Sv: Fibergi?

Jag tycker att det är bra för att det inte är pellererat (stava :crazy:).. Man ser vad det är... å hästen älskar det! :)
 
Sv: Fibergi?

Fibergi är ett icke pelletrerat helfoder. Har du hö som Fibergi passar ihop med så är det ett utmärkt foder.
Dom flesta hästar älskar det. Jag fodrar med det just för att den skullen, + att det inte är pelletrerat och ej dammar.
 
Sv: Fibergi?

Vi ger vår bronkithäst Fibergi eftersom det passar till vårt hö, och är i princip helt dammfritt = förvärrar inte symptomen :idea:
Han tycker det är smaskens också :d
 
Sv: Fibergi?

Ni som fodrar med Fibergi, hur ser era foderstater ut?
 
Sv: Fibergi?

Foderstat:
10 kg hö
2,5 kg Fibergi
1 dl Majsolja

(mycket svårfödd häst som dessutom tappat nu när han vart dålig)
 
Sv: Fibergi?

Är Fibergin vitamin och mineralrik? Eller behöver man tillsätta sådant?
 
Sv: Fibergi?

Precis, det beror på vad ditt hö innehåller vad gäller mineraler.
Vitaminer är det gott om iaf så det behöver man nog inte tillsätta om man ger Fibergi.
 
Sv: Fibergi?

Började fodra med fibergi för ca 2 månader sedan. Har en 26-åring som har varit svår att hålla hullet på, han har blivit jätte fin med fibergi bas. Har även en fet nordsvensk som får lite fibergi låg, det fungerar bra. Halvblodsstoet som tränas/tävlas får också bas. Alla tre ÄLSKAR det. Jag tycker att det är bra att se vad man ger, är inte så förtjust i pelleterat. Även bra att det inte dammar, men det är lite kladdigt.
 
Sv: Fibergi?

Men det beror ju också på HUR mycket man ger.

Ofta så finns det en rekommenderad giva på t.ex 1-2 kg för en normalstor, vuxen hobbyhäst. Om man ger den givan tillsammans med 7 kg hö (som brukar anses normalt för den hästtypen) så kommer man upp i lagom mängd vitaminer.

Men om man ger mindre än så, kanske bara någon näve som "krubbskrammel", eller 0,5 kg så räcker ju inte vitaminerna till ändå.
Det måste man tänka på.
 
Sv: Fibergi?

Generellt sett när det gäller svårhullade hästar, är det bas eller låg man använder sig av? Har för mig att bas innehåller havre, men inte låg?!
 
Sv: Fibergi?

Jo låg innehåller också havre för den använder jag..men lite mindre än bas tror jag
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 357
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp