Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men att du ens orkar bry dig!
Men precis! Jag tycker jag är sen med min oinridna 3 åring just nu, har ridit han 4 gånger och kollar man i 05 tråden så har ju folk kommit jättelångt med sina, givetvis anstränger dom inte sin 3 åring till döds, men ändå..
Men så bra sagt!!!Alla är saliga över "sin tro" och sitt sätt att göra...
Jag rekomenderar att man ser till hästens fysiska och psykiska utveckling och anpassar arbetet, inlärningen och kraven efter hästens förutsättningar oavsett ålder.
Har man "hästöga" ser man när det är lämpligt liksom när det är olämpligt att belasta sin häst med olika typer av arbete.
Men det är bara "min tro och åsikt" och jag respekterar att andra tycker annorlunda!
Ja herregud, att de ens orkar... Småflickor, men jag tycker det är sååå bra att börja tidigt och långsamt utan allvarlig hård körning, för det är väl för hemskt att många hästar bara får gå i hagen tills de är 3-4-5 år och är helt ohanterade??? Sånna hästar blir oftast missförstådda "problem"hästar som ingen rår på!
Tack och bock för alla er som miljötränar era unghästar!!!
Tja de utredningar jag läst rörande travhästar är att om de INTE tränas som unga hästar - dvs körs in som ett/ett och ett halvtåringar så kommer de sannolikt inte att hålla sedan... just eftersom det är så som Elute säger ovan.
Men det är ju böcker och rapporter från travvärlden så det går säkert inte att åberopa gentemot en liten ridtjej...för alla ridtjejer VET ju att trav är inget annat än djurplågeri och ett ständigt åsidosättande av hästens bästa för att tjäna pengar
Jamen Loch! Givetvis menar jag inte att man till varje pris skall börja köra i en viss ÅLDER... otydligt av mig! Men att de bör börja tränas rätt tidigt är tämligen klarlagt. Dock förstås med hänsyn taget till individen.
Travtränarna är väldigt måna om sina hästar faktiskt. Generellt alltså! Finns förstås rötägg bland dem som bland alla andra. Men visst är travarna, precis som alla elitidrottsmän, ofta drabbade av förslitningsskador och problem med senor, ligament etc. etc. De har ju en oerhört tuff karriär och tävlar i höga farter.
...och vad kan orsaken till travarnas livslängd vara? Möjligen att de har lågt andrahandsvärde efter avslutad karriär, om de ens kommer så långt som till start? Jag känner till några som är/blev över 30 år trots tidiga starter och framgångsrika karriärer på banan, så får de bara leva efter att karriären är slut så finns det inget som hindrar att de blir över 20.
Okej, nu har jag gett mig in på något som jag inte bemästrar till 100% men det här är uppfattningen jag fått av travsporten;
Det är ganska mycket pengar inblandat, det produceras väldigt många hästar och det är många som inte är tillräckligt bra.
De tränas tidigt och startas i unga år.
Det finns travtränare som ser till individen och som ställer "lagom" krav men det finns även de som kör slut på hästen då den är ung. Tyvärr är det så att det är de dåliga exemplen som man hör om, liksom i andra hästsporter (derssyr, hoppning o.s.v.).
En växande 2-åring klarar att belastas men man får inte glömma att den faktiskt fortfarande växer och inte tål lika hårt arbete som en färdig häst.
Jag har själv haft två "avdankade" travare som inte presterade på travet, jag älskade de hästarna! Travare som kommer från ett bra hem är i regel de mest sociala och lätthanterliga hästar man kan tänka sig! (Detta sagt för att poängtera att jag inte är en ev de som inte tycker att travare inte duger till något).