Fettknöl ?

J

johannape

Min marsvinshona fick en fettknöl (tror jag?) vid rumpan för ca en månad sedan. Och man kunde klämma hur hårt som helst på den utan att hon reagerade och hon störde sig inte alls på den. Sen nu för några dagar sen sprack den. Det såg helt ''köttigt'' ut. Så jag har tvättat det ganska ofta nu för att förhindra infektioner och bakterier och sånt. Men det vill inte läka ihopa det blir bara större och större sår. Kollade på det nu efter skolan igen och det ser inte alls trevligt ut. Hon äter, dricker och skuttar runt precis som vanligt och verkar inte bry sig. Hon fick knölen efter hennes kompis dog så blev hon mindre aktiv och gick upp i vikt så fick hon den samtidigt. Har precis hittat en fin hona, men det känns som såret borde läka innan jag fixar en ny kompis till henne. Någon som vet om det kommer att läka eller hur jag ska göra för att det ska läka? Man kan ju operera bort den men kan man fixa det själv så gör jag hellre det. :confused::(

Sv: Fettknöl ?

Veterinärbesök!
Finns du i huvudstadsområdet så finns ett par kliniker som är mycket bra på just såna här små djur.

Sv: Fettknöl ?

Vi tog henne till veterinären och det visade sig vara en doftkörtel. Hon får antibiotika och smärtstillande och jag tvättar hennes sår. det börjar redan bli bättre. nu är det inte ''köttigt'' längre, nu börjar det bli en skorpa och läka ihop :)

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 624
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 131
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama