Fick ett brev

Sv: Fick ett brev

Min blev inkörd som tvååring, och han är det inget som helst fel på! Dom som kör trav kör väl in dom nånstans där också va om jag inte har fel?

Ja herregud, att de ens orkar... Småflickor, men jag tycker det är sååå bra att börja tidigt och långsamt utan allvarlig hård körning, för det är väl för hemskt att många hästar bara får gå i hagen tills de är 3-4-5 år och är helt ohanterade??? Sånna hästar blir oftast missförstådda "problem"hästar som ingen rår på!
Tack och bock för alla er som miljötränar era unghästar!!!

Men precis! Jag tycker jag är sen med min oinridna 3 åring just nu, har ridit han 4 gånger och kollar man i 05 tråden så har ju folk kommit jättelångt med sina, givetvis anstränger dom inte sin 3 åring till döds, men ändå..

Om vi tittar lite på oss själva så upptäcker man att ju mindre ngn har rört sig i sin barndom dessto större risk för förslitningar och skador vid hårt arbete. T ex barnens skelett stärks när det beslastas samma sak gäller våra djur. Men naturligtvis ska allt detta ske med sunt förnuft och den verkar många gånger ha försvunnit i dagens samhälle.

MVH Ann[/QUOTE]

Men precis! Jag tycker jag är sen med min oinridna 3 åring just nu, har ridit han 4 gånger och kollar man i 05 tråden så har ju folk kommit jättelångt med sina, givetvis anstränger dom inte sin 3 åring till döds, men ändå..

Alla är saliga över "sin tro" och sitt sätt att göra...
Jag rekomenderar att man ser till hästens fysiska och psykiska utveckling och anpassar arbetet, inlärningen och kraven efter hästens förutsättningar oavsett ålder.
Har man "hästöga" ser man när det är lämpligt liksom när det är olämpligt att belasta sin häst med olika typer av arbete.

Men det är bara "min tro och åsikt" och jag respekterar att andra tycker annorlunda! :idea:

Alla är saliga över "sin tro" och sitt sätt att göra...
Jag rekomenderar att man ser till hästens fysiska och psykiska utveckling och anpassar arbetet, inlärningen och kraven efter hästens förutsättningar oavsett ålder.
Har man "hästöga" ser man när det är lämpligt liksom när det är olämpligt att belasta sin häst med olika typer av arbete.

Men det är bara "min tro och åsikt" och jag respekterar att andra tycker annorlunda! :idea:
Men så bra sagt!!!

Ja herregud, att de ens orkar... Småflickor, men jag tycker det är sååå bra att börja tidigt och långsamt utan allvarlig hård körning, för det är väl för hemskt att många hästar bara får gå i hagen tills de är 3-4-5 år och är helt ohanterade??? Sånna hästar blir oftast missförstådda "problem"hästar som ingen rår på!
Tack och bock för alla er som miljötränar era unghästar!!!

Håller med! När man väl försökt "tämja" en äldre unghäst, inser man vikten av förarbete i tidig ålder! Har handskats med små ponnyer och stora hästar, alla lika svåra när dom blivit ohanterade i 3-4 år:cry:
Man gör ju hästen bara en björntjänst, att förbereda den på vad den ska uppleva senare i livet är ju bara fördelaktigt.

Är man vettig *sunt förnuft* kan man börja tidigt och utan fysiska krav så länge hästen växer:)

Ja det är åprecis vad jag känner också :) Han är nykastrerd och har vart hemsk dom här 2 månaderna, gapig som tusan och usch. Då tyckte jag att det var lika bra att vänta ett tag, dessutom hämtade vi han som nykastrerad och vi ville gärna lära känna honom lite innan vi satte igång.

Tja de utredningar jag läst rörande travhästar är att om de INTE tränas som unga hästar - dvs körs in som ett/ett och ett halvtåringar så kommer de sannolikt inte att hålla sedan... just eftersom det är så som Elute säger ovan.

Men det är ju böcker och rapporter från travvärlden så det går säkert inte att åberopa gentemot en liten ridtjej...för alla ridtjejer VET ju att trav är inget annat än djurplågeri och ett ständigt åsidosättande av hästens bästa för att tjäna pengar :angel:

Tja de utredningar jag läst rörande travhästar är att om de INTE tränas som unga hästar - dvs körs in som ett/ett och ett halvtåringar så kommer de sannolikt inte att hålla sedan... just eftersom det är så som Elute säger ovan.

Men det är ju böcker och rapporter från travvärlden så det går säkert inte att åberopa gentemot en liten ridtjej...för alla ridtjejer VET ju att trav är inget annat än djurplågeri och ett ständigt åsidosättande av hästens bästa för att tjäna pengar :angel:

:angel: och hur länge lever våra travare... :angel:
Nä, anpassa allt efter individens utvecklingsnivå! Det är min melodi! :cool:
Det finns travare som mognar sent och det finns kallblod som mognar tidigt... Belasta psykiskt när hästen är stabil, och fysiskt när hästen inte är i en tillväxtperiod! Att belasta fysiskt under tillväxt skadar väldigt mycket och förkortar hästens livslängd. Att belasta psykiskt när hästen inte är redo kan orsaka irreparibla problem i samarbetet.

Jamen Loch! Givetvis menar jag inte att man till varje pris skall börja köra i en viss ÅLDER... otydligt av mig! Men att de bör börja tränas rätt tidigt är tämligen klarlagt. Dock förstås med hänsyn taget till individen.

Travtränarna är väldigt måna om sina hästar faktiskt. Generellt alltså! Finns förstås rötägg bland dem som bland alla andra. Men visst är travarna, precis som alla elitidrottsmän, ofta drabbade av förslitningsskador och problem med senor, ligament etc. etc. De har ju en oerhört tuff karriär och tävlar i höga farter.

Jamen Loch! Givetvis menar jag inte att man till varje pris skall börja köra i en viss ÅLDER... otydligt av mig! Men att de bör börja tränas rätt tidigt är tämligen klarlagt. Dock förstås med hänsyn taget till individen.

Travtränarna är väldigt måna om sina hästar faktiskt. Generellt alltså! Finns förstås rötägg bland dem som bland alla andra. Men visst är travarna, precis som alla elitidrottsmän, ofta drabbade av förslitningsskador och problem med senor, ligament etc. etc. De har ju en oerhört tuff karriär och tävlar i höga farter.

Lagom är bäst finns det ju något som heter ;)
Jag tror personligen på att börja bygga upp unghästarna tidigt för att stärka sig och mogna i huvudet.. De behöver göra annat än bara strosa i en hage.
Men sedan beror det på vad man ska ha dem till senare i livet. en tävlingshöst oavsett om det är en travare eller maraton häst KOmemr att få förslitningsskador.
Och som sagt.. MÅNGA av tränarna är väldigt måna om sina hästar...

...och vad kan orsaken till travarnas livslängd vara? Möjligen att de har lågt andrahandsvärde efter avslutad karriär, om de ens kommer så långt som till start? Jag känner till några som är/blev över 30 år trots tidiga starter och framgångsrika karriärer på banan, så får de bara leva efter att karriären är slut så finns det inget som hindrar att de blir över 20. :idea:

...och vad kan orsaken till travarnas livslängd vara? Möjligen att de har lågt andrahandsvärde efter avslutad karriär, om de ens kommer så långt som till start? Jag känner till några som är/blev över 30 år trots tidiga starter och framgångsrika karriärer på banan, så får de bara leva efter att karriären är slut så finns det inget som hindrar att de blir över 20. :idea:

Okej, nu har jag gett mig in på något som jag inte bemästrar till 100% men det här är uppfattningen jag fått av travsporten;
Det är ganska mycket pengar inblandat, det produceras väldigt många hästar och det är många som inte är tillräckligt bra.
De tränas tidigt och startas i unga år.
Det finns travtränare som ser till individen och som ställer "lagom" krav men det finns även de som kör slut på hästen då den är ung. Tyvärr är det så att det är de dåliga exemplen som man hör om, liksom i andra hästsporter (derssyr, hoppning o.s.v.).
En växande 2-åring klarar att belastas men man får inte glömma att den faktiskt fortfarande växer och inte tål lika hårt arbete som en färdig häst.
Jag har själv haft två "avdankade" travare som inte presterade på travet, jag älskade de hästarna! Travare som kommer från ett bra hem är i regel de mest sociala och lätthanterliga hästar man kan tänka sig! (Detta sagt för att poängtera att jag inte är en ev de som inte tycker att travare inte duger till något).

jag tycker att det är lite för tidigt att köra in sin häst när den endast är ett år gammal.

Okej, nu har jag gett mig in på något som jag inte bemästrar till 100% men det här är uppfattningen jag fått av travsporten;
Det är ganska mycket pengar inblandat, det produceras väldigt många hästar och det är många som inte är tillräckligt bra.
De tränas tidigt och startas i unga år.

Ja det är mycket pengar inblandat. För dem som spelar, men väldigt sällan för dem som är aktiva. Har för mig att det är färre än 5% av travtränarna som ens får det att gå ihop. Ännu mycket färre som faktiskt tjänar pengar.

Många hästar är inte tillräckligt bra, då brukar de inte tränas vidare. Endera säljs de eller slaktas. En del tränas vidare eftersom ägaren endera inte kan skiljas från hästen eller så är ägaren kanske nöjd med att ha en hobbytravare som kanske kan göra någon start senare i livet - utifall att det vore en sådan där som "kommer sent".

Den första starten brukar vara ett premielopp då hästen är 2 år. De allra flesta startar sedan som 3 eller 4 åringar. Några få fortsätter att starta efter premieloppet men det är ofta en nackdel rent ekonomiskt eftersom man får anmäla hästar till lopp med utgångspunkt i hur mycket pengar de har tjänat. Om tvååringen springer in lite pengar som tvååring måste den som treåring alltså oftast gå mot äldre hästar vilket innebär att den inte kommer att ha så bra chanser. Därför väntar många tills hästarna är tre eller fyra innan de börjar starta sina hästar.

Det finns travtränare som ser till individen och som ställer "lagom" krav men det finns även de som kör slut på hästen då den är ung. Tyvärr är det så att det är de dåliga exemplen som man hör om, liksom i andra hästsporter (derssyr, hoppning o.s.v.).

De som kör slut på hästen när den är ung är okunniga och kommer sannolikt inte att tjäna något alls på sin häst. Hästen måste få utvecklas i sin takt för att kunna prestera. Det vet de flesta om... och det krävs ju att man gått i alla fall en liten grundläggande kurs för att få bli travtränare (för b-tränarlicensen brukar kursen handla om kanske 10-15 timmars utbildning dock så det är inte någon omfattande kurs) där man gått igenom sådana saker som hästens träning och foder, utrustning, regler etc. Så de allra flesta fattar ju att man inte kan tvinga en unghäst att prestera allt för mycket. Men visst finns det en och annan :devil:idiot.

En växande 2-åring klarar att belastas men man får inte glömma att den faktiskt fortfarande växer och inte tål lika hårt arbete som en färdig häst.

Det är också därför tiderna som krävs för en tvååring som skall klara sitt premielopp är betydligt mer "snälla" än de tider som en tävlingshäst något år senare måste kunna prestera. Just för att man inte kan kräva topp-speed av en ung häst.

Jag har själv haft två "avdankade" travare som inte presterade på travet, jag älskade de hästarna! Travare som kommer från ett bra hem är i regel de mest sociala och lätthanterliga hästar man kan tänka sig! (Detta sagt för att poängtera att jag inte är en ev de som inte tycker att travare inte duger till något).

Travare är underbara, de allra flesta i alla fall... men jag älskar ju i och för sig alla hästar! Nästan.

Det finns nog få hästar som "miljötränas" så mycket helt naturligt som travare gör. Redan som relativt unga hästar är det ju deras vardag att åka in till banan (om inte annat för att träna) dvs. transportåkning, främmande människor, röster i speaker, en massa hästar, folk som springer härs och tvärs, av och på med utrustning och vagnar och en massa annat.

Jag säger inte alls att travträning är optimal ur alla perspektiv, det finns en massa saker jag kan reagera över där också... som inom alla hästsportgrenar. Men jag är väldigt positivt överraskad av det jag sett av travet!!!

Japp. Känner till allt du berättar om! :idea:
Vidhåller ändå att många travare körs för hårt när de är för unga... och att de tar stryk av det. Det hela handlar om en fin balans mellan "hästkänsla", ekonomi och prestationskrav från t.ex. ägare.
Det är inte alls bara okunskap hos tränare! Ibland kan det vara svårt att klara alla krav och mål som sätts, oavsett kunskap och känsla.
Ska vi lämna travet nu? ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: caballus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 955
Senast: Milosari
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka