Fiber IP only

Min far jobbar med att laga fiberkablar, och beställde även fiber förra året själv (som nu blivit installerat, dock inte av IP Only) så han är väl insatt i hur "marknaden" är. Och han har inte hört gott om de :p

De anställer billig arbetskraft och det är ofta folks kablar ligger på tok för grunt så att de får gräva upp de och lägga om efter att de lagat de. De lägger sig också väldigt billigt i pris så inte undra på att jobbet blir som det blir.

Känns som att jag spammar Hem&Hobby men det är lite mycket nu. Vi har just köpt hus och IP only ska gräva in fiber i byn (om de får tillräckligt många beställningar). Saken är den att vi fått höra att det varit en del krångel med dem, att det tagit mycket längre tid än vad som sagts, att de varit sena till möten etc. Jag tänker att det ju inte är så superkul att ha att göra med ett krångligt företag, men å andra sidan så kanske det inte är så mycket till val än att anlita dem att gräva in fiber? Det är en liten by vi bor i så kanske dröjer det ett bra tag innan man får en ny chans? 19 900 kr vill de ha. Normalt pris?

Jag kan absolut ingenting om detta så jag vill gärna höra era erfarenheter och tankar. För lite extra stress så måste man lämna in beställningen inom bara ett par veckor...
Problemet för dig är att du inte får någon annan att gräva ner fiber om IP-only redan har tecknat upp byn, så du har nog bara valet att gå med eller inte. Det som är med IP only är att de i teorin bara har två år på sig att fixa fibern innan deras kontrakt går ut, sen kan det självklart dra ut på tiden, men de får inte betalt innan arbetet är gjort vilket jag tyckte kändes bra.

Vi har skrivit på med IP-only, det är inte akut för oss, än så länge får vi behålla vår lina, och mobiltäckningen är skrämmande dålig här av någon anledning så ett mobilt alternativ var inte rimligt för oss.

Vid mammas sommarstuga så är det telia som håller på, de vill ha 21 00 för ett avtal som innebär att man binder sig till telia i 2 år med både tv och telefoni, utan det så skulle det gå på 25 000. :cautious: Men där tycker ingen av oss att vi har behov av fiber, mobiltäckningen är bra och vi är där korta perioder. Det är heller inget hus man är i året runt och skulle kräva mycket pengar för att bli lämplig som året runt bostad. Samtidigt känner jag mig lite skyldig när byn behöver få ihop tillräckligt många för att få fiber och de som bor året runt är helt klart i behov av det eftersom telia klipper kopparlinan snart. :crazy:

Här gick det på 18000kr o det var tre år tror jag från fiberföreningen började. Fibern grävd i årskiftet här och vi grävt ner slangen på tomten. Fibern blåst i våras men de vet inte när de ska koppla in den. Men det är fungerande sen två år på några ställen i fiberföreningen. På nått mysko vis är det där de i styrelsen råkat bo...
Hade vi vetat det vi vet i dag hade vi inte pyntat 18000kr för fiber. Vi klarar oss jätte bra med mobil telefoni och mobilt internet. Tv har vi fria kanalerna.
Men är nog bra om vi ska byta bodnde nån gång.
Men laddar man hem filmer, surfar masdor mm så är det säker bra.

Tittat i pappren vi fick i våras om olika företag för media i fibern. . öppen fiber man väljer leverantör själv ex boxer eller nått annat bolag. Telia är nästa val men hos telia binder man sig för 5 år! Man kan välja bara dosan på utsidan så kan ev ny husägare välja helt själva vad de vill ha. Då får de betala media om vandraren själva och ansöuting kan göras 2 ggr per år i vår förening. O avsett val vill fiberföreningen ha 50kr för sitt jobb varje månad utöver kostnaden för ex Telia eller öppenfiber osv.

Tack för alla svar, Buke är ju helt fantastiskt. :up: Vet inte om jag blivit så mycket klokare i om vi ska beställa fiber från dem eller inte dock, haha! Men i och med det som Snurrfian skriver om att IP only (ev) tecknar upp byn så är det antingen det eller att behålla mobila bredbandet som vi har, så är det antagligen bättre i längden att hoppa på tåget nu och hoppas på det bästa... Vi får fundera lite till, sen är det väl bara att bestämma sig. Kan väl inte bli totalkatastrof hur vi än gör. Återigen, tack! :love:

Tack för alla svar, Buke är ju helt fantastiskt. :up: Vet inte om jag blivit så mycket klokare i om vi ska beställa fiber från dem eller inte dock, haha! Men i och med det som Snurrfian skriver om att IP only (ev) tecknar upp byn så är det antingen det eller att behålla mobila bredbandet som vi har, så är det antagligen bättre i längden att hoppa på tåget nu och hoppas på det bästa... Vi får fundera lite till, sen är det väl bara att bestämma sig. Kan väl inte bli totalkatastrof hur vi än gör. Återigen, tack! :love:
Rätt beslut!

Jag har tecknat avtal med IP. Igår kom besked att de fått ihop tillräckligt många för att det ska bli av. Jag vet dock att de har grävstopp från kommunen då de inte återställt efter tidigare grävningar.

Men oavsett har jag resonerat som du, det är ingen annan som kommer att gräva här så jag hoppas på det bästa. En betalar ju inget förrän det är klart så förlorar i alla fall inga pengar på det.

Jag har tecknat avtal med IP-only och är nöjd om det drar ut på tiden så länge Telia inte klipper ledningarna. Jag har och har haft många och tunga utgifter i år och med en sjuk hund och dåligt höår väntar jag gärna med fler utgifter.

Ångrar att vi inte hoppade på det för några år sedan när vi var två och det kostade bara 10'. :(

Nu är det beställt! :) Jag hoppas som du Mia_R att det kommer dra ut på tiden lite då det sällan varit så här skralt med pengar i vår kassa... Hoppas bara det ska flyta på bra när de väl börjat. Tack för hjälpen alla! :D

Min enda erfarenhet av IP only är att deras fiber ligger extremt grunt och lätt grävs av.
Exakt, samt att kabeldikena "ser ut som om en oxe skulle gått och pissat" (jättegammalt ordspråk för nåt som är långt ifrån rakt). Dom entreprenörer som är inblandade vet inte vad den andra gör och grävarlagen har ingen inbördes kommunikation alls.

Här gräver dom just nu och det kommer att ta lång tid innan det är slutfört, på vissa ställen har vägverket stoppat deras grävning pga. att dom grävt där dom inte ska eller får. "Vilda västern" är mer en passande titel än seriöst bolag.

Mig är vissa förbannade på pga. att jag inte gick med men varför laga nåt som inte är trasigt? Mitt mobila funkar så himla bra, dessutom är det mycket billigare samt att jag får "mer pang för pengarna" än dom med fiber.

Oj vilka priser :eek: Pappa betalde typ 7k. Vet inte vilka som höll i det dock.
Här är fiber redan igång men tyvärr så ville förra ägaren inte ha det, tur för oss kanske för de fastigheter som sålts där det funnits fiber har det varit budgivning på. Nåja det kommer kosta oss 25k att bli ansluten i efterhand. Men det kommer vara värt vara enda krona bara det händer nån gång :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka