Nu tror jag inte att det "bara" är att dra en sladd .... Det som sannolikt ligger fram till huset är ett tomrör (Duct) och den går till ett korskopplingsskåp som bör ligga max 500M bort. Förhoppningsvis har dom tagit höjd med antalet fiber så det finns lediga fiber där annars är det ganska kört att få in fiber. Det ska blåsas in en fiber i Duct:en och svetsar i båda ändar och mätas upp. Sen ska det installeras lite mottagarutrustning i huset som ska kopplas ihop med fibern på utsidan. Sen är det dags att börja koppla upp allt bakåt mot fibernätet med konfigurationer mm .... Att det skulle tar 15 minuter ... det är som att säga att jag ska bara vara i stallet 15 minuter....Jag är inte sur på någon? Ägarna då hade väl sin anledning till att inte ansluta/ansåg sig väl inte behöva fiber och det är inte mer med det.
@sjoberga ja men vi får ingen spec på vad det är vi betalar för. Jag tycker det är jättekonstigt att vägra berätta vad de ska göra samt vad vi faktiskt betalar för. Vi får bara en summa. Vi har genom egna efterforskningar fått fram att det ska dras en sladd vilket är ett jobb som tar 15 minuter.