Fick fel medicin utskrivet - vad göra?

hier

Trådstartare
Jag ringde igår min läkare för att förnya Sobril, och gick idag för att hämta ut det. Jag var trött, stressad och förvirrad. Tjejen i kassan bara sa "var det det som kom igår du ska hämta?", och jag sa ja.

När hon kom tillbaka kände jag inte igen förpackningen, men jag brukar alltid be om att de byter till det billigare alternativet och det kommer ju hela tiden nya märken, så jag tänkte inte så mycket, betalade och gick hem.

Nu vid hemkomst ser jag att det inte är Sobril (Oxazepam) som blivit utskrivet utan Citodon (paracetamol/kodein):eek::eek:O_oO_o Eller rättare sagt Altermol, nytt märke vilket förklarar varför jag inte då såg att det var Citodon då jag haft det förut.

Vad gör jag nu? Vårdcentralen har ju stängt, och jag har ju redan hämtat receptet. Kan läkaren ha förväxlat patienter eller har det blivit fel i systemet?

Vad gör jag nu? Vårdcentralen har ju stängt, och jag har ju redan hämtat receptet. Kan läkaren ha förväxlat patienter eller har det blivit fel i systemet?

Spelar ju mindre roll med tanke på att du sitter med fel medicin. Har du loggat in och tittat så receptet är fel, och inte apoteket gjort helt galet (rätt osannolikt).

Jag gissar på att läkaren skrivit ut fel preparat till dig. Men faktiskt lite slarvigt av dig att inte kontrollera vad du hämtar ut...

Spelar ju mindre roll med tanke på att du sitter med fel medicin. Har du loggat in och tittat så receptet är fel, och inte apoteket gjort helt galet (rätt osannolikt).

Jag gissar på att läkaren skrivit ut fel preparat till dig. Men faktiskt lite slarvigt av dig att inte kontrollera vad du hämtar ut...

Jag loggade aldrig in och tittade, jag gick bara direkt och hämtade. Ja, jag skulle ha tittat noggrannare men själva förpackningsstorleken såg rimlig ut, och jag tänkte i ärlighetens namn att det var ett nytt, billigare märke. Känner mig såklart skitklantig, men... Jag hämtar flera olika mediciner ofta och det är alltid olika märken. Jag bara tog förpackningen och la i påsen.

Det är inte apoteket som har gjort fel eftersom det står föreskrivet på etiketten till mig, underskrivet av min läkare.

Edit: jag har nu loggat in på mina sidor på Vårdguiden - och det var hon som hade skrivit ut fel. Den medicinen jag egentligen skulle ha är inte utskriven.

Edit: jag har nu loggat in på mina sidor på Vårdguiden - och det var hon som hade skrivit ut fel. Den medicinen jag egentligen skulle ha är inte utskriven.
Trist miss.

Det där hade jag också kunnat göra på apoteket. En medicin som jag hämtar ibland är från olika tillverkare varje gång, förpackningarna har olika färger men om jag tittar om det är rätt eller inte är nog rätt slumpartat.

Fast det är ju läkarens namn som står på etiketten, personalen på apoteket kvitterar

TS hade skrivit att det var underskrivet av läkaren, vilket det ju inte går att utläsa av etiketten. Men att det är förskrivet vet vi nu, eftersom receptet är granskat av TS.

Jag kollar alltid att jag fått ut rätt på apoteket, det är så trist att slänga pengarna i sjön.

Din läkare har knappast skrivit under etiketten från apoteket.

Jag menade inte kråkan som apotekspersonalen gör, utan det som är utskrivet på själva etiketten. Och nu när jag i efterhand har loggat in och kollat min läkemedelsförteckning så stämmer det att hon idag skrivit ut det till mig.

Imorgon måste det väl finnas nån vårdcentral eller närakut som är öppen, även om det inte är din vanliga bör de ju kunna hjälpa om de kan se att du brukar få det utskrivet?

Jag ska ringa vårdcentralen imorgon och hoppas att de har öppet, det är ju långfredag. Sån extrem panik är det inte med ångestmedicinen, men ibland behöver jag den, det går från dag till dag, men då kan jag ju alltid ringa jouren.

Jag tänker mer på om det sitter någon stackare just nu med smärta som inte har fått sina värktabletter.

Kan ju lika gärna varit så att läkaren just skrivit ut dessa och när hen ska skriva ut till dig då skriver ut samma igen. Eller vad som helst.

Jag har Citodon i min läkemedelsförteckning, men har inte haft den på flera år, men den står fortfarande på listan. Till och med läkemedel från operationer står på den listan, det är en massa mediciner från åratal tillbaka, alltifrån olika antibiotika till ögonsalvor och blodtrycksmediciner.

Det kan ju ha varit så att hon råkat trycka fel från listan. Eller jag vet inte. Min vårdcentral har haft det väldigt rörigt och stressigt på sistone och min läkare har också varit underlig och stressad senaste gångerna jag träffat henne.

Stämmer etiketten med medicinen? Alltså, står det att det är mot värk på den påklistrade lappen osv, eller är det Sobril-instruktionerna?
Tycker det låter som att du har haft uttag kvar på Citodon och fått "din" medicin men inte den du ville hämta ut. Jag har själv 4-5 aktiva recept och måste självklart ange vilken av alla mediciner jag vill ta ut.

Min unge fick igår recept på en medicin som varit restnoterad sedan i somras.

Det blir fel ibland.

(Fick ny utskriven efter att ha jagat läkare på akuten som skrev ut.)

Jag har Citodon i min läkemedelsförteckning, men har inte haft den på flera år, men den står fortfarande på listan. Till och med läkemedel från operationer står på den listan, det är en massa mediciner från åratal tillbaka, alltifrån olika antibiotika till ögonsalvor och blodtrycksmediciner.

Det kan ju ha varit så att hon råkat trycka fel från listan. Eller jag vet inte. Min vårdcentral har haft det väldigt rörigt och stressigt på sistone och min läkare har också varit underlig och stressad senaste gångerna jag träffat henne.
Det är säkert så, lätt hänt att råka trycka fel, speciellt om situationen på jobbet är som du beskriver

Stämmer etiketten med medicinen? Alltså, står det att det är mot värk på den påklistrade lappen osv, eller är det Sobril-instruktionerna?
Tycker det låter som att du har haft uttag kvar på Citodon och fått "din" medicin men inte den du ville hämta ut. Jag har själv 4-5 aktiva recept och måste självklart ange vilken av alla mediciner jag vill ta ut.

Det är också det märkliga. När jag tidigare haft Citodon har det varit max 8/dag. Här står det max 2 per dag. Så det är ingen kopia från tidigare läkares ordination, utan hon har aktivt skrivit max 2/dag. På sobrilen är det alltid max 3/dag som det står.

Det kan inte ha varit gammalt recept heller eftersom jag inte haft Citodon på över 2 år, och alla recept går automatiskt ut efter ett år.

Jaha, var det så att läkaren gjort fel i alla fall? Typ skrivit ett helkonstigt nytt Citodonrecept med knasiga instruktioner? Låter ju inte alls bra att situationen på jobbet skapar sådana fel.
Nämnde situationen för mamma (apotekschef) och hon blev alldeles förskräckt. :angel:

Jaha, var det så att läkaren gjort fel i alla fall? Typ skrivit ett helkonstigt nytt Citodonrecept med knasiga instruktioner? Låter ju inte alls bra att situationen på jobbet skapar sådana fel.
Nämnde situationen för mamma (apotekschef) och hon blev alldeles förskräckt. :angel:

Ja, det är verkligen det som är det bisarra!
På mina gamla Citodonrecept har det alltid stått 1-2 vid behov, Max 8/dygn.
På Sobrilen har det alltid stått 1 tablett vid behov, Max 3/dygn.

På detta recept står det 1 tablett vid behov, Max 2/dygn, mot smärta.

Dags att rensa i medicinlistan, kanske? Och bara ha kvar aktuella mediciner på den?
Sen finns det väl alltid någon du kan ringa för hjälp om det krisar :)

Dags att rensa i medicinlistan, kanske? Och bara ha kvar aktuella mediciner på den?
Sen finns det väl alltid någon du kan ringa för hjälp om det krisar :)

Det är ju inte upp till mig att rensa listan, det enda jag som patient kan se är ett år tillbaka. Sen verkar vissa föras in och vissa inte.

Det var lite "roligt" första besöket hos nya husläkaren och hon kollade listan. Vände sig om och frågade vad jag hade fentanyl och propofol till:D

Liknande trådar

Hästvård Det är såhär: I förrgår skulle jag ut och rida, och såg att ena bakskon satt löst på ena sidan. Så jag hämtade några sömm att slå i så...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Kallebus
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 112
Senast: EgoGirl
·
Träning Hrm, vet inte om denna tråden hamnar rätt men vi får hoppas på det. I alla fall, var ute och gick med pållen i går. Gick en runda som...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?