Jag är varken barfotaverkare eller hovslagare så jag vet inte när hovbenet är färdigväxt men jag har hört att det är vid 5 år. Jag anser att man inte ska sko hästen alls om det inte finns omständigheter som gör att man helt enkelt måste. Jag har valt att anpassa mig och mitt hästeri till att jag tror att hästar mår bäst barfota och det är mitt val, andra väljer annorlunda och det är deras val.
Du är ingen barfotaverkare men har en barfotaverkare som "sköter" dina hästars hovar, det vet vi ju sedan gammalt, så därav förstår vi din "inställning".
Man gör klokt i att
inte generallisera alla hästar i ett o samma fack utan först skaffa sig kunskapen om att olika raser/individer utvecklas olika, därav gör man ett groft fel när man påstår att hovbenet inte är färdigutvecklat tidigare än vid fem års ålder.
Man ska så som "påstås" ovan inte sko en häst om den av en eller annan orsak inte behöver skos och så gör heller ingen utbildad hovis som har kunskap om hästens hela extriör,skadeproblem,bruk och hovstatus.
Verkligheten är dock så i väldigt många fall att man av en eller annan orsak (för den enskilda individens välbefinnande) för att inte orsaka hästen onödigt lidande på ett eller annat sätt hjälpa den med antingen sjukbeslag eller "vanligt" skyddande beslag för att hoven skall kunna belastas optimalt utan smärta för det endamål den skall brukas för.
Vad hästen skall brukas för är upp till varje enskild hästägare, en välutbildad kunnig hovis ser till att hästen utan smärta kan brukas för det endamål ägaren avser att bruka hästen för. Svårare än så är det inte. Man kan kort säga att vi finns här för hästens välbefinnande och hästägarens förutsättningar för att dagligen kunna fullt ut bruka sin häst för sitt ändamål.
Utvecklat hovben först vid fem års ålder och att all skoning som sker tidigare ger ett tillbaka bildat hovben med trånghov som följd?? RENT BULLSHIT!!!
Och dessutom ren skrämselpropaganda,(som vanligt).
Säg mig då, hur kommer det sig att jag väldigt många gånger av en eller annan orsak lagt mekaniska beslag på föl, skott både ettåringar och tvååringar samt mängder av tvååriga löphästar som jag sedan följt upp till sex-tioårsålder, likväl halvblod och i
samtliga fall så har hästarna utvecklat större hov, mer utvecklat hovben och en mer balanserad benaxel och extriör genom åren. Man bör dock ha i åtanke att fysiologisk korrekt skoning ligger till grund för detta samt återkommande röntgen kontroller utifrån skelettets utveckling och ett nära samarbete med beprövad forskning och Veterinär expertis.
Trånghov kan bara uppkomma genom antingen ett trauma, en hov som av en eller annan orsak inte belatsar sig fullt ut (mkt ofta genom att den besitter ömhet främst genom brist på skyddande beslag) eller vilket är vanligast, strålben,strålrelaterade ligamentskador, även trauma i carpus med kronisk åkomma kan uppvisa trånghov.
Slutligen. Att påstå att trånghov och underutvecklat hovben har med för tidig skoning att göra är bara ett annat sätt att skriva att jag vet inte vad jag pratar om men hoppas på att denna nya "propaganda" kan skrämma några att stödja barfotarörelsens ekonomi och överlevnad.