Fick ett brev

G

Goat lover

Döm om min förvåning när jag fick detta brev som svar på min annons på tvååringen:

Hej hur kan ni köra in en stavkars liten två åring!? Den är jufortfarande en liten bebis okej om ni hade börjat när den var 3 ellernågot! Men en tvååring herre gud vad tänker ni med!?// En sur liten Ryttare

:eek:
Ok tvååringen det handlar om har vi arbetat med hela våren. Hon har verkligen fått den tid hon behövt och lite till.

Hon skrittas framför vagnen mycket korta pass med en lätt rockard och en lätt person i vagnen.

Blir så trött på folk som inte kan ta reda på fakta...
Mailade tillbaka att hästar behöver få röra på sig och att de knappast är några bebisar när de är två. För de är rena slynglar och terrorister i den åldern.

Sv: Fick ett brev

Det var ju kanske ett litet taskigt mail, det är ju vanligt att folk påbörjar sina hästar så tidigt. Men jag är lite emot det.

Bara för att de är slynglar och terrorister är inte deras kroppar färdiga. Senor, ligament och lungor etc behöver TID på sig att utvecklas. Ytterligare tid att stärkas för det jobb hästen ska utföra.

Hästar som är två år tycker jag ska få röra på sig i en kuperad, stor hage med många kompisar att leka med.

Visst, hästen kan vara glad och pigg på att få göra nya saker, lära sig, men den behöver ju inte vara färdigbyggd för det.

Allt är ju iofs indiviuellt.
Tex travare är ju avlade att snabbt växa upp och tränas hårt, mellan tex vi i slandsvärlden tränar våra hästar sent och lägger in vilopauser under nästan hela hästen verksamma liv.
Det ger starka, sunda och hållbara hästar långt upp i ålder.
Dessvärre börjar även islänningar tränas tidigare nu än innan

En islandshäst jag känner, tävlades när den var 33 år och var fullt pigg. :bow:

Nä hon är absolut inte färdig i kroppen men hon belastas ju heller inte. Jag börjar inte belasta mina förrän de är iaf. tre år. Då har de gått ett bra tag framför vagnen och fått chans att bygga upp senor, ligamnet, skelett osv utan att belastas. Att gå framför en lätt rockard någon kilometer åt gången är ingen belastning för dem. Värre då att stoppa en ryttare på deras rygg. Då blir det belastning. 50 lättrullade kilon bakom hästen går inte att jämföra med 50 kg på ryggen.
Av tradition så körs hästar in vid två för att de ska få chans att bygga upp sig innan man stoppar ryttare på ryggen på dem vid tre års ålder. Då har unghästarna en god grund att stå på och har börjat bygga ryggmuskler som är så viktigt..

Fast jag tror man ska ha kommit en bit i sin körutbildning för att inse skillnaden i belastning om man jämför körning och ridning vid två års ålder...

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju stor skillnad på att rida en tvååring och att köra i lugnt tempo med lätt vagn. Det är ju ett jättebra sätt att bygga upp mod inför inridningen och att ge unghästen lite motion tycker jag. Små skrittpromenader är knappast för hög belastning för en tvååring.

Jag skulle svara med att fråga om hon vet om att nästan alla travhästar i hela världen körs när de är två, och att det i ditt fall bara handlar om trevliga promenader i skritt som hästen knappast har något emot. :)

Edit: läste att du redan skrivit nästan exakt samma sak i ditt sista inlägg:D

Äsch. Ignorera hennes irritation. Det är ju okunskap och inget annat. Hon är förmodligen inte alls gammal heller.
Travhästar för övrigt körs in när de är ett år, och startar i lopp som tvååringar. Jag känner många travare som har tävlat i hela sitt liv, och som har passerat 20 för länge sen. Den äldsta är i år 33 och i mycket god kondition. Han tävlade tills han var för gammal för banorna, och gick sedan som avelshingst i några år.

Senast ändrad:

Äsh! Det är säkert en liten tjej som precis fått höra på ridskolan att man får bara rida in sin hästn efter den har fyllt 3 år. Sedan har hon sett din grej, sedan kände hon sig så stolt att hon kunde vara en wanna be bessewisser i en minut :angel:.

Men iallfall när vi arbetade med vår shetlands sto för ca 5 år sedan, så började vi så småt med alla grejer inom körning när de var ett halvt år. La på gjord och sånt. Släppa och sånt började vi inte förrens stoet var 1½ år. Hästen kördes när den var två år med en omgjord sulky (svägel mm). Vagnen vägde kanske 30 kg. Hästen var belåten :D!

Mvh
Emma

Helt sant.
Jag menade mest överlag, då jag sett dom som spännt på en stor flakvagn på en nyinkörd 2årig unghäst och krävt att den ska orka köra hela familjen "byn runt", typ. Eller dra ett timmerlass.

Sånt tycker jag är fel.
Likaså att rida ngt som är mer ansträngande än skogsturer och väldigt, väldigt lätt jobb + markarbete i början av en häst's träning.

Tillägger: jag skrev att jag tycker att hästar som är två år helst ska gå på kuperade beten och bygga upp sig med kompisar,
det menar jag om man planerar rida sin tvååring.

Jag kan tycka att det är ok att sadelvänja etc då.

Och markarbeta, tömköra och ev ha en lätt vagn.
Men inte med nån direkt tyngd.

Tillägger: jag skrev att jag tycker att hästar som är två år helst ska gå på kuperade beten och bygga upp sig med kompisar,
det menar jag om man planerar rida sin tvååring.

Jag kan tycka att det är ok att sadelvänja etc då.

Och markarbeta, tömköra och ev ha en lätt vagn.
Men inte med nån direkt tyngd.

Men då menar vi lika.. Som sagt jag belastar henne absolut inte. Det mesta hon gått med vagn är utan någon i vagnen Med två medhjälpare vi huvudet och mig vid tömmen...

Till er andra.. Jag skrattar bara mest åt henne. Tyder inte direkt på att hon är speciellt gammal om man tänker på språket hon använder heller...

Helt sant.
Jag menade mest överlag, då jag sett dom som spännt på en stor flakvagn på en nyinkörd 2årig unghäst och krävt att den ska orka köra hela familjen "byn runt", typ. Eller dra ett timmerlass.
Men det måste väl ändå vara rätt rejäla avarter som gör så... :crazy:

Jag har en liten guldklimp hemma.
Shettishingsten Joystick Diablo 1 år..
Mina planer för honom är att han ska gå i vagn nästa år.
Idag så tömkörs han med sin "egen matsäck" som packning..dvs påsar med hö och annat för att de ska dingla saker på sidorna om kroppen..
Idag följer han med på släp efter min nordis Krutrök med rockard i LUUUNGT tempo.. Till Krutröks stora förtvivlan.. Ja just ja.. JAG är permobil driven när jag inte tar mig fram via hästkrafter med 4 hovar.. Å lilla Joystick följer med mig på släp med denna. MITT sätt att träna hans steg i trav lite inför utställning då jag omöjligt kan springa med honom själv.
Jag PRATAR mycket med mina hästar och går in i situationer med inställningen att ja men lite knasigt är de väl men OM vi ska ta oss vidare senare i livet så mår vi bara fint av att ha klarat av detta..

Till ts

Avundsjuka kan locka fram de dummaste tankegångar hos människor

Enligt mig tänker du sunt!! Fortsätt med det

Anna-Carin

Som 3 åring är mina planer att Joystick ska följa med på körläger i Villvattnet och gå 1 pass i vagn per dag i 4 dar..
Om MIN hälsa tillåter..

Till ts

Avundsjuka kan locka fram de dummaste tankegångar hos människor

Enligt mig tänker du sunt!! Fortsätt med det

Anna-Carin

Tack.

Försökte hänvisa henne hit och läsa om att de brukar köras in vid två men då säger hon bara att det är tråkigt. Jaha??? men då ska man väl inte kläcka ur sig något man inte har en aning om????

Det är ju inte ovanligt att man kör in hästar när dom är två år.
Man får ju ta det sakta och inte stressa bara.
Det var från en ryttare så kanske inte hon har ngn erfarenhet utav körning?Man rider ju in hästar senare.

Okunskap och alldeles för mycket tid. (annars skulle väl inte den personen ha bemödat sig med att skriva brev?) släng brevet och bry dig inte. Du vet ju att du inte behandlat din häst illa på något sätt.

Oj.......fy på mig då! :eek:
Och jag som lät köra in min halvblodskorsning som 1-åring! (Efter att ha rådfrågat flera veterinärer, m.fl.!!)
Nu är han 2 år och har gått framför vagn 1g/v sen förra sommaren. "Samtidigt" har han gått på lösdrift med massa kompisar!

DSC04997.jpg

Fast nu har han sommarlov!! :cool:
DSC00014.jpg

Från Fahlis, som nu oxå lär få surt brev.....? :idea::rofl:

Ja usch på dig så kan man ju inte bete sig ;)

hehe jag skrev till henne att hon nog skulle fortsätta läsa Min Häst men då påstår hon att hon bara läser travtidningar :eek:
men för sjutton gubbar.. de TÄVLAR ju när de är två.. vilket jag skrev till henne :D
Hehe.. alltid nån dum typ som ska lägga sig i sånt de inte har en aning om.. Många goda skratt har jag fått iaf. Och ponnyn det handlar om går bara och NJUTER i hagen just nu..

Jag gjorde också det, körde in min korsning som ettåring, första året drog han en rockard och år 2 fick han börja dra en fyrhjuling. Och jag har kört ca 1 gång per vecka hittills ska försöka öka dosen nu när vi har börjat rida också till 2 pass körning i veckan.

Det är ju så här om man bara skulle låta en unghäst gå på lösdrift i 3 år så skulle den garanterat få problem vid inkörning/inridning eftersom den inte har arbetat tillräckligt under uppväxten. Man måste arbeta unghästar för att deras skelett och muskler ska bli starka och en lösdrift hur kuperad den är så är det inte tillräckligt. Våra hästar är avlade för att jobba och muskler och skelett stärks vid lagom arbete. Körning belastar inte hästen lika mycket som ridningen och drar hästen en fyrhjuling så är ju tyngden inget problem eftersom dragvikten inte är det samma som tyngden på en vagn. Hur mycket hästen jobbas måste vara inviduellt, alltså arbetet ska anpassas både till hästens psyke och fysik.

Om vi tittar lite på oss själva så upptäcker man att ju mindre ngn har rört sig i sin barndom dessto större risk för förslitningar och skador vid hårt arbete. T ex barnens skelett stärks när det beslastas samma sak gäller våra djur. Men naturligtvis ska allt detta ske med sunt förnuft och den verkar många gånger ha försvunnit i dagens samhälle.

MVH Ann

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: caballus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 955
Senast: Milosari
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka