Fibergi bas el. fibergi müsli

M

miiirka

Min d-ponny är 11år tävlar mellan 3-6 ggr per termin i hoppning.
dressyrlektioner minst tre ggr i veckan , hopplektioner högst 2 ggr i veckan, resten rider vi ut. Hon har en vilodag i veckan. Hon är normal i hullet kanske lite tjock nu efter sommaren , men brukar vara normal. Hon håller på att bygga muskler och har sämst kondis just nu.

Hon fick såhär mycket innan hon köptes:
morgon : 1/4 havre + 2kg hö
lunch : 1/2 havre + 2kg hö
kväll : 1/4 havre + 2kg hö
Jag tycker detta är alldelles förlite!

Jag tänker öka till detta :
morgon : 1/4 havre + 3kg hö
lunch : 1/2 havre + 2kg hö
kväll : 1/4 havre + 3kg hö
varje dag också så ska hon få 1/2 kg fibergi bas eller fibergi müsli.

och där behöver jag er hjälp!!
Vilka andvänder Fibergi BAS här och vilka Fibergi Müsli.
Vad skiljer sig dem ifrån varandra och vilket skulle ni valt?

Sv: Fibergi bas el. fibergi müsli

Tränar hon så mycket mer nu än innan du köpte henne så att hon behöver mer?
Det beror ju även på värdena på höet. Känner du till dem då och nu?

Fibergi bas är ett fullfoder för hästar i lätt till medelhårt arbete och muslin ett koncentrat. Muslin fodras med max 100 gram per 100 kg kroppsvikt. Jag tror inte att en d-ponny väger 500 kg.

Räkna hellre ut en foderstat med utgångspunkt från höet samt ev mineraler så ser du sedan hur mycket du kan tänkas behöva komplettera med.

Alltså hon har tränat ungefär samma men nu har hon en vilodag. det hade hon inte förut.
Hon står kvar i samma stall och har samma hö.
Hon var en ridskoleponny , min foderponny förut.
En sak är säker att hon behöver mer kraft för att hon kan vara trött o seg , sedan jag började rida henne i april.

Kan du tänka dig annat kraftfoder? För att få mer "krut" i vår travhäst fodrar vi med Krafft Sport - Mycket effektivt! Ett ½ kg Sport fördelat på de tre fodringstillfällena??? //Linda

Alltså problemet med henne är ju att ibland på hoppträningar är hon fööör pigg , och sedan mot slutet av träningen jätteseg , det kan bero på hennes dåliga kondis. Men när hon nu var igång innan sommaren så tappade hon liksom energin och kvaliteén i galoppen , jag tänkte vitaminbrist , men innan jag hann göra ngt var det sommarbete.
Men visst är jag öppen för förslag , helst ett kraft med vitaminer och mineraler redan i paketet är väl bäst och inte så dyrt!

tänkte fråga också kan man ge betfor och fibergi eller liknande tillsammans, eller ska man välja antingen eller? Hur gör alla här?

Alltså problemet med henne är ju att ibland på hoppträningar är hon fööör pigg , och sedan mot slutet av träningen jätteseg , det kan bero på hennes dåliga kondis. Men när hon nu var igång innan sommaren så tappade hon liksom energin och kvaliteén i galoppen , jag tänkte vitaminbrist , men innan jag hann göra ngt var det sommarbete.
Men visst är jag öppen för förslag , helst ett kraft med vitaminer och mineraler redan i paketet är väl bäst och inte så dyrt!

tänkte fråga också kan man ge betfor och fibergi eller liknande tillsammans, eller ska man välja antingen eller? Hur gör alla här?

Ofta när hästar känns sega så är det för att de är i för dålig kondition. En ponny som är pigg i början av passet och tröttnar i slutet har förmodligen inte ork för hela passet. Att bara ge dem mer eller kraftigare mat gör dem inte piggare utan bara fetare och ännu segare.
Att du upplevde hon sämre innan betet kanske var för att hon börjat bli sliten och kanske hade ont någonstans. Det är inte ovanligt om hon fått jobba sig trött flera gånger. Bara en gissning från min sida så jag säger inte att det är/var så i dittt fall, men något att tänka på iaf.
Man kan ge betfor tillsammans med andra foder, så gör nog faktiskt de flesta. Fibergi musli är ju ett (dyrt) koncentrat och innehåller vitaminer i ganska hög dos. Om sedan det är rätt foder till din häst kan man ju inte säga rakt av. Vitaminbrist lider sällan hästar av, åtminstone inte de som inte tävlar och tränar på mycket hög nivå. Däremot kan de ha underskott på vissa spårämnen. Ger man ett mineralfoder så minimerar man den risken iaf.

Okej . Men hon jobbade aldrig sig trött , det var mest i hoppningen hon förlorade kvaliten i galoppen , inte annars! Hon tävlar inte på såå hög nivå. Hon var förut en ponny som var omöjlig för oerfarna ryttare att rida , därför var hon också till salu. Men hon visade aldrig den sidan till mig , visst i börjar testade hon mig högst tre ggr , men sedan slutade hon och accepterade och började gå bättre i dressyr och hoppning , kunde gå med på lektioner på ridskolan , allt blev bättre. Hon hade liksom krut i sig ibland tog den aldrig slut . I april var hon ganska mager och saknade muskler på vissa ställen , så vi ökade på höet och jag började rida 3-4 ggr i veckan sedan gick hon väl resten av dagarna lektioner, vad fin hon blev , hon såg frisk och stark ut :p :love: Men sedan på sista tävlingen innan sommaren så tappade hon kvaliten! Nu får vi se hur hon är , hon brukar bli mkt piggare på vintern , därför gick hon inte heller nästan ngr lektioner alls på vintern.
Men efter att ha pratat med kunniga som jag känner funderar jag nog på om det inte räcker med betfor med mineraler! det blir nog bäst.

Se upp så du inte övertränar henne. Träning bryter ner.
Kraftfoder väljer man det som kompletterar grovfodret. Frågan är vad du vill åstadkomma med det ena eller andra fodret.
Mitt tips är att strunta i Fibergi och ge vad du ger samt lägga till betfor och mineraler (om ett mineralfoder behövs). Men kolla först höet så du ger rätt foderstat.
// Linda

Övertränar henne? varför skulle jag göra det?
Klart jag fattar att jag inte ska överträna en häst och att träning bryter ned , det hoppas jag alla fattar !Och träning behöver inte alltid bryta ned , det bygger också upp! Hon gick mer innan vi köpte henne, och det led hon inte ett dugg av.
Vi kan inte kolla på höets värden pga ut av att vi är ett så stort stall och det kan inte en äng försörja! Så vi får från olika ängar, och det går inte att analysera varje gång vi får ett nytt hö, nej så funkar det inte i vårt stall.

Svårt att säga hur du ska göra om du inte har någon analys. Och som någon skrev innan, strunta i Fibergin. Enligt min erfarenhet hjälper inte det speciellt mycket utan smakar mer än det gör nytta.

Men efter att ha pratat med kunniga som jag känner funderar jag nog på om det inte räcker med betfor med mineraler! det blir nog bäst.

Där skrev jag samma sak som nu två stycken skrivit efter mig , haha läser ni inte så kan man väl inte tycka heller .... ;)

Nu när du ökar höet med två kilo kan det räcka bara det. I snitt så innehåller ett kilo hö ungefär lika mkt energi som 1/2-3/4 kilo havre (fast det sätter sig inte i huvudet på samma sätt som havre kan göra på ponnyer). Iom att du redan rider mycket tror jag att hon blir starkare och orkar mer, så det är kanske inte nödvändigt att ge fibergi också. Glöm inte att du kan passa på och klättra osv när du rider ut så bygger du rätt muskelgrupper för att orka med dressyren och hoppningen bättre också. Det som möjligtvis kan vara svårt att veta om det räcker är proteinet, då du inte har analyserat höet, men det borde inte vara något problem med såpass hög(och bra!) högiva.

Men om inte ponnyn var för tunn när du köpte henne ska du nog vara försiktig med att lägga till för mkt nytt foder. Börjar hon gå upp i vikt är det inte heller nyttigt. Högre energiintag och mindre motion riskerar att göra ponnyn lite tjock.

Senast ändrad:

Övertränar henne? varför skulle jag göra det?
Klart jag fattar att jag inte ska överträna en häst och att träning bryter ned , det hoppas jag alla fattar !Och träning behöver inte alltid bryta ned , det bygger också upp! Hon gick mer innan vi köpte henne, och det led hon inte ett dugg av.
Vi kan inte kolla på höets värden pga ut av att vi är ett så stort stall och det kan inte en äng försörja! Så vi får från olika ängar, och det går inte att analysera varje gång vi får ett nytt hö, nej så funkar det inte i vårt stall.
Det är så enkelt att träning bryter ner och vila bygger upp.
Hon står kvar i samma stall och har samma hö.
Tydligen så har du inte samma hö? Eller?:confused:
// Linda

Jo jag har samma hö , bara att (som jag sa tidigare) är vi ett stort stall så en äng räcker inte till hela stallet så det kommer från flera olka ängar.
Och jag skriver hö men menar hösilage .. :P så dumt av mig att inte skriva ordenltigt.
Men man kan säga att hon får lika mycket träning , hon gick på ridskola förut och med mig men nu går hon med mig o tå tjejjer till, svårt o förklara hur hon går om man inte vart med från början o vetat allt om henne , och jag orkar inte slösa tid på det, jag vet allt jag ville veta nu o har bestämt mig.

Liknande trådar

Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Då jag strax efter årskiftet ska byta stall har jag en fråga, det nya stallet har utfodringar 4 gånger varje dag. Problemet är att...
2
Svar
24
· Visningar
2 744
Senast: Gimlan
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 233
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat