Fick ett PM angående min tråd här...

Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag skulle hålla hästen barfota något år till i vart fall, köpa boots och köra på som vanligt.

Om min häst när han är 5 ( han har breddat sin hovar enormt mycket det senaste halvåret (3-3,5) fortfarande inte gå bra barfota då kommer han få skor på fram åtminstånde *hörohäpna*

Vissa hästar klarar av att ha skor sedan tidig ålder utan problem men jag tror att det finns de som får jätteproblem. De breddar sig inte som de borde ha och får inte samma kvalitet på hornet osv. Jag tycker att det är onödigt att chansa så därför köpte jag boots. Min 3, 5 åring rids 2 gånger veckan utan problem och jag har försäkrat mig emot att han inte fått växa klart innan skoning :idea:

Även om min häst blir skodd pga av att jag vill använda honom för mina syften kommer han få vilopauser för att stärka hovarna. Och jag kommer ha stenkoll på att han inte få några av de problem som är vanliga. Ex utflytningar, sprickor , dålig stråle pga av sula osv.

Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

A Biomechanical Study on the Hoof Impact at the Trot
By Pia Gustås
Faculty pf veterinary Medicine and Animal Sciences
Department of Anatomy and Physiology
Uppsala

Ciatat:
"This thesis is a study of the hoof deceleration and the propagation of impact related shock waves through the structure of the distal limb in the beginning of the stance phase. The equine limb has an in-built shock absorbing capacity with an anatomy that gives successive disto-proximal loading that prolongs the time of loading uptake.
The repetitive impulsive loading subjekted to the limb following each hoof impact has been suggested to be an important factor in the mechanical stress that if sufficiently repeated may lead to subchondral bone damage."


VIKTIGAST

" A ground surface and optimal shoeing with respect to shock absorption improves the possibilities for the horse to utilize these prerequisites"

" The result presented in the thesis bring new knowledge to the event og hoof impact and the hoof deceleration following impact. The finding also contribute to the description of the shock absorbing capacity of the eqine limb, and the mechanism behind indicators of mechanical stress to the structure of the distal limb."

"Development of farrier techniques
The result of this theises give the basis for futher development of horse shoes and ground surfaces"

"For rehabilitation after lameness
The detailed knowledge about the mechanial stress of the hoof and ground interaction in the beginning of the stance phase is essential knowledge in the rehabilitation of injuries to the locomotor system. Tissue injuries in carpus and tarsus and to all tissues distal to these joints are directly affected by the interacting properties betwen the hoof and ground. Together with consideration of the functional anatomy of the extremities, these are important aspects in the choice of farrier technique, of different shoeing, for suitable ground surface and the training program itself."
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Så om slu efterfrågar bättre skor som tar hänsyn till hästens naturliga stötdämningssystem. Kan vi då tänka oss att järnskorna som inte har förändrats de senaste decennierna inte är tillräckliga?

Travet med alla deras "nya" modeller av skor tycks ha tagit åt sig av kritiken och lanserat flera hästskor just för att de ska vara bättre i utvidgningssyfte än metall.

Tåls att tänka på. Vad jag har sett så är det 99 % järnskor på våra ridhästar.

Mumin
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det finns skor i en uppsjö av material.
Tex aluminum..Grattis sko om distanshästen varje mil....:smirk:

Det ä rinte insräkthet som vagjort hur ridhästen skor ser ut utan hållbarehet på skon, kontra skointervaller, tyngd mm
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

"Development of farrier techniques
The result of this theises give the basis for futher development of horse shoes and ground surfaces"

Självklart ska man ALLTID arbeta på att förbättra teknik och material, MEN meningen ovan är en typisk mening i en rapport/avhandling/artikel i en vetenskaplig tidskrift. Jag har själv publicerat artiklar inom psykologin, och det förväntas liksom att man ska "hitta på" vad man kan ha för möjlig användning av resultaten man kommit fram till i en studie, annars får man i regel inte artikeln publicerad. Vissa användningsområden är kanske mer sannolika, andra inte.

Det var för övrigt väldigt många stavfel och mycket "svengelskt" i det här lilla stycket. Jag ser minst 3 fel, och då har jag bara skumläst. Vad har du hittat artikeln någonstans?
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

snacka om att märka ord.Eftersom det inte gick att kopiera skrev jag av den så stavfelen är nog mina. Du har en referens på toppen av artikeln.. Den är från slu:s databas. Dessutom finns det anmärkt på ett flertal ställen inte endast under beskrivning av användningsområden utan genomgående i hela den vetenskapliga studien.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

snacka om att märka ord.Eftersom det inte gick att kopiera skrev jag av den så stavfelen är nog mina. Du har en referens på toppen av artikeln.. Den är från slu:s databas. Dessutom finns det anmärkt på ett flertal ställen inte endast under beskrivning av användningsområden utan genomgående i hela den vetenskapliga studien.


Kan du inte här delge(helst på svenska) och utan översättningshjälp från din "mentor" vad man kommit fram till avseende skons materiella hållbarhet utifrån den belastning den måste klara utifrån hovens belastning för att belasta och avlasta hoven.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

snacka om att märka ord.
Jag förstår inte varför du hela tiden blir så jävla sur så fort ngn "märker ord". Jag trodde vi här skrev med ord och genom endast ord kan tolka det som skrivs utan att man lite senare utifrån vad man tidigare skrivit försöka friskriva sig i från det man tidigare skrivit.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det vore mkt intressant att få ta del av datum och klockslag detta PM skickades till dig.

Det jag menade med detta inlägg är att det bevisligen är skickat från en SHP:are. Dom har nu bytt taktik och svarar på inga trådar "ofentligt" utan bara agerar genom att logga in och skicka PM med sin skrämselpropaganda i tro om att det är en bättre taktik då dom slipper gå i svaromål inför hela bukefalos.

Kanonbra av dig att delge ditt PM här ofentligt, hoppas flera är lika "modiga" som dig så vi får svart på vitt hur oseriöst dom bedriver sin affärside.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

snacka om att märka ord.Eftersom det inte gick att kopiera skrev jag av den så stavfelen är nog mina. Du har en referens på toppen av artikeln.. Den är från slu:s databas. Dessutom finns det anmärkt på ett flertal ställen inte endast under beskrivning av användningsområden utan genomgående i hela den vetenskapliga studien.

Jag märker inte ord, så tramsig är jag inte, men jag blir skeptisk när jag läser en vetenskaplig artikel med flertalet stavfel. Normal reaktion.

Det som var väldigt intressant var att jag hittade på forskning.se en annan version av artikeln (ett pressmeddelande från SLU) som lyder så här:

"Hov på glid bäst för hästen

2005-05-27
Pressmeddelande från SLU

Hästens ben utsätts för starka påfrestningar när den rör sig. Speciellt får hoven och benets nedre delar ta emot största delen av den uppbromsning som sker mot underlaget. Ju snabbare hästen springer desto större blir belastningen.

— Det finns ett klart samband mellan belastningen på hästens ben vid träning och uppkomsten av överbelastningsskador och hälta. Vi vet sedan tidigare att överbelastning leder till förslitningsskador hos hästar. Mina studier har nu visat att underlag med hög friktion ger en intensivare uppbromsning jämfört med underlag och med hästskor som tillåter en viss glidning av hoven.

Det säger veterinär Pia Gustås som i en avhandling vid SLU har studerat hovens uppbromsning och hur dämpningen av stötvågor sker i hästens ben när den rör sig i trav.

— Hästen har en fantastisk förmåga att klara av den belastning den utsätts för. Det är viktigt att inte störa den dämpning, i bland annat hoven, som sker naturligt.

På humansidan har det gjorts många undersökningar när det gäller överbelastning hos människor vid löpträning. Under lång tid har använts till exempel stötdämpande skor. Man har även utvecklat nya, mer dämpande material att lägga på löparbanor vid friidrottsanläggningar.

Med syfte att minska uppkomsten av skador har stötdämpande hovbeslag utvecklats även för häst. Det finns dessutom en klar insikt om underlagets betydelse för hästens rörelser. Ändå har kunskapen på området varit begränsad och man har nog ibland dragit slutsatser från humansidans erfarenheter utan att beakta de skillnader som finns i anatomi och rörelsemönster mellan människor och hästar.

— Syftet med mina studier var dels att studera belastningen på de nedre delarna av hästens ben i samband med och direkt efter isättningen av hoven, dels att studera de stötvågor som då uppkommer.

Söker samband
Pia Gustås har i sin forskning sökt efter samband mellan rörelsemönstret hos de nedre delarna i hästens ben och uppbromsningen av hoven. Detta samband påverkas av samspelet mellan hov och underlag samt av hästens hastighet. I hypotesen ingick också att stötvågor från hovisättningen fortplantas mellan de olika skelettdelarna i de nedre delarna av benet.

Totalt gjordes fyra olika studier med sammanlagt 17 varmblodiga travhästar. Två av studierna gjordes på neutralt underlag (sand). Den tredje utfördes på hästar som travade vid hand på underlag med olika friktion. Den fjärde studien utfördes under naturliga träningsförhållanden framför sulky på travbana. Den tekniska utrustning som användes var accelerometrar som fästade på hoven registrerade förändringar av hastigheten, en kraftmätningsplatta och höghastighetsvideo.

— Hovens uppbromsning sker i två faser och den första karakteriseras av en snabb inledande stöt som orsakas av islaget mot marken. Den stötvåg som bildas dämpas snabbt och märks knappt ovanför hästens kotled.

— Den andra fasen innebär en ökad belastning som pressar samman de olika skelettdelarna och medför att kotleden sträcks. Denna belastning påverkas av friktionen och hoven bromsas upp snabbare mot underlaget. Jag har på grusunderlag inte sett någon skillnad på uppbromsningen om hästen har varit oskodd eller skodd med järnskor.

Resultatet från avhandlingen ger ytterligare kunskap om den viktiga interaktionen mellan hov, sko och underlag vid hovens isättning och uppbromsning. Detta kan användas i utvecklingen av hästskor och underlag, men också utnyttjas vid träning för att bättre undvika uppkomst av skador samt vid rehabilitering då det är särskilt viktigt att undvika överbelastning.

Veterinär Pia Gustås, institutionen för anatomi och fysiologi, SLU, försvarar sin doktorsavhandling i veterinärmedicin A Biomechanical Study on the Hoof Impact at the Trot fredag den 27 maj 2005.
Opponent: Dr Willem Back, Utrecht University, Nederländerna"

Jag har använt fetstil på det ställe där jag tyckte att artikeln var RIKTIGT intressant. Det verkar som om järnskor och barfota är lika bra, eller lika dåliga, hur man nu vill se på det. Då är det alltså helt andra typer av beslag som man ska försöka få fram i framtiden då, alternativt andra typer av underlag.

Det som stör mig ordentligt är hästunderlaget. Det var bara 17 hästar i studien, uppdelade på totalt fyra studier (så TROR jag att de menar i allafall, beskrivningen är luddig). Det rör sig alltså om ynka fyra hästar i vaje grupp, om jag förstått studien rätt. Det räcker ju knappast för att se en tendens till effekt! Visst, pilotstudie kan man väl kalla det för, men kom igen när ett hundratal hästar testats. Först då kan ju resultaten vara intressanta.

Sedan får man ju heller inte glömma att det inte går att generalisera till andra hästar än "varmblod som tränas och tävlar i trav". Därför går det ju inte att säga om resultaten gäller för fritidshästen, hästen som tävlar i hoppning/dressyr, hästen som tävlar i galopp, etc.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Tumme upp!!!!!!

Du hittade poängen där som flera andra borde söka efter.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

det finns ju ett alternativ...jag har inte provat själv men hört att dom som provat är fast...de är ju såna däringa..."galoscher" till hästarna....som en gummisko som även går att brodda...själv har jag mina barfota...men nu är vintern här och med den kommer halkan...och då är de inte kul.....funderar på att köpa mig ett par såna där...en sort heter väll easy boots eller nått sånt...kanske värt att prova!!
cat
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag förstår inte varför du hela tiden blir så jävla sur så fort ngn "märker ord". Jag trodde vi här skrev med ord och genom endast ord kan tolka det som skrivs utan att man lite senare utifrån vad man tidigare skrivit försöka friskriva sig i från det man tidigare skrivit.

Så kan vi be om ett vårdat uttryck tack.

Boj/moderator
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det är bara att hälsa gälland PM:are att det vore att bryta mot djurskydslagen att följa dennes råd i ditt fall, men tack för informationen iaf!

:smirk: Zenith
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Absolut, så alla skodda hästar bör hela tiden uppehålla sig på grus helt enkelt.

Inte så att de flesta hästar tillbringar de största tiderna på underlag som inte har friktion ex likvärdigt till sand. (=gräs) detta gäller nu friktionen håll det i åtanken. Och om nu grus var det enda underlaget där ingen skillnad hittades tycker jag faktiskt inte att man kan säga att de är lika dåliga ell lika bra. Ledsen men jag tycker att ditt resonemang faller. Pilotstudien var gjord på fler underlag än grus och skillnader upptäcktes.
Jag drog texten ur orginalet inte ur ett abstract/pressrelase

Uppdämpningsförmågan är sämra på de flesta underlag med järnskor, likvärdigt då på grus och i mina ögon räcker detta för att det ska tålas att fundera över hurvida man ska sko lr inte. Jag rider iallfall rent ut sagt sällan på grus, utan gräs och paddock av sand, dessutom går min häst i mjuk hage utan friktion och därav drar jag slustatsen att stödämningen är bättre barfota.

Mumin
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det finns fler lösningar på problemet än skor faktiskt, om man istället tar hänsyn till sin hästs ömhet vid arbete och använder boots har man helt plötsligt inget djurskyddsärende längre. Det gäller att tänka längre..

Mumin
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det användes 2/7/7/8 hästar i studien och inte 4 i var.
Klart att det går att dra parareller från varmblod till andra raser och användningsområden, det är en häst för tusan.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Det finns fler lösningar på problemet än skor faktiskt, om man istället tar hänsyn till sin hästs ömhet vid arbete och använder boots har man helt plötsligt inget djurskyddsärende längre. Det gäller att tänka längre..

Mumin

Tänka längre är just vad man börjar göra utifrån djurskyddslagen. Du har bl.a. varit med om att få förståelsen för att en barfotahäst som behöver ha boots vid ridning även är ömfotad utan boots i både hage och övrig hantering.

Grattis,, du har hjälp till med att utöka lagen avseende hästens välbefinnande och en större kunskap utifrån hur man ser till hästens välbefinnande utifrån dess naturliga rörelse.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Säkert är det så att underlag gör skillnad, vad gäller stötar etc. Men frågan är vád som sliter mest. Det ordentliga ridpasset på ca. en timme 5-6 dagar i veckan, med ryttare på ryggen eller att stå i en hage. Visst hästar springer och leker i en hage, men sällan så mycket och så ansträngande att detta motsvarar en timmes ridning i "slit" om ni förstår vad jag menar. En häst som går i en hage känner sig ju också för på ett annat sätt än den gör med en ryttare på ryggen. Rörelsemönstret torde bli mer anpassat.

I övrigt så reagerar jag när du säger att man får känna efter när hästen har ont. Menar du då att man vid vanlig ridning barfota kan förvänta sig att hästen börjar ömma titt som tätt? Självklart och som även tidigare har nämts är ju alla hästar individer och vill man ha sin häst barfota och detta fungerar bra bör man självklart kunna ha det så utan att folk ska klaga men som sagt när det här, vad för mig verkar, ständigt återkommande ömmandet tas upp så blir man tveksam.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp