fettlever?

G

Glorfindel

Kan någon förklara hur fettlever påverkar kroppen och om det påverkar leverns funktion?

Min fjording är 22 år och har haft fång, som vi lyckats få bukt med, men sedan frågade jag veterinären vad hans "hängmage":crazy: berodde på, den ser knasig ut!!:( Då sade han "en avancerad gissning är att han har fettlever. och förklarade vad det var. Men jag tänkte inte på att fråga hur det påverkar allmäntillståndet.

Så, jag skulle vara tacksam för alla slags svar!:idea:

Magdalena

Sv: fettlever?

En fettlever behöver inte påverka allmäntillståndet alls men om den störning som gett fettlevern inte åtgärdas kommer fettlevern övergå till en skrumplever och leverns funktion kraftigt försämras. Försämrad leverfunktion innebär att kroppen inte kan göra sig av med en massa giftiga ämnen o restprodukter.
PL

Tack för svar!:bow: :bow:
Nu är det så att vi Äntligen har fått bukt med fånget, inget kraftfoder bara hö i uppmätta givor. Men det har varit en mycket jobbig period med fång och allt, så han har i stort sett pensionerats och strövar mest i hagen. Men han hade nog haft fång ganska länge, innan vi förstod vad det var (han stod inte i den klassiska "fångställningen"). :( :cry:

Men hur snabbt övergår det till skrumplever? I och med att han hade fång ganska länge, kan han ha fått skrumplever då? Är det något speciell jag ska vara noga med att titta efter?

Magdalena

Vet inte om fettlever överhuvudtaget är vanligt i samband med den typen av ämnesomsättningsstörningar som kan ge fång.
Jag är inte riktigt säker på att jag håller mer om din vets gissning. Sättet att få veta är att ta en leverbiopsi.
PL

peter_lundin skrev:
Vet inte om fettlever överhuvudtaget är vanligt i samband med den typen av ämnesomsättningsstörningar som kan ge fång.
Jag är inte riktigt säker på att jag håller mer om din vets gissning. Sättet att få veta är att ta en leverbiopsi.
PL

ok, intressant, :) vad gör att hästen fått fettlever? Är det gift eller övergödning eller något annat?

Nu är det ju näst intill omöjligt att ställa diagnos så här, men har du någon idé vad som kan ha orsakat denna "hängmage"?:confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: devere
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 384
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar