, plus du far en jatteduktig babies som inte bryr sig att ha saker pa benen och sant.. van med lite av varje..
sen det har med varme ar inte sa viktigt sa lange det finns torr halm att ligga pa, och stallet ar dragfritt. ocksa tank pa om du har tacke pa mamma hast, var saker pa att folis inte fastnar i benrepen nar den forsoker dia. bast ar att man inte korsar dem utan satter repen sida fran sida.och de sitter snug sa ett litet nos inte kan peta in dar och fastna.
Lycka till. forlat dalig svenska, jag ar mkt trott

TACK TACK TACK!!! För tips!! :bow:
underbart att de finns folk å bolla med. :)

Man får höra så olika..så svårt att veta vilket ben man ska stå på, har ju inge egna erfarenheter. :(
Dragfritt bör de vara i mitt stall, helgjuten lagård och ända dörren är ut till stora delen av lagårn. Dvs, inge drag utifrån.
Täcke på gäller både ute och inne..dock bara fleece inne.

joo..jag vet ju de ang lösdriften, en tänkte att om man lägger hö där inne borde mamma stå där. I sommras stod hon gärna inne även om dom andra hästarna va ute...så de kan funka.

Hihi..försökte få ut bilder igår...men ja vet inte vart dom tog vägen. :confused:
Får göra nytt försök senare igen. :)

Namn vade ja...vet inte riktigt 100 än faktiskt.
November...nånting blir de iaf. Kallar ju henne "Nova".

ja hoppas vi löser det här!

Åter igen! Tack!! :bump:

Grattis till det lilla underverket! Håller tummarna för dig och din nya familj :) Så länge du vågar fråga om hjälp och är öppen för alla förslag så kommer det nog gå vägen...
Här hos oss kom det en liten kalv till världen för ca 1 ½ månad sen, han är jättesöt i sin lurviga päls och verkar gilla hästarnas del bättre än kossornas!!! Men vi har samma princip, inte ligga kallt och inte dragit inne. Mycket halm!!!! Dock var han för stor för föltäcket så hittills har det gått utan...
Nu återstår bara detektivarbetet med vem som är pappa.. Ska tilläggas att kossan är en sådan som gärna går utanför staketen trots 3 trådar och konstant el!! :( Suck...

En liten grej.. tänk på att den lilla ska ha sitt pass inom 6 månader, annars brukar det vara mycket dyrare avgifter! Vet inte om det är något mer sådär akut just nu...

Lycka till... Kram

Kul ändå!
Inget konstigt det här, på travhästfronten är det det ju ganska vanligt med fölningar mitt i vintern (tex februari) och då brukar ju vintern vara i full gång. Har ganska lite erfarenhet kring vinterfölning men de gånger som jag stötte på det (20 år sedan?) så var det inget problem vad jag minns. Och sedan, bara för att det rör sig om november istället för februari, på olika håll av nyåret, ska väl ändå inte ha någon större betydelse. Ingen uppfödare inom trav i närheten? De har säkert en massa bra tänk kring hur länge de ska vara ute osv. Det enda jag tänker på är väl tiden för att äta gräs och att fölisen kommer i kontakt med det... det lär ju dröja, spelar säkert ingen större roll heller.
Två hästar till priset av en :banana:

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
697
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka