Fick fel medicin utskrivet - vad göra?

Med tanke på att dom är vanebildande så har förskrivningen ändrats.Jag hade också högre dos när jag fick dom för drygt 3 år sen,nu står det 2/dygn

Nej, maxdosen är fortfarande samma. Det kanske räcker med två per dygn till dig, eller så finns det nån annan anledning till att du fått reducerad dos.

Jag råkade ut för något liknande med den skillnaden att jag aldrig har haft medicinen tidigare. Jag kollade mina recept för att se hur många uttag jag hade kvar på zomig nasal och ser ett läkemedelsnamn jag inte känner igen. Kollar upp det i fass och det visar sig vara ett morfinpreperat. Jag har alltså aldrig haft medicinen, har inte haft morfinliknande mediciner överhuvudtaget på nästan två år, jag har aldrig träffat läkaren, har inte bett om något recept eller ens varit i kontakt med vårdcentralen den dagen. Läkaren har skrivit ut medicinen i två styrkor med 100 tabletter av vardera styrkan. Jag har inte lyckats komma i kontakt med vårdcentralen då de av någon märklig anledning inte ringer upp så jag har inte fått någon förklaring men jag anser att det är ett allvarligt misstag och kommer gå vidare med det så att de får reda upp vad som har hänt.

H
Jag råkade ut för något liknande med den skillnaden att jag aldrig har haft medicinen tidigare. Jag kollade mina recept för att se hur många uttag jag hade kvar på zomig nasal och ser ett läkemedelsnamn jag inte känner igen. Kollar upp det i fass och det visar sig vara ett morfinpreperat. Jag har alltså aldrig haft medicinen, har inte haft morfinliknande mediciner överhuvudtaget på nästan två år, jag har aldrig träffat läkaren, har inte bett om något recept eller ens varit i kontakt med vårdcentralen den dagen. Läkaren har skrivit ut medicinen i två styrkor med 100 tabletter av vardera styrkan. Jag har inte lyckats komma i kontakt med vårdcentralen då de av någon märklig anledning inte ringer upp så jag har inte fått någon förklaring men jag anser att det är ett allvarligt misstag och kommer gå vidare med det så att de får reda upp vad som har hänt.
Håller med om att det är ett allvarligt misstag.

Men Gud!:eek:

och det som heter "läkemedelsförteckningen" som visar uthämtade preparat senaste 1½ året (eller hur många månader det nu är) får endast öppnas om patienten ger samtycke.

Håller för övrigt med om det där med läkemedelslistor. Det är vanligt att de inte stämmer. vissa kliniker är sämre än andra på att "städa" efter sig, och få vårdcentralsläkare "orkar" städa efter sjukhusklinikerna även om det ibland är uppenbar städning.
Och vissa preparat tillåts ligga kvar eftersom "alla" inser att de inte är aktuella. Exempelvis ett gammalt recept på Kåvepening från år 2014. Där glömde man bara sätta i tidsbegränsningen, och sedan ligger det kvar. Men "alla" vet att man inte behandlar kontinuerligt med Kåvepenin i flera år.

Så länge olika kliniker är inblandade och att "tidsbegränsning" inte anges på recepten, kommer problemet att kvarstå.
Och med datasystem där det tar ett par minuter att formellt sätta ut ett preparat, så kommer det att hoppas över av stressade läkare som hellre lägger de par minuterna på att prata med patienten.
På kliniken jag jobbar är det nu standard att fråga alla patienter som kommer in om samtycke dit, just för att underlätta för läkarna i nästa led.
Har just suttit med ett projekt inom detta ämnet hela hösten/vintern. Otroligt frustrerande hur lite som faktiskt får att göra...

Ptja, det var ju just det jag inte var - förrän vid hemkomst. Jag bara trodde att det var ett nytt billigt märke av oxazepam när tjejen på apoteket kom med förpackningen som såg annorlunda ut. Och hon sa samma gamla vanliga "och du har haft denna förut?" och jag nickade och så sa vi hej och glad påsk.
I och för sig men du märkte det innan du började ta tabletterna, så på så sätt är "ingen skada skedd". Finns många som kanske inte är så uppmärksamma och faktiskt tar fel mediciner under en lång tid.

Det ska de göra här med. Jag brukar alltid få frågan om det är rätt medicin och om jag haft den innan och vet hur jag ska ta den.

Har ar det "bitraden" som plockar ihop medicinerna, men en appotekare maste racka over dem till kunden/patienten och de brukar da lasa upp namnet fran varje burk och undra om man haft dem forut och vet vad som galler med just den medicinen. Jag har sett det i lite "lojets skimmer" men jag har helt plotsligt insett vitsen med det.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Det är såhär: I förrgår skulle jag ut och rida, och såg att ena bakskon satt löst på ena sidan. Så jag hämtade några sömm att slå i så...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Kallebus
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 112
Senast: EgoGirl
·
Träning Hrm, vet inte om denna tråden hamnar rätt men vi får hoppas på det. I alla fall, var ute och gick med pållen i går. Gick en runda som...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama