Fick en valp idag :)

M

McKikki

Min svägerska köpte sig en border terriervalp förra veckan och idag ringde hon och frågade om jag ville ha en till valp..en timme senare var hon här med lilla Tim,född 10/8 :) Så nu står jag med två valpar helt plötsligt *s* Inte riktigt vad jag hade planerat men men..en liten plutt som Tim tar ju ingen plats direkt :)
 
Sv: Fick en valp idag :)

:confused: Ångrade hon sitt hundköp efter 1 vecka? :crazy:

Kul för dig att få en valp till, men varför vill hon inte ha den själv?
 
Sv: Fick en valp idag :)

Jepp,hon ångrade sig tydligen :confused:

En border är inte riktigt min hundtyp iom att det är en terrier men min mamma som har haft en tysk jaktterrier funderade på att ta honom. Han är för mycket hund för mig :angel:
 
Sv: Fick en valp idag :)

Vilket mörker med två små! Min som åtminstone var rumsren dagtid springer och pinkar precis överallt inklusive i min säng.. :cry:
Den andra pinkar som tur är bara på golven..antagligen för att han är ca ett äpple hög *suck*
 
Sv: Fick en valp idag :)

Hoppas valpens uppfödare blev underrättad och fick möjlighet att ta tillbaka valpen innan den helt lätt skyfflades vidare. Som uppfödare skulle åtminstone jag bli både arg och besviken om någon av mina valpar skickades vidare efter en vecka utan att jag fick veta något...
 
Sv: Fick en valp idag :)

Kan inte annat än hålla med! Speciellt som TS inte låter så överdrivet glad över sitt nyförvärv..... men vi kan ha missuppfattat det hela! Uppfödaren kanske vet och TS kan ha en "guud vilken dryg hund, vad skulle jag med eländet till!" dag! Kan ärligt tala om att sådana har jag emellanåt! Tur att man snabbt kommer över det och bara älskar sina små "eländen"!!!:D
 
Sv: Fick en valp idag :)

Jodå uppfödaren fick en chans att ta tillbaka Tim och självklart smälter hjärtat även för honom :love:

Däremot inser jag mina begränsningar och dels bör en border få jobba mer än vad jag kan erbjuda och dels har jag inte tiden med att uppfostra och gå kurser med två valpar. Heltidsjobb,fyra barn,en häst och _en_ hund är ungefär vad 24 timmars dygn räcker till för mig.

Det var panikartat för ägaren att hunden skulle bort så visst fick han komma hit men efter en natts sovande på saken så tror jag att för Tims skull bör jag försöka hitta ett annat hem som kan erbjuda honom mer.
 
Sv: Fick en valp idag :)

Ursäkta mig, men som uppfödare skulle jag bli grymt besviken om någon av mina valpar fick byta hem efter en vecka och sedan åter behöva byta hem efter endast en natt!!!:crazy:
 
Sv: Fick en valp idag :)

Helt obegripligt att inte uppfödaren tog tillbaka valpen :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Fick en valp idag :)

Det var panikartat för ägaren att hunden skulle bort så visst fick han komma hit men efter en natts sovande på saken så tror jag att för Tims skull bör jag försöka hitta ett annat hem som kan erbjuda honom mer.

Varför var det panikartat för första ägaren att få bort honom?

Varför tog inte uppfödaren tillbaka valpen?

Tycker du och första ägaren att det är schysst mot en liten valp att hysta omkring den på detta vis, så att den får (minst) tre olika hem vid så ung ålder? :crazy:

Tycker det är hemskt synd om den lille :(
 
Sv: Fick en valp idag :)

Ja, varför var det panikartat undrar jag med. När man köper en valp har man ju planerat ledighet mm så det borde ju inte vara akut för den delen.
Det bästa hade varit att valpen fick komma tillbaka till uppfödaren tills den hittar ett nytt hem, då kommer den iallafall tillbaka tid där den är van att vara.
Nä, det bästa hade varit att köparen inte köpt valpen, hur tröttnar man på en vecka :eek:
 
Sv: Fick en valp idag :)

*kl*

Tycker att det är väldigt sorgligt med människor som gör så här med hundar. Har själv erfarenherter av att det kan ge menför livet.

Min lille Lady (blandras kanintax/chiuahua) köptes först av en tjej i området, som sedan kom på att hon inte kunde ha en så liten hund, för hennes barn drog i den för mycket. Då erbjöd sig min granne att ta den (även hon med småbran och tre andra hundar). Men hon skulle bara ha den tills den andra ägaren hittade ett nytt hem. Då tyckte jag det fick räcka, lade fram 3000 och tog med mig Lady hem till mig, och här ska hon stanna tills den dag hon dör.

Lady har än idag hög seperationsångest om någon i familjen försvinner. Vissa dagar kan man inte gå på toa utan att hon gnyr utanför, men de flesta dagarna fungerar familjelivet bra.

Sklulle något hända så att jag inte kunde ha kvar henne skulle jag hellre avlivat Lady än att omplacera henne till en främling, om ingen i min närhet, folk som redan känner Lady, kunnat ta henne, för hon förtjänar ett bättre öde än att bli någon vandringspokal.
 
Sv: Fick en valp idag :)

Jag tycker också det låter både hemskt för den lilla valpen och för uppfödaren som inte verkar bry sig....otroligt.

Däremot så har jag en hund som också har separationsångest, och han har INTE hystats omkring någon gång......det behöver inte vara på det viset, en del hundar är såna medans andra inte.
 
Sv: Fick en valp idag :)

Givetvis beror det också på individer. Jag har träffat handra hundar som flyttats omkring, och de har inte tagit någon som helst skada av det. Men då Lady är väldigt "tuff" i övrigt drar jag slutsatsen att hattandet blev för mycket för henne.

Man kan aldrig veta säkert, men att låta valpen slippa flytta omkring tycker jag är en bra grund för en lugn och trygg individ.
 
Sv: Fick en valp idag :)

Svarar alla här.

Jag vet inte varför det var så himla panik att få bort honom,vet inte heller exakt vad uppfödaren har sagt (men det var nåt om att hon helst såg att ägaren själv hittade ett nytt hem) eftersom de tydligen är utomlands och kommer på torsdag kväll. Däremot har jag tänkt prata med uppfödaren själv och be henne ta tillbaka Tim om nu inte ägaren har ändrat sig igen och hämtar honom.
Jag vet däremot att ägaren inte planerat in nån ledighet utan grannen skulle passa Tim så det är möjligt att det är där problemet är.

Självklart tycker jag att det är hemskt för lilla plutten att hoppa omkring från ställe till ställe men jag kan inte ha kvar honom eftersom han trots allt är en grythund med större behov än vad jag kan erbjuda,ägaren vill inte ha honom och uppfödaren är bortrest..vad gör man då annat än att låta honom bo här,busa med Nina och hoppas att vi lyckas hitta honom ett hem som han får stanna resten av livet i och där han blir aktiverad på ett bra sätt.
 
Sv: Fick en valp idag :)

Nu verkar det *hoppas jag* ha löst sig! Ägaren ringde nyss och sa att uppfödaren kryssat för att valpen fick lämnas igen så hon tänker hämta honom lördag och lämna igen honom :bow: . Jag hoppas att uppfödaren hittar ett nytt bra hem till honom där han får stanna tills tänderna ramlar ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 055
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp