Fiber IP only

Exakt, samt att kabeldikena "ser ut som om en oxe skulle gått och pissat" (jättegammalt ordspråk för nåt som är långt ifrån rakt). Dom entreprenörer som är inblandade vet inte vad den andra gör och grävarlagen har ingen inbördes kommunikation alls.

Här gräver dom just nu och det kommer att ta lång tid innan det är slutfört, på vissa ställen har vägverket stoppat deras grävning pga. att dom grävt där dom inte ska eller får. "Vilda västern" är mer en passande titel än seriöst bolag.

Mig är vissa förbannade på pga. att jag inte gick med men varför laga nåt som inte är trasigt? Mitt mobila funkar så himla bra, dessutom är det mycket billigare samt att jag får "mer pang för pengarna" än dom med fiber.
Utan att gå i försvar för IP Only så är det väl ändå inte det bolagets fel att deras underentreprenörer sköter sig illa? Det är väl bättre att gräla på inkompetenta grävmaskinister i såfall.

Flera har skrivit att det har grävts för grunt. Vad är ett tillräckligt djup? Här ska de gräva i vår trädgård och utöver att följa grusvägen. Jag tror att vi slipper fiber på gärdena/åkrarna.

Flera har skrivit att det har grävts för grunt. Vad är ett tillräckligt djup? Här ska de gräva i vår trädgård och utöver att följa grusvägen. Jag tror att vi slipper fiber på gärdena/åkrarna.
I trädgården grävde de (jag - fick rekommenderat en grävare med lämpliga grejor som gjorde det för en femhundring kontant.....) ett par.tre dm djupt.

Men ute över åkrar behöver det bara en bra bit under plogdjup. Tror det ligger på 60 eller 80 cm här.

Elkabel (svagström) läggs på minst runt 50 cm, här ligger de på 70 cm i åkermark, jag tycker själv det är på gränsen.

I trädgården grävde de (jag - fick rekommenderat en grävare med lämpliga grejor som gjorde det för en femhundring kontant.....) ett par.tre dm djupt.

Men ute över åkrar behöver det bara en bra bit under plogdjup. Tror det ligger på 60 eller 80 cm här.

Här är det meningen att de ska ha lagt fibern på 80 cm på min lägda. Oklart om det stämmer med tanke på vilka pellejönsar de var :grin:

Tillräckligt djup är så djupt att fiberledningen inte blir skadad av vardagliga aktiviteter. På en åker behöver den alltså ligga djupare så att den inte kan plöjas av. Fibern behöver inte ligga frostfritt som en vattenledning, och den kan inte skada någon som råkar gräva av den som en elledning kan. För det mesta räcker 20 cm bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka