Fick ett PM angående min tråd här...

bettysmatte

Trådstartare
Jag har lagt upp en tråd här angående min 3-åring som verkade ömfotad/stel på vår ridtur för ett par dagar sedan. Inga problem i hagen; inga problem på skogsväg. En pigg och glad häst, förutom att hon inte verkade trivas riktigt på hårdare underlag. Jag funderar på om hon också behöver bakskor (hon är skodd fram sedan i våras) Här är tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=701490

Jag fick ett PM från en användare som, bl. a., sa det här:

"att sko en 3-åring..

betyder att man hämmar tillväxten av hovbenets plantarutskott och hästen kommer få en trång hov resten av livet eftersom den förhindras växa i sin avsiktliga form. Det är som att linda fötterna på en flicka för att hon ska få små fötter som de gjorde förr i Kina. En bra hovslagare vet detta och skor inga hästar under 5 år
".

Det låter för mig helt absurt. Tycker heller inte om antydan att min hovis inte vad vad han gör, för uppenbarligen ska "bra" hovslagare veta att man inte skor en häst förrän tidigast när den är 5 år. Ja, reaktioner? Det hade varit intressantare om användaren inte PM:at mig, utan svarat i min tråd i stället...
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

ja, saliga äro de hjälpsamma....
nåja du verkar ta det med en nypa salt vilket är rätt i mina ögon, men visst kan man anse att det är lite fegt att personen inte för fram sin åsikt i tråden, bra om andra kan läsa och ta ställning.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Har svarat dig i ursprungstråden.


Skicka PM om sådana oväsentligheter som skor eller oskott, tyder på omognad (enligt mig).
Vågar man inte stå för sina åsikter kan man hålla tyst.

Dessutom har skor på hästen inget med ålder att göra utan behov.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det var det absolut dummaste jag hört i hela mitt liv!!! Fortsätt du lungt att sko din 3-åring!!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Då skulle ju min hästs fötter vara jätte bra eftersom hon är skodd första gången som 4-åring och hon har skit fötter! Tunna väggar och tunna sulor. Skodde henne fram första gången i juli fick henne vid midsommaren. Skodde henne bak första gången förra veckan och jag har fått ett bättre steg och en gladare häst som törs ta för sej för att hon inte får ont.

Som nån skrev det är inte hästens ålder det är hästens behov. Fortsätt sko
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Du har helt enkelt blivit pm:ad av en barfotataliban, som var väl medveten om vilket mothugg det skulle bli av att skrivaen sån sak i tråden. Det är ju oftast ingen som säger emot ett pm...;)
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag kan lugna dig med att vi (galoppsporten) skor våra hästar redan som åringar!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Travare skor också tidigt.

Jag har dessutom haft ett föl skott för att korrigera benställning.
Skoddes när hon var tre veckor.;)

KOnstigt nog är hästen idag nästan 10 årgammal, aldrig varit halt och går barfota.

Enligt PMaren borde hon väl varit blockhalt och obrukbar...:angel:
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Min fick jag sko som 2åring (quarter) Hon har riktiga skitfötter med tunna sulor och ömmar för minsta sten! Nu måste hon (3år) ha sulor pga att hon blir halt annars.
Men enligt mååånga så blir hon förstörd av skoning.
Får försvara varför jag skor för många av min medtränande talibaner. De påstår att hon skulle vänja sig... Kul att ha en häst som går att rida 1 vecka i kvartalet!
Kan tillägga att det är på veterinärs inrådan hon har sulor. Skulle hon gå utan skulle hon troligtvis vara obrukbar som rid/tävlingshäst.

Sko kusen om den behöver det.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

[

""""betyder att man hämmar tillväxten av hovbenets plantarutskott och hästen kommer få en trång hov resten av livet eftersom den förhindras växa i sin avsiktliga form. Det är som att linda fötterna på en flicka för att hon ska få små fötter som de gjorde förr i Kina. En bra hovslagare vet detta och skor inga hästar under 5 år[/I]""""".

Det här låter ju fantastiskt!!!!! Det innebär att när man väl skott hästen behöver den aldrig mer verkas för då har hoven slutat att utvecklas. Tänk vad tid man sparar genom att bara byta skor resten av hästens liv!!! Goda nyheter!:bump:
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Fast jag tror nog att de flesta (duktiga) hovslagare skulle rekomendera att inte sko hästen förrän hovbenet är färdigväxt. Om det inte finns andra omständigheter som gör att hästen måste ha skor. Skon hämmar hovmekamismen, det är alla överens om. Det man tvistar om är om den hämmade hovmekamismen är skadlig för hoven eller inte, och i det här fallet med unga hästar, om hovbenet kan påverkas av en försämrad hovmekanism och inte utvecklas på rätt sätt.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Fast jag tror nog att de flesta (duktiga) hovslagare skulle rekomendera att inte sko hästen förrän hovbenet är färdigväxt. Om det inte finns andra omständigheter som gör att hästen måste ha skor. Skon hämmar hovmekamismen, det är alla överens om. Det man tvistar om är om den hämmade hovmekamismen är skadlig för hoven eller inte, och i det här fallet med unga hästar, om hovbenet kan påverkas av en försämrad hovmekanism och inte utvecklas på rätt sätt.

Om detta är korrekt, vilket jag inte tänker bestrida, innebär det att ALLA travhästar har under utvecklade hovben. I sådana fall är det ju inget problem eftersom de kan slå ned en hov i backen med 2 tons krafft på undermåliga hovben...................
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Är det inte också så att många travhästar har diverse skador efter avslutad karriär? Om det beror på hård träningen i unga år och/eller tidig skoning är väl för dagen omöjligt att svara på, antar jag.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag upphör aldrig att förvånas:confused: Finns det verkligen folk som tror på detta svammel:eek:
Själv fick jag hålväggar på min åring (halvblod) och valet var pest eller kolera, alltså sko eller verka upp halva hovarna. Betackar mig från PM då jag vet hur skor påverkar en så ung individ. Men nu efter tre skoningar och 18 veckor är hålväggarna borta och jag är glad att jag inte valde det andra alternativet.
Hon är nu barfota igen :)
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Är det inte också så att många travhästar har diverse skador efter avslutad karriär? Om det beror på hård träningen i unga år och/eller tidig skoning är väl för dagen omöjligt att svara på, antar jag.


Så du menar att skadorna skulle minska om alla hästar tränades/ tävlades barfota? Hur tror du nedslaget för en barfotahov ser ut i snabba tempon?
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Hästen ska skos när det behövs!!

Jag kommer t.o.m. att sko min 2-åring över vintern, för att kunna brodda henne. Både jag och hovis är helt överrens att det måste bli så om jag ska kunna göra något med henne öht.
Och här blir oftast sådan is att de knappt kan gå i hagen utan brodd...:crazy:

Till våren tar jag av skorna igen och provar utan, och förhoppningsvis kan hon gå barfota fram till nästa vinter, och kanske kan jag göra så varje år?
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Så du menar att skadorna skulle minska om alla hästar tränades/ tävlades barfota? Hur tror du nedslaget för en barfotahov ser ut i snabba tempon?

Jag menar ingenting alls, förutom att det inte är helt oproblematiskt att sko en ung häst där hovbenet inte är färdigväxt. Som vid alla andra tillfällen får man beakta omständigheterna och välja utifrån det.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

"""Jag menar ingenting alls, förutom att det inte är helt oproblematiskt att sko en ung häst där hovbenet inte är färdigväxt"""

När anser du att man med gott samvete kan sko sin häst första gången?
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

"""Jag menar ingenting alls, förutom att det inte är helt oproblematiskt att sko en ung häst där hovbenet inte är färdigväxt"""

När anser du att man med gott samvete kan sko sin häst första gången?

Jag är varken barfotaverkare eller hovslagare så jag vet inte när hovbenet är färdigväxt men jag har hört att det är vid 5 år. Jag anser att man inte ska sko hästen alls om det inte finns omständigheter som gör att man helt enkelt måste. Jag har valt att anpassa mig och mitt hästeri till att jag tror att hästar mår bäst barfota och det är mitt val, andra väljer annorlunda och det är deras val.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp