Fick ett tel.samtal av en kompis..

Sv: Fick ett tel.samtal av en kompis..

Nej arbetet är långt ifrån perfekt än, och visst är det många Dalmatinerägare som fått hundar vilka fått allergi även från seriösa uppfödare! Men allt fler uppfödare slutar numera till och med att avla på hundar som fått avkomma vilka haft allergi - de behöver inte ens haft allergi själva! Det spelar ingen roll om hunden är frisk NU. Har hon haft hudproblem av den graden som syns på bilderna skall man för rasens(hon är ju renrasig men oreggad), valparnas och valpköpares bästa INTE avla på den hunden, reggad som oreggad, import som Sverigeavlad, hemmauppfödning som på Kennel.
Har man inte ett ansvar gentemot valpköparna (mer än dolda fel försäkringar osv) att bistå med valpar som inte har anlag för hudproblem? Visst finns det dolda gener, men när man VET att hunden har anlag för det? Jag vet oxå flera som har Dalmatiner med hudproblem och jag ver hur mkt lidande det kan bli för hunden och ägaren.

Visst nu är det som det är att hon fått valpar igen och man kan bara hoppas på att valparna får goda hem för det är det viktigaste! Och hoppas att valparna inte får hudproblem. Och hoppas inte inte någon av valpköparna bestämmer sig för att avla på valpar med anlag för hudproblem. För hur det här än ter sig så är det inte rasens "goda namn", ifall det är oreggade valpar eller inte som jag reagerar på i den här diskussionen utan den bristande omtanken dels för tiken, dels för valparna och dels för valpköparna.

Det som oxå är skrämmande är okunskapen om rasen om det resoneras som så att det är ok att avla för att citat "Syns klart och tydligt på nya bilder att utslagen är borta."

För er andra med andra raser här är att avla på en Dalmatiner med hudproblem/allergier som att avla på hundar med problem som är MKT vanliga i respektive av ras.

Ser oxå att du hittat till vårt forum och om du läser tråden som berör just er annons så kan du följa resonemanget och förhoppningsvis på ett artigt sätt (för det är så vi för diskussionerna på vårt forum) fortsätta diskussionen där. Jag avslutar härmed diskussionen här.

Vill bara skriva att mina ord låter lite hårda kanske. Det är ju lite så här resonemangen har gått kring hela den här soppan. Det är så här många har resonerat och tänkt. Man är rädd om sin ras. Dock ger inte det rätt till hot osv. Dialogen som varit kring det här har varit rätt hård. Men då jag vet att vi har en mkt bättre dialog nu på annan internetplats där samtliga inblandade är aktiva så avslutar jag (åter igen ;)) min medverkan här.

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara skriva att mina ord låter lite hårda kanske. Det är ju lite så här resonemangen har gått kring hela den här soppan. Det är så här många har resonerat och tänkt. Man är rädd om sin ras. Dock ger inte det rätt till hot osv. Dialogen som varit kring det här har varit rätt hård. Men då jag vet att vi har en mkt bättre dialog nu på annan internetplats där samtliga inblandade är aktiva så avslutar jag (åter igen ;)) min medverkan här.

Jag har inte och kommer inte att skriva någonstans vad detta gäller för ras,inte ens om jag får ett PM,jag vill inte peka ut någon som helst rasavelsförening,det är inte mitt jobb..

Men när jag läser ditt inlägg ovan vad som förekommer i en rasförening/ar,då blir jag mörkrädd..Att rasföreningar tar till hot,hårda ord,div mail,div telefonsamtal,internetplatser!
Obs! att jag inte skrivit specifikt din avelsförening,utan jag skrivit avelsföreningar!

Jag har läst på det forumet som tas upp här och det är inga hårda ord eller elakheter. Diskussionen är på en mycket hög nivå utan några hot eller liknade. Jag har också fått ta del av några mail som har sänt till personerna i fråga. Ingen av dessa är hotfulla eller liknade. Visst kan det vara så att någon sjuk individ roar sig med att hota någon men det tror jag hör till de yttersta undantagen.

Sen är ju frågan vad ett hot är? Om jag tycker du missköter din hund och säger att jag skall polisanmäla dig för djurplågeri, är det då fel?

Vad alla däremot reagerar på är att det i annonsen står att valparna säljs enligt SKK:s regler (vilket den alltså absolut inte gör). Att tiken har fått sin andra kull fast hon bara är två år. Att mamman inte är registrerad. Att vare sig mamman eller pappan har genomgått röntgen eller liknade. Att det ser ut som om mamman har stora problem med huden osv.

De som har reagerat har alltså brytt sig om hundarna, både valparna och tiken. Dessutom har många gjort det på ett väldigt bra sätt där de även har förklarat att de är villiga att ge den hjälp och det stöd som behövs. Både för att det inte skall hända igen (det är ju andra gången detta händer) och för att hjälpa de valpar som finns till bra hem.

Jag är faktiskt glad att det finns folk som reagerar och agerar (självklart att man håller sig på rätt sida av lagen) och att till och med föreningen engagerar sig. Vi skall alla vara rädda om våra hundar och se till att de har de bästa förutsättningarna här i livet.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Hon har satt ut annons på valparna till ca ett blandraspris och dolda fel förs,märkta,valplåda,och då började det hända saker..
Får div samtal från rasens avelsförening,om att hon ska anmälas..
Att hon är oseriös,mm osv..
Vadå,oseriös,hon har ju varken uppfödning eller kennel,och det står i annonsen att valparna ej är reggade! Så annonsen är ju egentligen jämförbar med en "blandrasannons",blir man anmäld om man sätter ut även sådana annonser?
Kan man inte para två renrasiga hundar utan att få avelsföreningar på sig?
Nu vet jag,att blandrasavel ska man inte stödja,och så långt är allt klart,men att hota om anmälan mm,det verkar ju att gå lite för långt..

Tänker inte på något sätt försvara dåligt uppförande från avelsföreningens sida i det här fallet...

Det jag blev lite förvånad över är det du skriver ovan...

citat: "Hon har ju varken uppfödning eller kennel"

Om man låter en kull valpar födas, växa upp och säljas... Vad har man då?... om man inte har uppfödning!

Är man inte uppfödare av valparna om de är oreggade eller kan likställas med blandraser? :confused: Är det dessutom på det viset som jag kan läsa i den här tråden, att det inte är första gången tiken får valpar... Ja då är hon defenitivt uppfödare... och oseriösstämpeln ligger inte långt borta.

Jag vill nu inte sträcka mig så långt som att kalla henne oseriös... Men om jag vet att jag får någon av mina tikar tjuvparade... Då ser jag till att den kullen inte föds. Det är inte speciellt svårt att ordna.
Det hade varit lika lätt för din kompis..

Jag har inte skrivit någon specifik rasförening,jag har skrivit att det inom olika rasföreningar förekommer hot,samtal ,mail mm
Det finns fler rasföreningar än Dalmatiner!
Och,jag tycker det är helt kanonn att föreningar och även privatpersoner ser till att djur har det bra,inget med detta! Men som rasförening måste man sköta det bra,för att ej få dåligt rykte!
Du och jag kanske inte ens pratar om samma förening,och det jag nu läst på olika inlägg,får mig att tänka lite om Dalmatinerförbundet,om det är bra eller dåligt,det skriver jag inte! Och jag har inte nämnt några som helst avelsföreningar vid namn,och kommer inte att göra!
Jag fick ett PM igår,en som ville veta avelsförening,men jag lämnade inte ut det!

Senast ändrad:

Ser oxå att du hittat till vårt forum och om du läser tråden som berör just er annons så kan du följa resonemanget och förhoppningsvis på ett artigt sätt (för det är så vi för diskussionerna på vårt forum) fortsätta diskussionen där. Jag avslutar härmed diskussionen här.

Nja... Det kan jag inte riktigt hålla med om precis....

Så himla trevliga och artiga är ni ju inte i alla trådar :p

Men jag skrev om det forumet som tas upp här och den rasen som har diskuterats här nämligen dalmatiner. Det kan mycket väl vara så att det finns fler sorliga historier än bara den som gäller dalmatiner. Men den rasen och den föreningen som har kommit upp i denna tråden är dalmatiner.

Då det är dalmatiner som har kommit upp här så vill jag ge den andra sidan av hela problemet och att "min" rasförening inte är så blodtörstig som den verkar utan det finns en anledning till att den agerar som den gör och dessutom inte agerar på det sättet som beskrivs här.

Så vill du inte ha några spekulationer så skulle du nog inte ha skapat denna tråden. Världen är väldigt liten och speciellt på internet. Risken är att någon oskyldig råkar illa ut.

