Fick ett tel.samtal av en kompis..

Sv: Fick ett tel.samtal av en kompis..

Jag hoppas att detta med "att rasen är bekräftad" inte är riktad till mig,för jag har inte bekräftat någonting!
Det finns många raser och föreningar att välja på! Jag har hållit mig till reglerna och ej namngivit eller bekräftat något! Så inga raser ell föreningar finns namngivna av mig!

Jag vet att du inte har bekäftat något. Jaja oki men då säger vi om det skulle gälla en dalmatiner så är inte SDS inkopplade i något som rör det. Så släpper vi hela den grejen nu.
Men som någon annan skrev att internet är ju väldigt litet och jo, kanske dumt att lägga ut en sån här sak för någon var ju oxå "anklagad" för att ha utsatt personerna tråden gällde om för ganska allvarliga saker och då kan kanske personer som vet mer om samma sak känna sig orättvist anklagade oxå och då försvara sig och vips så är mer ute än vad som var tanken först!

En bra lärdom för alla framöver.

Vissa väldigt nya användare är av den åsikten att de vet precis vilken hund det rör sig om och den hunden har haft en valpkull tidigare.

Lite lustigt att de anser sig sitta inne med "sanningen" tycker jag :cool:

Nu vet jag inte vem du tänker på men eftersom det inte framgår vem det gäller så blir det bara spekulationer. Den som var "misstänkt" här har skrivit på sin hemsida att det är tikens andra kull (alltså ägaren till tiken som har fått valpar har skrivit att det är hennes andra kull).

Det är därför det är så farligt att skriva sådanhär trådar. Risken är att det är någon som råkar illa ut fast det inte har att göra med denna personen alls.

Frågan är om man skall ta upp sådan här frågor om man inte kan peka på fakta. Det är då det blir sådana här spekulationer.

Mvh

Tora

Det var ju inte direkt ts som spred misstankar och antydningar omkring sig och har man inte bättre forumvett än dessa dalmatinermänniskor än att göra så, så kanske man ska fundera lite innan man skriver, kan jag tycka..

Synd att de ska lyckas förstöra ts tråd med sin ryktesspridning liksom..

Jag tycker faktiskt att man ska kunna ta upp en diskussion på ett diskussionsforum och nämna vad det rör för händelse ( men varken ras eller namn or whatever ) utan att folk ska bli som "galna" och snoka reda på vem det handlar om.

Det har inte med sakfrågan att göra och man får oftast ärligare svar om personer som kanske är knytna till frågan på ett negativt sätt inte vet vem det handlar om ..

Man slipper personliga värderingar i svaret, förstår du?

Fast de regler som SKK har satt upp gäller väl inte bara åldern på valparna när de får lov att säljas?

Mvh

Tora

Självklart inte men läs lite annonser på blocket så ser du massor av valpsäljare som säljer enligt SKK även blandrashundar .

/KT

Fast hela Buke är en enda stor personlig värdering. Det är liksom svårt att komma ifrån detta och det är liksom något man får ta med i beräkningen när man startar en tråd.

Som i det här fallet ta upp att man har blivit hotad av alla de möjliga människor är knappast neutralt.

Mvh

Tora

Men var någonstans har vi spridit rykten? Det mesta som har skrivits i denna tråd om dalmatiner är sådan som går att bekräfta. Det som var felaktigt har korrigerats.

Rykten är endast sådant som inte går att bekräfta. Frågan är då snarare om inte TS sprider rykten genom att skriva något som hon vare sig kan bekräfta eller ens dementera? Bara rubriken "Jag fick ett telefonsamtal av en kompis" .........är väldigt ryktesbyggande.

Mvh

Tora

Fast blir det rätt bara för att alla gör så?

Mvh

Tora

Det är inte det som Kung Tulle menar. KT menar bara att eftersom blocket själva skrivit in att man måste följa SKK's rekommendation om ålder, OCH att man måste nämna detta i annonsen, så skriver folk helt enkelt "Säljes enligt SKK's regler", fast de är helt ovetande om att SKK givetvis har MER regler än just denna.
När någon sedan läser annonsen kan de luras att tro att hundarna säljs enligt ALLA SKK's regler, fast den som skrev annonsen bara skrev som Blocket sa att man måste.

Hänger du med?

Men just för att det är vilseledande så är det väl därför det är fel eller :confused:? Måste man skriva att man följer SKK:s regler, precis som du säger så är det väl bara åldern på valparna det gäller?

Mvh

Tora

Visst att folk bryr sig, det är ju bra, men är det bara jag som reagerar på att man lägger sig i så till den milda grad?

Visst det är inte bra med två kullar på en tik (som det diskuterats om här). Men med tanke på hur många hundar som far verkligt illa, riktig VANVÅRD, så blir jag lite mörkrädd över hur en del människor verkar bete sig. Ringa hem till någon och prata om att anmäla! Om man bryr sig, och vill stötta, då hotar man inte.:mad:
Och kan väl ta kontakt via mail eller dylikt först för att se om ens råd är önskade. Annars kan man knipa igen tills det handlar om vanvård, för innan dess är det none of their business.

Det är ju verkligen gott om hundar som far riktigt illa men de verkar man inte bry sig lika mkt om (betvivlar att tant agata mitt emot som slår sin tax blå med käppen om dagarna debatteras vilt på flera forum *obs påhittat ex*). Är det kinkigt för att man får lite konkurrens om att få ut valpar eller? Man börjar ju undra så smått.. :confused:

Senast ändrad:

*kl*

egentligen spelar det ingen roll. oavsett hur fel uppfödaren gör som tar valpar på tiken (om det ens är den dalmatinern?) så har avelsföreningen aldrig någon ursäkt för att bete sig som de enligt uppgift har gjort. de är inte någon myndighet, det enda kraftverktyg de har är att de kan utesluta sina medlemmar.

Fast nu ligger det lite mer än så bakom att tiken bara fått två kullar fast hon var så ung som två år.

Men frågan är igentligen om man skall fortsätta diskutera om denna personen. Det är nämligen väldigt lätt att ta reda på vem det är. Till och med jag hittade rätt och jag är tyvärr ganska så mycket kvar i stenåldern när det kommer till information på internet.

Någon gräns får man ju lov att sätta och jag har nog kommit till min.

Mvh

Tora

Ja det var hur enkelt som helst att hitta dalmatiner uppfödaren…
Det var bara att söka lite på Blocket.

De har sin hemsida i annonsen så att hitta dit krävdes inte heller något större arbete…
Sedan oavsett, om den här Dalmatiner mänskan, är den som TS ursprungligen skrev om, så kan jag inte förstå varför vi inte skulle kunna disk. denna istället?

En annons på Blocket då är det ju ingen större hemlighet och hon har själv lagt in länk till sin hemsida.
Och att detta disk på Dalmatiner forumet, gör ju också att all disk där ligger öppet.
Så länge man håller sig inom det som redan är känt enligt ovan och inte börjar sprida andra rykten så ser jag inget större fel i debatten

Fakta här är att en ung Dalmatiner tik har haft två valpkullar på kort tid.
Bilder visar att hon har hudproblem, båda kullarna sägs vara tjuvparning ända gör man inget åt att se till att det inte blir fler.
Tex ger en apport spruta, eller kastrera någon av de två, efter första kullen, om man nu av någon orsak trots allt ville ha en kull.

Men just för att det är vilseledande så är det väl därför det är fel eller :confused:? Måste man skriva att man följer SKK:s regler, precis som du säger så är det väl bara åldern på valparna det gäller?

Mvh

Tora

Ja, det är jättefel. Jag säger inte emot dig i mitt inlägg, jag ville förtydliga varför situationen uppkom, eftersom det lät som om du trodde att Kung Tulle försvarade det hela. Jag kan lätt finna ganska många fel med hundannonser på blocket.

Ja, det är jättefel. Jag säger inte emot dig i mitt inlägg, jag ville förtydliga varför situationen uppkom, eftersom det lät som om du trodde att Kung Tulle försvarade det hela. Jag kan lätt finna ganska många fel med hundannonser på blocket.

Ahhhh:idea:. Tack! Nu förstår jag vad ni båda menade. Ibland så tar det lite tid innan tioöringen ramlar ner.

Mvh

Tora

Fast jag tror inte man får lov att diskutera enskilda personer här på Buke? Men jag kan ha fel. Men för mig känns det inte riktigt rätt faktiskt. Ibland så kan tonen bli ganska så rå här på Buke med en hel del påhopp.

Jag ångrar faktiskt lite att jag gav mig in i den här diskussionen just för att det rör en enskild icke känd person. Men ingen är ju perfekt och till och med jag kan fatta felaktiga beslut (nu blev min sambo alldelles chockad av att jag kan erkänna att jag faktiskt kan ha fel ibland :D).

Så jag drar mig nog ur nu.

Mvh

Tora

Hallå är den någon som har bekräftat att detta handlar om en dalmatin?

Liknande trådar

Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31