Fick ett tel.samtal av en kompis..

movi

Trådstartare
Hon har en valpkull,ja tiken! Tiken är oreggad ,hanen är reggad! Båda är av samma ras! En tjuvparning(skilda rum under arb.dagen,vid hemkomst samma rum:eek:)! Hon äger båda föräldrarna!
Hon vet att hon ej kan regga dom,så detta är inget problem!
Hon har satt ut annons på valparna till ca ett blandraspris och dolda fel förs,märkta,valplåda,och då började det hända saker..
Får div samtal från rasens avelsförening,om att hon ska anmälas..
Att hon är oseriös,mm osv..
Vadå,oseriös,hon har ju varken uppfödning eller kennel,och det står i annonsen att valparna ej är reggade! Så annonsen är ju egentligen jämförbar med en "blandrasannons",blir man anmäld om man sätter ut även sådana annonser?
Kan man inte para två renrasiga hundar utan att få avelsföreningar på sig?
Nu vet jag,att blandrasavel ska man inte stödja,och så långt är allt klart,men att hota om anmälan mm,det verkar ju att gå lite för långt..

Sv: Fick ett tel.samtal av en kompis..

Vart skulle anmälningen då? Polisen eller? :crazy:
Föder hon inte upp hundar alls, som i Kennel så bör de inte kunna göra någonting alls.

Varför sprutade de inte tiken? Om de inte kan regga valparna trots att de är samma ras så är det ju för att nån av hundarna inte uppfyller kraven eller tiken är parad för ung/för nära tidigare kullar.

Dels skulle avelsföreningen ta kontakt med SKK..för oseriös avel!
Och om det även var till miljö/Hälsa pga tikens ålder,snart 2 år,var tydligen för ungt..,detta var jämförbart med djurplågeri!
Och,jag tror,att mycket hänger på att hanen har en väldigt fin pappa,kanske förstör ryktet..

Vart skulle anmälningen då? Polisen eller? :crazy:
Föder hon inte upp hundar alls, som i Kennel så bör de inte kunna göra någonting alls.

Antagligen till skk eller rasklubben som hon är medlem i. Men har hon inte registrerad kennel är det nog inte nåt det kan göra.

Jag kan inte svara på varför dom ej sprutade tiken,vi umgås inte dagligen,mest per telefon!
Och nu hoppas jag att jag inte säger fel,men har för mig att tiken är en import,och att något där gjorde att hunden ej gick att regga!

Obs! det är inte samma ras som jag har,för jag har ju en import,så det inte blir nåt med min avelsförening eller någon uppfödare!

Senast ändrad:

Varför sprutade de inte tiken? Om de inte kan regga valparna trots att de är samma ras så är det ju för att nån av hundarna inte uppfyller kraven eller tiken är parad för ung/för nära tidigare kullar.

Vår första hund är en "renrasig" labbe, dvs så långt vi känner till (mamma,pappa,mor o far föräldrar är labbe) men någonstans blev det "fel":smirk: tiken till vår labbe hade inga papper och därav inte heller vår även om hon är lik en labbe.. Så kan det ju kanske även vara i ts kompis fall. Även om VI kallar henne för blandras så kan det ju finnas folk som ändån parar sina hundar av samma ras och kalla dom renras- därav papperslös hund, fast det va kanske så här du menade?

Till ts..är hon inte medlem i någon klubb eller heller inte normalt sätt är uppfödare heller så får hon försöka blunda för dessa hot. Vad kan dom göra? Hon har i detta fallet ändån "blandras" hundar enligt skk så då spelar det ingen större roll utan får försöka göra det bästa av situationen. Hoppas det löser sig.

Nej,hon är inte medlem någonstans,och jag försökte också få henne till att lugna sig,för i mina ögon,så kan inte en anmälan komma långt,för nej jag får inte ihop det till nån anmälnignsorsak!

Nej,hon är inte medlem någonstans,och jag försökte också få henne till att lugna sig,för i mina ögon,så kan inte en anmälan komma långt,för nej jag får inte ihop det till nån anmälnignsorsak!

Precis.. det hittar inte jag heller direkt någon..

*suck* föreningsfolk... säg åt henne att ignorera knasbollarna. den typen vill försöka trakassera andra för att de själva ska känna att de gör en insats och därmed är viktiga.

ok,men då vet jag lite och kan lugna henne lite! Man är ju inte riktigt i avelssvängen,så man vet ju inte hur det funkar!

Om din kompis är medlem i SKK, rasklubben, Brukshundsklubben eller Sveriges Hundungdom får hon inte föda upp blandraser eller oregistrerade hundar. Då riskerar hon att bli utesluten.

Jag tror jag vet vem du pratar om.
Hon har de senaste dagarna varit väldigt diskuterad inom min ras och det är många privatpersoner och uppfödare som har reagerat på det hon skrivit i både annons och på sin hemsida.

Är hon inte medlem någonstans, så har hon inget att oroa sig för. Miljö och hälsa gör knappast något åt en tjuvparning så länge tiken är i bra hull.

Om jag hittade rätt hemsida så skulle detta vara tikens andra kull och hon är själv bara 21 månader gammal. Förstår om folk reagerar. Hon har fött 19 valpar innan hon ens borde fått någon.
Var den första parningen också tjuvparning??? Eller är det pengarna som lockar.

Har oxå samma ras. När jag tittar på fotona på hemsidan så ser man helt klart och tydligt att tiken har någon form av hudproblem och att avla på en tik (dalmatiner) med hudproblem är lika förkastligt som att avla på en Schäfer med D höfter, då Dalmatinern har problem med allergier.
Kan vara det som det reagerades på oxå. Sen är de ju på tok för tidigt för en så ung tik att ha haft någon kull alls inte minst två stycken!
Visst kan tjuvparningar ske, hos privatperson som hos uppfödare, men tja.. två kullar...?

Har oxå samma ras. När jag tittar på fotona på hemsidan så ser man helt klart och tydligt att tiken har någon form av hudproblem och att avla på en tik (dalmatiner) med hudproblem är lika förkastligt som att avla på en Schäfer med D höfter, då Dalmatinern har problem med allergier.
Kan vara det som det reagerades på oxå. Sen är de ju på tok för tidigt för en så ung tik att ha haft någon kull alls inte minst två stycken!
Visst kan tjuvparningar ske, hos privatperson som hos uppfödare, men tja.. två kullar...?

Det är som det är, verkar som att de flesta av eran ras uppfödare har själva haft sjuka hundar. Syns klart och tydligt på nya bilder att utslagen är borta. Tydligen är det något som drabbar många dalmatiner även dom som är så högt medlemmar i SKK / SDS. Egentligen borde vi köra avelsförbud på kända kennlar också. Jag känner ett flertal personer som har liknade symtomer på sina hundar och de kommer från kända kennlar.

Det är som det är, verkar som att de flesta av eran ras uppfödare har själva haft sjuka hundar. Syns klart och tydligt på nya bilder att utslagen är borta. Tydligen är det något som drabbar många dalmatiner även dom som är så högt medlemmar i SKK / SDS. Egentligen borde vi köra avelsförbud på kända kennlar också. Jag känner ett flertal personer som har liknade symtomer på sina hundar och de kommer från kända kennlar.

Nej arbetet är långt ifrån perfekt än, och visst är det många Dalmatinerägare som fått hundar vilka fått allergi även från seriösa uppfödare! Men allt fler uppfödare slutar numera till och med att avla på hundar som fått avkomma vilka haft allergi - de behöver inte ens haft allergi själva! Det spelar ingen roll om hunden är frisk NU. Har hon haft hudproblem av den graden som syns på bilderna skall man för rasens(hon är ju renrasig men oreggad), valparnas och valpköpares bästa INTE avla på den hunden, reggad som oreggad, import som Sverigeavlad, hemmauppfödning som på Kennel.
Har man inte ett ansvar gentemot valpköparna (mer än dolda fel försäkringar osv) att bistå med valpar som inte har anlag för hudproblem? Visst finns det dolda gener, men när man VET att hunden har anlag för det? Jag vet oxå flera som har Dalmatiner med hudproblem och jag ver hur mkt lidande det kan bli för hunden och ägaren.

Visst nu är det som det är att hon fått valpar igen och man kan bara hoppas på att valparna får goda hem för det är det viktigaste! Och hoppas att valparna inte får hudproblem. Och hoppas inte inte någon av valpköparna bestämmer sig för att avla på valpar med anlag för hudproblem. För hur det här än ter sig så är det inte rasens "goda namn", ifall det är oreggade valpar eller inte som jag reagerar på i den här diskussionen utan den bristande omtanken dels för tiken, dels för valparna och dels för valpköparna.

Det som oxå är skrämmande är okunskapen om rasen om det resoneras som så att det är ok att avla för att citat "Syns klart och tydligt på nya bilder att utslagen är borta."

För er andra med andra raser här är att avla på en Dalmatiner med hudproblem/allergier som att avla på hundar med problem som är MKT vanliga i respektive av ras.

Ser oxå att du hittat till vårt forum och om du läser tråden som berör just er annons så kan du följa resonemanget och förhoppningsvis på ett artigt sätt (för det är så vi för diskussionerna på vårt forum) fortsätta diskussionen där. Jag avslutar härmed diskussionen här.

Senast ändrad av en moderator:

Fredag morgon och är trött och skrev dubbelt.

Senast ändrad av en moderator:

Dalmatiner och korsningar med denna ras verkar vara poppulära i valpfabriker. Verkar vara en fertil ras som får många valpar.:crazy:

Den lokala uppfödaren av blandraser lyckdes ju klämma ur en två, tre kullar om året ur sin tik under några års tid.$$$$

Liknande trådar

Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31