Mvh

Tora

Ja,ordvalet kanske blev fel i sammnhanget,ja klart att man har uppfödning om man har en kull av något djurslag,och fel skrivet av mig!
Men om jag säger som så,hon har inte någon registrerad kennel/företag osv! Utan är bara privatperson!
Kanske skulle skrivit privatperson med uppfödning,men ibland så skriver man fortare än man tänker på formuleringen!
Hoppas vi löst detta!

Ja,det är därför jag tycker det är lite synd,att rasen dalmatiner kommit upp! Vill kunna fråga/diskutera utan att något nämns vid namn,för allt är inte rätt varje gång!
Och det har varit därför jag varit stenhård med att ej nämna avelsföreningar!

Vad alla däremot reagerar på är att det i annonsen står att valparna säljs enligt SKK:s regler (vilket den alltså absolut inte gör).

Men jättemånga skriver så eftersom det tex i blockets regler står att man enligt SKK inte får sälja valpar under 8 veckor. Och att det måste stå med i annonsen.

Dvs att det väldigt ofta är så det avses..i annonsskrivarens ögon betyder "enk SKKs regler" bara att att valparna är minst 8 v gamla vid försäljningen.

/KT

Jag har inte och kommer inte att skriva någonstans vad detta gäller för ras,inte ens om jag får ett PM,jag vill inte peka ut någon som helst rasavelsförening,det är inte mitt jobb..

Men när jag läser ditt inlägg ovan vad som förekommer i en rasförening/ar,då blir jag mörkrädd..Att rasföreningar tar till hot,hårda ord,div mail,div telefonsamtal,internetplatser!
Obs! att jag inte skrivit specifikt din avelsförening,utan jag skrivit avelsföreningar!

SDS (Svenska Dalmatinersällskapet) har inget med denna diskussion eller diskussion på annan plats att göra! Vill bara förtydliga det HÄR oxå!

Tycker du att mitt andra inlägg i diskussionen är hårt så visst är det det då avel handlar om ansvar oxå. Och en verklighet - att så funkar allergier tex. Jag står för mina ord då jag kan min ras. Men det finns en annan dialog med ALLA inblandade nu så äntligen kan dialogen handla om stöttning, information, att hjälpa varandra att lära - vilket det hela egentligen skulle handla om från början. Sen om någon har skrivit hot osv så stöttar jag INTE det.

Sen att jag skrev att det är bristande omtanke, jag tror säkert att dessa personer älskar sina hundar över allt annat. Det handlar inte om det. Men med omtanke just med tikens ålder osv så hade omtanken varit större om man avbrutit dräktigheten.

Det handlar inte heller om att man skall smutskasta andras hundar för att de har hudbesvär osv. Det har handlat om avel på hundar MED anlag för hudproblem.

Hmm undra hur många gånger jag kommer avsluta min medverkan i den här diskussionen. Men man ser även här hur fel saker kan tolkas på andrahandsinformation och då vill man försvara sig lite.

Ja,ordvalet kanske blev fel i sammnhanget,ja klart att man har uppfödning om man har en kull av något djurslag,och fel skrivet av mig!
Men om jag säger som så,hon har inte någon registrerad kennel/företag osv! Utan är bara privatperson!
Kanske skulle skrivit privatperson med uppfödning,men ibland så skriver man fortare än man tänker på formuleringen!
Hoppas vi löst detta!

Absolut...

Jag vill bara förtydliga en sak...
Jag är uppfödare... då jag föder upp valpar för att sälja eller behålla.
Jag har registrerat kennelnamn. I och med det har jag tagit på mig att följa de regler SKK satt upp...

Fördelen med registrerad kennel är att jag registrerar valparna med kennelprefixet i stamtavlan... = lätt för vem som helst att få kontakt med mig om de träffat någon av mina uppfödningar som de gillar, eller undvika köpa från mig om de sett något de ogillar.

Annars är jag precis lika mycket privatperson som säljer valpar som din kompis. Hon och jag skall följa samma regler om uppfödning av djur som alla andra. Samt att vi båda skall deklarera inkomsten av vår hobby på samma sätt.

Nej det blir lätt fel. Bla har jag läst lite mail som cirkulerar runt (och då menar jag inte de som frivilligt har lagts ut av folk på ett speciellt forum) på internet. Vet inte vem som har lagt ut dem om det är mottagaren eller om de bara är påhittade. Jättesvårt att veta vad som är sant och inte sant. Allt detta blir bara smutskastning och där ingen vet igentligen riktigt vad det är som har hänt och vem har sagt vad.

Risken är bara att oskyldiga privatmänniskor och föreningar råkar illa ut. Jag har rapporterat denna tråden då jag tror att risken att den spårar ut är stor.

Mvh

Tora

Men jättemånga skriver så eftersom det tex i blockets regler står att man enligt SKK inte får sälja valpar under 8 veckor. Och att det måste stå med i annonsen.

Dvs att det väldigt ofta är så det avses..i annonsskrivarens ögon betyder "enk SKKs regler" bara att att valparna är minst 8 v gamla vid försäljningen.

/KT

Fast de regler som SKK har satt upp gäller väl inte bara åldern på valparna när de får lov att säljas?

Mvh

Tora

Det är det jag menar,att jag vill inte ha namngivna föreningar! Och därför ej själv skrivit några! Synd om en tråd spårar ut på att en förening är namngiven! Man måste ju kunna fråga om saker,utan att det börjar en gissningslek omvilken förening det är! Jag lämnar denna tråden nu,då jag inte har någon som helst del i att en förening är namngiven!

Jag undrar en sak, för när jag läste början förstod jag det inte som att den haft valpar förut, de är väl första gången denna tjuvparning händer eller? En del skriver attd e verkar som den ahft en kull förut...vad är sant?

(utan att nämna rasförening, omd e är denne person som diskuteras där osv, bara vad är sant)

Men det är ju det som är problemet ingen vet riktigt vad som är sant eller inte.

Det är därför man får tänka sig för både en och två gånger innan man startar en sådan här tråd. Det finns bättre ställen att vända sig till för att få lagliga råd än Buke. De personer har dessutom tysnadsplikt och det är ju långt mer än vad Buke har.

När det blir så här luddigt i en tråd och man inte kan ta upp fakta på ett korrekt sätt så är det som gjort för spekulationer och risken är alltid stor att någon fel person råkar illa ut.

*Rent allmänt*

Såg föresten att jag skrivit lite fel i ett av mina inlägg. Det skall stå att om min förening hade reagerat.........

Nu så kan det väldigt lätt tolkas som så att det är min förening som har reagerat.

Anledningen till att jag tar upp dalmatinern var för att den har som sagt kommit upp på tapeten i den här tråden.

Mvh

Tora

Det är det jag menar,att jag vill inte ha namngivna föreningar! Och därför ej själv skrivit några! Synd om en tråd spårar ut på att en förening är namngiven! Man måste ju kunna fråga om saker,utan att det börjar en gissningslek omvilken förening det är! Jag lämnar denna tråden nu,då jag inte har någon som helst del i att en förening är namngiven!

Nej det är jag som lagt ut föreningen. Och detta för att klargöra att föreningen inte har något med diskussionen att göra. Tidigare nämnt forum är inte en del av föreningen heller.
Jag tror knappast tråden spårar ut för att det är utlagt. Eftersom föreningar nämndes innan och att rasen är bekräftad så skrev jag detta just för att INTE föreningen skall anklagas! Man ser i inlägg att det är en del som har missuppfattat detta nämligen.
Stödjer helt att tråden låses eller raderas helt så kan inga fler spekulationer kan göras.

Nej det är jag som lagt ut föreningen. Och detta för att klargöra att föreningen inte har något med diskussionen osv att göra.
Jag tror knappast tråden spårar ut för att det är utlagt. Eftersom föreningar nämndes innan och att rasen är bekräftad så skrev jag detta just för att INTE föreningen skall anklagas! Man ser i inlägg att det är en del som har missuppfattat detta nämligen.
Stödjer helt att tråden låses.

Jag hoppas att detta med "att rasen är bekräftad" inte är riktad till mig,för jag har inte bekräftat någonting!
Det finns många raser och föreningar att välja på! Jag har hållit mig till reglerna och ej namngivit eller bekräftat något! Så inga raser ell föreningar finns namngivna av mig!

Nej det är mycket möjligt, men det är som gjort för spekulationer. Ibland så är det bättre att inte säga något alls om man inte får lov att lägga ut namn och liknade när det kommer till så pass känsliga frågor.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31