Fick ett PM angående min tråd här...

Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Talibanbjäfs.
All sanning ligger inte i barfotagång. Behöver hästen skor så gör den.

Finns risk för trånghov finns det fungerande lösningar såsom Flappskor.

/P Döben
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Fast jag tror nog att de flesta (duktiga) hovslagare skulle rekomendera att inte sko hästen förrän hovbenet är färdigväxt. Om det inte finns andra omständigheter som gör att hästen måste ha skor. Skon hämmar hovmekamismen, det är alla överens om. Det man tvistar om är om den hämmade hovmekamismen är skadlig för hoven eller inte, och i det här fallet med unga hästar, om hovbenet kan påverkas av en försämrad hovmekanism och inte utvecklas på rätt sätt.


Man kan vända på steken med, att om hovslagaren nu rekommenderat skor, så behöver antagligen hästen skor i den åldern. Just för att precis som du säger så är inte normala, bra hovslagare skofanatiska.

Varken jag eller hovis tyckte det var kul att sko min K som 1½åring - men det fanns inget annat att göra. Hon har hitills (hon är 3½ nu) tagit minsta skada av att ha gått med skor på sen så späd ålder. Hon KUNDE ha tagit skada - javisst. Men det går inte att undvika att hon tog permanent skada av att gå barfota med, iom att hon hann vurpa pga halkan och ådra sig permanenta skador som hond ras med än =/

Så, har hovslagaren ordinerat skor, kan man kanske utgå från att det ÄR en bra hovslagare som vet vad h*n pratar om? Istället för att tycka att 'bra hovslagare rek inte skor innan hovbenet är färdigväxt'.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Förlåt Ideaal!!!
Det var ju inte ditt inlägg jag svarade på utan TS referat av PM:et,
fel svarsknapp.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Istället för att tycka att 'bra hovslagare rek inte skor innan hovbenet är färdigväxt'.

Konstigt att de flesta tycks ha missat den mening som jag skrev efter den som du nämner ovan nämligen; Om det inte finns andra omständigheter som gör att hästen måste ha skor.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

har läst en del av tråden och vill bara säga några ord.

Det är fel att bara snacka om sko eller ha den barfota!
En barfota hov kan skade FLERA gånger mer än vad en skodd hov gör om barfotahoven är felverkad. Det är ju det som är viktigast, vilken FORM hoven har. Så att alla vinklar blir rätt och undvika snedbelastningar.

JA, skoning försämrar hovmekansimen. Sen om hovbenet.. jag citerar från vårat föreläsningskompiendium vid SLU:
"Hovbenets längdtillväxt sker under fostertiden men hovbenet växer till i storlek tills djuret är ca 2 år."
Så här ser jag ingenting om fem år...

Anser du att du har en bra hovslagare så lita på honom. Han är utbildad och vet nog mycket mer än de flesta här, plus att du själv och han känner din häst.

/K.A
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Konstigt att de flesta tycks ha missat den mening som jag skrev efter den som du nämner ovan nämligen; Om det inte finns andra omständigheter som gör att hästen måste ha skor.

Nej, jag såg den, och det jag menade att när nån skriver t ex att 'hovslagaren rek att jag skor min X-åring' så ISTÄLLET för att tycka 'inte sko, hoven hämmas/förstörs/etc' så kan man lika gärna förutsätta att det finns just en ANLEDNING att sko den vid X år.

Om du läser mitt svar igen ser du att jag tar med just det med anledningen, att det alltså är den delen av ditt inlägg jag svarade på!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

min häst är en fd travare, skodd i tidig¨ålder och får jätte beröm för sina fina hovar av hovis, i somras när många hästar fick torra och sköra hovar var min häst hovar prima, så det tror jag är olika från häst till häst, man skor efter behovet inte åldern
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Tack för ett vettigt och sakligt inlägg:bow:
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag kan lugna dig med att vi (galoppsporten) skor våra hästar redan som åringar!

Fullblodens hovar är ju inte heller kända över att vara speciellt bra :angel: (inget påhopp bara en tanke som kom upp)

Är ingen "barfotafantast" min häst har skor runt om, alla mina hästar har haft det. Men när jag tänker efter så skoddes min 5-åring jag hade första gången då han var 5år (fanns ingen anledning till att sko honom tidigare), just innan jag köpte honom och han har haft bäst hovar av alla mina hästar. Kanske är det bara en slump, vad vet jag :confused: Hur som hellst så håller jag med de andra, man skor hästar efter behov, inte ålder!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Skumt, då skulle majoriteten av våra ridhästar vara misskötta & sjuka.Allvarligt talat är det vanligare med hovbölder bland oskoda ridna hästar än det är med dåliga hovar pga skoning.Vet flera hästar som måste skos då deras hovar inte klarar barfotagång & hovväggarna separerar, men det kanske är normalt att de ska göra detta?:devil:
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Du har helt enkelt blivit pm:ad av en barfotataliban, som var väl medveten om vilket mothugg det skulle bli av att skrivaen sån sak i tråden. Det är ju oftast ingen som säger emot ett pm...;)

:bump: :bump: :bump: :bump: Barfotataliban!! ÅÅÅ, vilket bra ord!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Ja mobbing är ett vanligt förekommande inom hästbranschen
Inte hör ni mig gå omkring och kalla någon för skotaliban inte
Att göra sig dum över oss som gillar barfota är ett vittne på hur inskränkt man är som person och vilket tunnelseende man egentligen har :devil:

Dagisstadium javisst

Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Ps ! Min åsikt

Skulle aldrig sko min 3 åring om han klarade av att gå i hage bra.

Människor har alldeles för bråttom idag. Varför inte ge honom lite mer tid. Min tre åring gick inte alls bra barfota som 2 åring (på grus) därför sparade jag honom, släppte han på mjuk mark/lösdrift och idag går det 200 % bättre även fast vi fortf har några cm kvar på hovkapslen innan den är helt bytt.

Ni ska få se vilken stjärna han är om ett halvvår. Och inte har han lidit en sekund för det :love:
Radikala människor finns det inom alla genre:s

Ds!
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Att hovväggarna separeras vanligt?

Då skulle jag absolut inte ha barfota häst för då är verkligen ägaren inkompetent.

Man ska aldrig låta det gå så lång tid mellan verkningarna på en barfotahäst för att detta ska kunna inträffa.

Mumin
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Jag är varken barfotaverkare eller hovslagare så jag vet inte när hovbenet är färdigväxt men jag har hört att det är vid 5 år. Jag anser att man inte ska sko hästen alls om det inte finns omständigheter som gör att man helt enkelt måste. Jag har valt att anpassa mig och mitt hästeri till att jag tror att hästar mår bäst barfota och det är mitt val, andra väljer annorlunda och det är deras val.

Du är ingen barfotaverkare men har en barfotaverkare som "sköter" dina hästars hovar, det vet vi ju sedan gammalt, så därav förstår vi din "inställning".

Man gör klokt i att inte generallisera alla hästar i ett o samma fack utan först skaffa sig kunskapen om att olika raser/individer utvecklas olika, därav gör man ett groft fel när man påstår att hovbenet inte är färdigutvecklat tidigare än vid fem års ålder.

Man ska så som "påstås" ovan inte sko en häst om den av en eller annan orsak inte behöver skos och så gör heller ingen utbildad hovis som har kunskap om hästens hela extriör,skadeproblem,bruk och hovstatus.

Verkligheten är dock så i väldigt många fall att man av en eller annan orsak (för den enskilda individens välbefinnande) för att inte orsaka hästen onödigt lidande på ett eller annat sätt hjälpa den med antingen sjukbeslag eller "vanligt" skyddande beslag för att hoven skall kunna belastas optimalt utan smärta för det endamål den skall brukas för.

Vad hästen skall brukas för är upp till varje enskild hästägare, en välutbildad kunnig hovis ser till att hästen utan smärta kan brukas för det endamål ägaren avser att bruka hästen för. Svårare än så är det inte. Man kan kort säga att vi finns här för hästens välbefinnande och hästägarens förutsättningar för att dagligen kunna fullt ut bruka sin häst för sitt ändamål.

Utvecklat hovben först vid fem års ålder och att all skoning som sker tidigare ger ett tillbaka bildat hovben med trånghov som följd?? RENT BULLSHIT!!!
Och dessutom ren skrämselpropaganda,(som vanligt).

Säg mig då, hur kommer det sig att jag väldigt många gånger av en eller annan orsak lagt mekaniska beslag på föl, skott både ettåringar och tvååringar samt mängder av tvååriga löphästar som jag sedan följt upp till sex-tioårsålder, likväl halvblod och i samtliga fall så har hästarna utvecklat större hov, mer utvecklat hovben och en mer balanserad benaxel och extriör genom åren. Man bör dock ha i åtanke att fysiologisk korrekt skoning ligger till grund för detta samt återkommande röntgen kontroller utifrån skelettets utveckling och ett nära samarbete med beprövad forskning och Veterinär expertis.

Trånghov kan bara uppkomma genom antingen ett trauma, en hov som av en eller annan orsak inte belatsar sig fullt ut (mkt ofta genom att den besitter ömhet främst genom brist på skyddande beslag) eller vilket är vanligast, strålben,strålrelaterade ligamentskador, även trauma i carpus med kronisk åkomma kan uppvisa trånghov.

Slutligen. Att påstå att trånghov och underutvecklat hovben har med för tidig skoning att göra är bara ett annat sätt att skriva att jag vet inte vad jag pratar om men hoppas på att denna nya "propaganda" kan skrämma några att stödja barfotarörelsens ekonomi och överlevnad.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Skulle aldrig sko min 3 åring om han klarade av att gå i hage bra.

Det skulle inte jag heller göra så länge den bara behöver gå i hage. Alla hästar från sin första dag som föl upp till den dagen dom självdör kan utan problem gå oskodda så länge dom bara behöver gå i hage.

Problemen brukar börja när hästägarna börjar "bruka" sina hästar i den omfattningen att hovens slitag blir större än hovens naturliga tillväxt.

Även du kanske skulle kunna försöka inse att det inte är alla som har råd med att låta hästen gå och skrota i en hage 6 dagar i veckan utan kanske vill bruka den,träna den,rida den dagligen och även ha ambitionen att kunna tävla sin individ ett par helger i månaden.

Har du tänkt på den målgruppen????
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Skulle aldrig sko min 3 åring om han klarade av att gå i hage bra.

Människor har alldeles för bråttom idag. Varför inte ge honom lite mer tid. Min tre åring gick inte alls bra barfota som 2 åring (på grus) därför sparade jag honom, släppte han på mjuk mark/lösdrift och idag går det 200 % bättre även fast vi fortf har några cm kvar på hovkapslen innan den är helt bytt.

Fast jag har väldigt svårt för att tro att jag är onormal i vad jag gör med min 3-åring, och att jag har så väldigt bråttom? Jag försöker i nuläget bara rida alt. köra 2 ggr/vecka, ca 20-30 min åt gången. Det räknar jag bara som att fortsätta hennes utbildning, inget annat. Jag kommer inte att börja konditionsträna henne förrän nästa sommar när hon är 4 år. Där jag bor finns inte heller förutsättningar för att alltid hålla sig på supermjuk mark när man rider. Jag måste använda mig av både grusvägar och asfaltvägar för att komma någon vart, och jag vill inte att min häst ska fara illa av det.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Och jag som student utan extraknäck skulle ha bättre råd en någon annan :p

De människor som har väldans bråttom med att kunna använda sin häst asap kanske skulle välja något annat än en unghäst i vart fall. Har man inte tid att vänta ut en häst oasvett problemet så ska man omvärdera.
Varför är det okey att ställa av hästen och vänta ut hästen om den får ryggproblem med inte om den får hovproblem.

Jag är som jag sagt tidigare inte anti skor. Men jag är emot människor som inte tänker både en och två gånger innan de gör saker. Jag skulle aldrig sko i onödan speciellt inte en unghäst. Jag skulle först försäkra mig om att valet var det enda rätta. Dvs led hästen i hagen= skor, om hästen efter att ha avvaktat ändå inte klarar av att gå barfota = skor


Om hästen mår finfint i hagen och man vill använda sin häst finns det faktiskt något som kallas för boots. Jag kan använda min häst till mina syften och han kan leva utan järnskor 24 timmar om dygnet. Works for all

Mumin

Barfota javisst men inte till vilket pris som helst.
 
Sv: Fick ett PM angående min tråd här...

Du är ingen barfotaverkare men har en barfotaverkare som "sköter" dina hästars hovar, det vet vi ju sedan gammalt, så därav förstår vi din "inställning".

Man gör klokt i att inte generallisera alla hästar i ett o samma fack utan först skaffa sig kunskapen om att olika raser/individer utvecklas olika, därav gör man ett groft fel när man påstår att hovbenet inte är färdigutvecklat tidigare än vid fem års ålder.

Man ska så som "påstås" ovan inte sko en häst om den av en eller annan orsak inte behöver skos och så gör heller ingen utbildad hovis som har kunskap om hästens hela extriör,skadeproblem,bruk och hovstatus.

Verkligheten är dock så i väldigt många fall att man av en eller annan orsak (för den enskilda individens välbefinnande) för att inte orsaka hästen onödigt lidande på ett eller annat sätt hjälpa den med antingen sjukbeslag eller "vanligt" skyddande beslag för att hoven skall kunna belastas optimalt utan smärta för det endamål den skall brukas för.

Vad hästen skall brukas för är upp till varje enskild hästägare, en välutbildad kunnig hovis ser till att hästen utan smärta kan brukas för det endamål ägaren avser att bruka hästen för. Svårare än så är det inte. Man kan kort säga att vi finns här för hästens välbefinnande och hästägarens förutsättningar för att dagligen kunna fullt ut bruka sin häst för sitt ändamål.

Utvecklat hovben först vid fem års ålder och att all skoning som sker tidigare ger ett tillbaka bildat hovben med trånghov som följd?? RENT BULLSHIT!!!
Och dessutom ren skrämselpropaganda,(som vanligt).

Säg mig då, hur kommer det sig att jag väldigt många gånger av en eller annan orsak lagt mekaniska beslag på föl, skott både ettåringar och tvååringar samt mängder av tvååriga löphästar som jag sedan följt upp till sex-tioårsålder, likväl halvblod och i samtliga fall så har hästarna utvecklat större hov, mer utvecklat hovben och en mer balanserad benaxel och extriör genom åren. Man bör dock ha i åtanke att fysiologisk korrekt skoning ligger till grund för detta samt återkommande röntgen kontroller utifrån skelettets utveckling och ett nära samarbete med beprövad forskning och Veterinär expertis.

Trånghov kan bara uppkomma genom antingen ett trauma, en hov som av en eller annan orsak inte belatsar sig fullt ut (mkt ofta genom att den besitter ömhet främst genom brist på skyddande beslag) eller vilket är vanligast, strålben,strålrelaterade ligamentskador, även trauma i carpus med kronisk åkomma kan uppvisa trånghov.

Slutligen. Att påstå att trånghov och underutvecklat hovben har med för tidig skoning att göra är bara ett annat sätt att skriva att jag vet inte vad jag pratar om men hoppas på att denna nya "propaganda" kan skrämma några att stödja barfotarörelsens ekonomi och överlevnad.

Vill bara påpeka Hovis att det inte vara mina åsikter, trots mitt inlägg då det var ett citat. Vissa saker vill man inte förknippas med.....jag gillar att ha sko och brodd, speciellt vintertid...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp