S
Snoopy
Sv: Fick ett tel.samtal av en kompis..
Vill bara skriva att mina ord låter lite hårda kanske. Det är ju lite så här resonemangen har gått kring hela den här soppan. Det är så här många har resonerat och tänkt. Man är rädd om sin ras. Dock ger inte det rätt till hot osv. Dialogen som varit kring det här har varit rätt hård. Men då jag vet att vi har en mkt bättre dialog nu på annan internetplats där samtliga inblandade är aktiva så avslutar jag (åter igen ) min medverkan här.
Nej arbetet är långt ifrån perfekt än, och visst är det många Dalmatinerägare som fått hundar vilka fått allergi även från seriösa uppfödare! Men allt fler uppfödare slutar numera till och med att avla på hundar som fått avkomma vilka haft allergi - de behöver inte ens haft allergi själva! Det spelar ingen roll om hunden är frisk NU. Har hon haft hudproblem av den graden som syns på bilderna skall man för rasens(hon är ju renrasig men oreggad), valparnas och valpköpares bästa INTE avla på den hunden, reggad som oreggad, import som Sverigeavlad, hemmauppfödning som på Kennel.
Har man inte ett ansvar gentemot valpköparna (mer än dolda fel försäkringar osv) att bistå med valpar som inte har anlag för hudproblem? Visst finns det dolda gener, men när man VET att hunden har anlag för det? Jag vet oxå flera som har Dalmatiner med hudproblem och jag ver hur mkt lidande det kan bli för hunden och ägaren.
Visst nu är det som det är att hon fått valpar igen och man kan bara hoppas på att valparna får goda hem för det är det viktigaste! Och hoppas att valparna inte får hudproblem. Och hoppas inte inte någon av valpköparna bestämmer sig för att avla på valpar med anlag för hudproblem. För hur det här än ter sig så är det inte rasens "goda namn", ifall det är oreggade valpar eller inte som jag reagerar på i den här diskussionen utan den bristande omtanken dels för tiken, dels för valparna och dels för valpköparna.
Det som oxå är skrämmande är okunskapen om rasen om det resoneras som så att det är ok att avla för att citat "Syns klart och tydligt på nya bilder att utslagen är borta."
För er andra med andra raser här är att avla på en Dalmatiner med hudproblem/allergier som att avla på hundar med problem som är MKT vanliga i respektive av ras.
Ser oxå att du hittat till vårt forum och om du läser tråden som berör just er annons så kan du följa resonemanget och förhoppningsvis på ett artigt sätt (för det är så vi för diskussionerna på vårt forum) fortsätta diskussionen där. Jag avslutar härmed diskussionen här.
Vill bara skriva att mina ord låter lite hårda kanske. Det är ju lite så här resonemangen har gått kring hela den här soppan. Det är så här många har resonerat och tänkt. Man är rädd om sin ras. Dock ger inte det rätt till hot osv. Dialogen som varit kring det här har varit rätt hård. Men då jag vet att vi har en mkt bättre dialog nu på annan internetplats där samtliga inblandade är aktiva så avslutar jag (åter igen ) min medverkan här.
Senast ändrad av en moderator: