Fick fel medicin utskrivet - vad göra?

Det är ju inte upp till mig att rensa listan, det enda jag som patient kan se är ett år tillbaka. Sen verkar vissa föras in och vissa inte.

Det var lite "roligt" första besöket hos nya husläkaren och hon kollade listan. Vände sig om och frågade vad jag hade fentanyl och propofol till:D
Nej det gör väl läkarna, men du kan ju be dem ta bort sånt som inte är aktuellt?

Oj...efter lite googlande förstår jag att hon kanske blev lite orolig...

Det är ju inte upp till mig att rensa listan, det enda jag som patient kan se är ett år tillbaka. Sen verkar vissa föras in och vissa inte.

Det var lite "roligt" första besöket hos nya husläkaren och hon kollade listan. Vände sig om och frågade vad jag hade fentanyl och propofol till:D
Ändå soft att bo i ett landsting där sjukhus och vårdcentraler har en gemensam medicinlista! Så är det inte i västra götalandsregionen, här får man vackert hoppas att patienten är klar i huvudet och dessutom intresserad av sina mediciner för att vara säker på att de blir rätt om de inte råkar ha en apodos :(. Usch det är sorgligt att patientsäkerheten är så tveksam.

Ändå soft att bo i ett landsting där sjukhus och vårdcentraler har en gemensam medicinlista! Så är det inte i västra götalandsregionen, här får man vackert hoppas att patienten är klar i huvudet och dessutom intresserad av sina mediciner för att vara säker på att de blir rätt om de inte råkar ha en apodos :(. Usch det är sorgligt att patientsäkerheten är så tveksam.

Jag har fått fel när jag har varit inlagd, så det kan hända ändå... Fick t ex dubbel dos av en medicin en gång och fick argumentera länge med syrran att den kapseln har en annan färg än den jag ska ha. :meh:

Ja, det är verkligen det som är det bisarra!
På mina gamla Citodonrecept har det alltid stått 1-2 vid behov, Max 8/dygn.
På Sobrilen har det alltid stått 1 tablett vid behov, Max 3/dygn.

På detta recept står det 1 tablett vid behov, Max 2/dygn, mot smärta.
Med tanke på att dom är vanebildande så har förskrivningen ändrats.Jag hade också högre dos när jag fick dom för drygt 3 år sen,nu står det 2/dygn

Med tanke på att dom är vanebildande så har förskrivningen ändrats.Jag hade också högre dos när jag fick dom för drygt 3 år sen,nu står det 2/dygn

Det köper jag. Grejen är att denna läkare aldrig haft ett smärt-relaterat ärende med mig. Jag tror hon blandat ihop patienter på något vänster.

:eek: Plotsligt ar jag valdigt glad for vad jag tyckte var en onodig grej nar apotekaren sjalv alltid checkar medicinerna med patienten innan man far ut dem har. :cautious:

Imorgon måste det väl finnas nån vårdcentral eller närakut som är öppen, även om det inte är din vanliga bör de ju kunna hjälpa om de kan se att du brukar få det utskrivet?

Jag hoppas att jourcentraler inte skriver recept på Oxazepam till okända människor.
Även om jag absolut håller med om att TS oförskyllt råkat illa ut av att fel preparat förnyats (antar att det handlar om förnyelse i det här fallet) så bör inte jouröppna verksamheter förnya den typen av recept.

I mitt hemmalandsting är det något som inte görs.

Jag ska ringa vårdcentralen imorgon och hoppas att de har öppet, det är ju långfredag. Sån extrem panik är det inte med ångestmedicinen, men ibland behöver jag den, det går från dag till dag, men då kan jag ju alltid ringa jouren.

Jag tänker mer på om det sitter någon stackare just nu med smärta som inte har fått sina värktabletter.

Jag tror inte att en normal vårdcentral har öppet på Långfredagen. Det är ju en röd dag.

Nej, jag tror inte att man av misstag skrivit Citodon till dig och Oxazepam till någon annan och att det förväxlats på det sättet.
Jag tror att det blivit en lokal miss mellan två olika preparat till dig. Man kan misstänka en muntlig överraportering av ditt receptönskemål och sedan vanlig glömska "var det Citodon eller Sobril???"

Jag tror inte att en normal vårdcentral har öppet på Långfredagen. Det är ju en röd dag.

Nej, jag tror inte att man av misstag skrivit Citodon till dig och Oxazepam till någon annan och att det förväxlats på det sättet.
Jag tror att det blivit en lokal miss mellan två olika preparat till dig. Man kan misstänka en muntlig överraportering av ditt receptönskemål och sedan vanlig glömska "var det Citodon eller Sobril???"

Jag håller med. För jag antar att TS inte pratade med läkare direkt.

ellan två olika preparat till dig. Man kan misstänka en muntlig överraportering av ditt receptönskemål och sedan vanlig glömska "var det Citodon eller Sobril???"

Mycket möjligt - men då torde väl ändå min läkare ringt upp mig och frågat varför jag vill ha Citodon?

Jag hoppas att jourcentraler inte skriver recept på Oxazepam till okända människor.
Även om jag absolut håller med om att TS oförskyllt råkat illa ut av att fel preparat förnyats (antar att det handlar om förnyelse i det här fallet) så bör inte jouröppna verksamheter förnya den typen av recept.

I mitt hemmalandsting är det något som inte görs.
Ok, jag har fått hjälp på det sättet. Finns inte stället man normalt sett tillhör och man har totalslut på en medicin man behöver är det ju något jourställe som gäller.

Här har vårdcentralen öppet hela påsken, så en del har ju det.

håller med om att läkaren borde ha gjort det. men om det gäller en känd patient och ett litet recept görs det inte alltid för det tar tid att ringa.

Fast Citodonet ligger längre bak i tiden, från en helt annan vårdcentral. Nuvarande läkare har jag bara träffat ett halvår och det har bara varit behandling för depressionen. Jag har alltså aldrig haft något smärtrelaterat ärende med henne.

Det finns stora problem med läkemedelshanteringen/läkemedelsförteckningar i vårt land, tyvärr. Nu var du som tur var ändå så pass "med" att du märkte felet.
Det är ett stort problem och jag hoppas att de på styrande nivå snart gör något åt det. Läkemedelslistor måste hållas uppdaterade och aktuella, samt att alla inblandade instanser måste ha tillgång till och använda samma LM-förteckning. Men det är tyvärr inget som åtgärdas över en natt...

Fast Citodonet ligger längre bak i tiden, från en helt annan vårdcentral. Nuvarande läkare har jag bara träffat ett halvår och det har bara varit behandling för depressionen. Jag har alltså aldrig haft något smärtrelaterat ärende med henne.

Nej. Men som du själv skrivit: preparatet finns kvar på din läkemedelslista för att varken tidigare, behandlande läkare satt ut, eller nuvarande läkare ändrat i tidigare ordinationer.
Och du är en "känd patient" visserligen inte för smärta men ändå.

Så läkaren gjorde i mina ögon fel (dels förstås i missuppfattningen om vilket preparat du önskarde, dels också i att skriva receptet utan att ifrågasätta).
Men läkaren verkar ju har ordinerat en väldigt låg dos, vilket i mina ögon ser ut som "oj då, vill TS ha Citodon; OK jag skriver ett litet recept (och tänker mig här 20-pack; om det är 100-pack är det mer obegripligt) och sätter ut låg dosering, så får vi se om TS begär mer och då måste vi diskutera det!"
i en situation där läkaren uppenbarligen valde att inte ringa och diskutera med dig.

Ja, läkaren borde ha diskuterat/ifrågasatt Citodon.
Men i verkligheten orkar läkare inte göra det varje gång.
Den typen av fiktivt resonemang som jag skriver i stycket ovan, är ett väldigt verkligt sätt att resonera.

Som ni förstår är detta inte ett försök till försvar utan mer en möjlig förklaring till felet.

• Gilla
Reactions: Laa
Nu var du som tur var ändå så pass "med" att du märkte felet.

Ptja, det var ju just det jag inte var - förrän vid hemkomst. Jag bara trodde att det var ett nytt billigt märke av oxazepam när tjejen på apoteket kom med förpackningen som såg annorlunda ut. Och hon sa samma gamla vanliga "och du har haft denna förut?" och jag nickade och så sa vi hej och glad påsk.

Det finns stora problem med läkemedelshanteringen/läkemedelsförteckningar i vårt land, tyvärr. Nu var du som tur var ändå så pass "med" att du märkte felet.
Det är ett stort problem och jag hoppas att de på styrande nivå snart gör något åt det. Läkemedelslistor måste hållas uppdaterade och aktuella, samt att alla inblandade instanser måste ha tillgång till och använda samma LM-förteckning. Men det är tyvärr inget som åtgärdas över en natt...

och det som heter "läkemedelsförteckningen" som visar uthämtade preparat senaste 1½ året (eller hur många månader det nu är) får endast öppnas om patienten ger samtycke.

Håller för övrigt med om det där med läkemedelslistor. Det är vanligt att de inte stämmer. vissa kliniker är sämre än andra på att "städa" efter sig, och få vårdcentralsläkare "orkar" städa efter sjukhusklinikerna även om det ibland är uppenbar städning.
Och vissa preparat tillåts ligga kvar eftersom "alla" inser att de inte är aktuella. Exempelvis ett gammalt recept på Kåvepening från år 2014. Där glömde man bara sätta i tidsbegränsningen, och sedan ligger det kvar. Men "alla" vet att man inte behandlar kontinuerligt med Kåvepenin i flera år.

Så länge olika kliniker är inblandade och att "tidsbegränsning" inte anges på recepten, kommer problemet att kvarstå.
Och med datasystem där det tar ett par minuter att formellt sätta ut ett preparat, så kommer det att hoppas över av stressade läkare som hellre lägger de par minuterna på att prata med patienten.

Nej. Men som du själv skrivit: preparatet finns kvar på din läkemedelslista för att varken tidigare, behandlande läkare satt ut, eller nuvarande läkare ändrat i tidigare ordinationer.
Och du är en "känd patient" visserligen inte för smärta men ändå.

Så läkaren gjorde i mina ögon fel (dels förstås i missuppfattningen om vilket preparat du önskarde, dels också i att skriva receptet utan att ifrågasätta).
Men läkaren verkar ju har ordinerat en väldigt låg dos, vilket i mina ögon ser ut som "oj då, vill TS ha Citodon; OK jag skriver ett litet recept (och tänker mig här 20-pack; om det är 100-pack är det mer obegripligt) och sätter ut låg dosering, så får vi se om TS begär mer och då måste vi diskutera det!"
i en situation där läkaren uppenbarligen valde att inte ringa och diskutera med dig.

Ja, läkaren borde ha diskuterat/ifrågasatt Citodon.
Men i verkligheten orkar läkare inte göra det varje gång.
Den typen av fiktivt resonemang som jag skriver i stycket ovan, är ett väldigt verkligt sätt att resonera.

Som ni förstår är detta inte ett försök till försvar utan mer en möjlig förklaring till felet.

Det kan mycket möjligt ha varit så, det är svårt för mig att spekulera i. Som jag nämnde tidigare i tråden verkar det pågå något på vårdcentralen just nu då alla är stressade och förvirrade, det har varit mycket andra administrationsfel också, men det är en annan tråd.

Liknande trådar

Hästvård Det är såhär: I förrgår skulle jag ut och rida, och såg att ena bakskon satt löst på ena sidan. Så jag hämtade några sömm att slå i så...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Kallebus
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 112
Senast: EgoGirl
·
Träning Hrm, vet inte om denna tråden hamnar rätt men vi får hoppas på det. I alla fall, var ute och gick med pållen i går. Gick en runda som...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama