Fet på hö eller inte?

_moa_

Trådstartare
Nu måste jag ha hjälp att reda ut lite funderingar angående höt. En enkel fråga, blir hästen fet på hö? Min shettis bantar och bantar, men går inte ner ett hekto. Hamnade i en diskussion med stallägaren där hon sa att jag borde bara ge henne halm och en tuss hö. Mamma var med och började argumentera för att hon behöver ju ändå ha den mängden hö hon ska ha för att få i sig tillräkligt med protein i alla fall. För jag vill träna min häst så hon kan bygg muskler, inte bryta ner dom.
Just nu går det inte att motionera henne eftersom det är så halt under snön, men det ska vi komma igång med sen.

Hennes foderstat är 2½ kg hö (ger 21MJ och något över 144 smrp och de andra mineralerna och vitaminerna får hon i sig genom vita mineraler) Är det ett dåligt foderstat? Ska jag sänka höja? Nu går hon ensam(:( ) i paddocken också så jag kan ha koll på vad hon exakt sätter i sig.

Lägger in en bild också så vore jag tacksam om ni kunde analysera lite på den. Kanske ser det ut som att hon har brist på något?
{BDCEEC70-2E5F-43B3-B3AC-9D74EF4C63E5}.jpg

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! Är desperat nu eftersom det känns som att jag gör allt fel! Jag hatar att banta hästar. Igår när jag var uppe och hämtade min mobiltelefon på kvällen hade hästarna fått hö för ca 1 timmer sedan och hon hade redan ätit upp. Vad gör jag då, jo ger henne en tuss till:crazy: :o :cry:

Sv: Fet på hö eller inte?

Byt ut litet hö mot halm och ett kraftfoder med massor av protein i.
Vill du hålla dig till grovfoder, så kan du ge lusern med 122g smrp/kg.
1kg halm ger 4MJ och behöver balanseras med 0,5kg lusern.
Annars så kan du ju lägga till soja eller krafft protein.
Proteinbrist gör att feta hästar blir svåra att banta.

Jag håller me Inte_Ung, prova lite mer protein så får du se om det händer nåt. För övrigt, hysteriskt fin häst!! :)

Hej,

Jag gick in och räknade på Hippocampus. Räknade att din Shettis vägde 225 kg och att den fick 2,5 kg hö med energi 8,4 och smrp 58 (ugefärliga värden från det du uppgett).

Är siffrorna någotsånär korrekta så behöver din häst faktiskt mera mat. Typ 3 kg om du behåller det hö du har och då kommer du fortfarande inte att uppfylla energigivan till 100%.

Inte_Ung har ett bra förslag om din ponny vill ha mera grovfoder. Byta ut lite hö mot halm och ge tex lucern som är proteinrikt.

Du tänker rätt, "feta" hästar kan faktiskt vara undernärda pga proteinbrist....

mvh Eva

Senast ändrad:

Det du ger din pålle motsvarar ungefär vad en 150 kg lätt shettis behöver i underhållsfoderstat. Tycker du verkligen att din pålle är så tjock, jag ser en väldigt lurvig, robust och söt ponny som har tråkigt...

Kvoten är lite hög ligger på nästan 6,9 och optimalt är ju 6,0. För att få ner kvoten kan du ge halm att tugga på både i hagen och till natten. 0,6 kg halm gör att kvoten sjunker till 6,0. Lekkamrat i hagen är ju alltid bra så att den rör på sig lite mer.
//marti

Jag skulle inte vilja säja att kvoten är hög, snarare utmärkt.

Kom tillbaka när du har en kvot på 13,4, som vi har. Hästarna har hållit sig jättefina, lite mulliga dock eftersom vi inte kunde drömma om att värdena kunde vara så höga. (8,9Mj, 119g smrp /kg foder)

Minimikvoten som "normalhästen" behöver för att kunna sätta muskler är ca 6,0. fast det här är ju knappast nån exakt vetenskap.

Till trådskaparen: Tycker att det är ett bra förslag att byta ut en del hö mot halm och komplettera med lucernhack.

För att märka ord så skrev jag inte att kvoten var hög utan lite hög med tanke på att det gäller en förmodad lättfödd shettis.

Att kvoten på 6,0 inte är en exakt vetenskap kan jag hålla med om då de flesta hästar inte är "tabellhästar". Men det är åtminstone något att utgå ifrån första gången man gör en foderstat för en ny häst istället för att famla helt i blindo.

Om jag hade denna shettis skulle jag öka på höet till 3 kg och dessutom ge 0,5 kg halm. Det ger 27,7 Mj och 172,8 smbrp och en kvot på 6,2. Detta under förutsättning att vikten är 150 kg! Väger den mer ska den ha mer mat!

//marti

Hästen blir fet av för mycket energi. Hö, liksom alla fodermedel, innehåller energi, men man kan inte säga att hästen blir mer fet på hö än av andra fodermedel som innehåller motsvarande energimängd. (Är du med?)

Har du problem med att hästen är i överhull får man minska på energin. Jag skulle i så fall gått på Inte Ung:s förslag.
Frågan är dock om din häst är i överhull? (Svårt att se på bilden, men jag tycker ponnyn ser fin ut!) Om du känner med handen över revbenen, hur mycket fett känner du då? Kan du känna revbenen?

Är din häst i bra hull (eller i överhull) behöver du inte fodra med mer energi även om tabellerna räknar med ett högre energibehov. Alla hästar han individuella behov.

Inte_Ung skrev:
Byt ut litet hö mot halm och ett kraftfoder med massor av protein i.
Vill du hålla dig till grovfoder, så kan du ge lusern med 122g smrp/kg.
1kg halm ger 4MJ och behöver balanseras med 0,5kg lusern.
Annars så kan du ju lägga till soja eller krafft protein.
Proteinbrist gör att feta hästar blir svåra att banta.

Proteinbrist har den väl knappast med en kvot på 6.8? :confused:

Eller menade du kanske att den kan få det OM hon byter ut höet mot halm utan att kompesnera med proteintillskott?

1kg halm kan också ha 5MJ mig veterligen.

Visserligen svårt att se på bild, men jag tycker att din shettis ser ut att vara väldigt fin i hullet! =) I ett stall där jag hade min häst förut så gick shettisen där på mindre än 1 kg hö per dag o den var väldigt mycke tjockare!! Som tur va stod den på halm, så den fick fibrerna för magen i alla fall. Vet tyvärr inte siffrorna på det höt, men det va kanske någorlunda med protein i, för det såg inte ut som att den hade proteinbrist, utan den var tjock..

Verkar nästan som att det är omöjligt att få en shettis i lagom hull genom att dra ner på fodret. Det är nog bara motion som gäller

Men som sagt var så tycker jag att din häst ser otroligt fin ut! =)

Det är svårt med lättfödda hästar... jag vet ( fd nordis-ägare).

Tänk vilken bra affärsidé för en bonde! :idea: Börja göra hö med låga värden för oss med lättfödda hästar. Det vore kanon! Med värden kring max 4-5MJ och kvot på runt 6.
Jag skulle gärna betala nästan lika mycket /kg för ett sånt hö som för ett med de dubbla värdena. Bara för att kunna fodra med MYCKET grovfoder! Helst fri tillgång.

Jag har inga tips till dig direkt, du har ju fått några bra.
Däremot så har jag hört andra hästar som gått ner när man ökat deras stråmängd - antar att ämensomsättningen ökar då.

MOTION!

broddar? men du kanske inte har skor på shettisen?

gå ut och gå där vart det är grusat och sandat da?

och om den står ensam i hagen så rör den sig ju mindre än om den står emd flera andra.
motion ä rmitt tips

milly skrev:
Proteinbrist har den väl knappast med en kvot på 6.8? :confused:
Det kan den väl ha om den bara får sitt minimum av 2,4kg hö/dag så blir den totala mängden protein för liten.
Detta är ett vanligt problem när man skall banta hästar.
Fettet som man vill förbränna innehåller bara energi så hästen måste fortfarande få tillräcklig total mängd med protein.

milly skrev:
1kg halm kan också ha 5MJ mig veterligen.
Jo det kan ju variera bl.a. beroende på tröskan.

Inte_Ung skrev:
Det kan den väl ha om den bara får sitt minimum av 2,4kg hö/dag så blir den totala mängden protein för liten.
Detta är ett vanligt problem när man skall banta hästar.
Fettet som man vill förbränna innehåller bara energi så hästen måste fortfarande få tillräcklig total mängd med protein.

Ja men då ska den väl också ha mer MJ.

Nej det skall den absolut INTE ha.
Det är mängden MJ som skall hållas så låg som det bara går när man bantar en häst.
MJ = energi = fett.

Det gäller dock att inte banta för fort, för då så kan hästen få fett som flyter i blodet, vilket är ett livshotande tillstånd.

Edit: f*n vad jag stavade kass då.

Okej, nu ska jag försöka svara alla i ett och samma inlägg.
Jag har räknat ut foderstat på 150 kg eftersom det är ungefär det hon ska väga sedan. Jag ska i alla fall ha henne på en vikt som är max 175 kg! Ska man då inte räkna foderstat på den vikten hon ska ha? Jag är totalt nybörjare på att räkna foderstat, det är därför jag frågar här:) Jag räknade också nu att hon inte får någon motion, vilket hon inte kan få nu eftersom hon inte har broddar. Ingen skada är ännu heller skedd eftersom jag inte riktigt har börjat med det ännu, sänkte från 3 till 2½ i söndags.

Vi har en protein halt på 72 (någonting, sitter i skolan och kommer inte på vad).

Ja, jag tycker att hon är tjock på den bilden. Helst av allt vill jag ha henne ungefär i denna formen. Ska försöka att ta en bättre bild på henne idag med så ni får se.

Återkommer med mera svar senare eftresom min lektion börjar snart...

Hur stor är hon och vad har hon för stam.
Min är 84cm och Hollänsk mini på 150kg.

Du skall räkna på vikten som hon skall ha.
Och så får du dra bort litet MJ men inget protein från det.

Min lilla fick vid bantning runt 20MJ och 145g smpr.

Inte_Ung skrev:
Nej det skall den absolut INTE ha.
Det är mängden MJ som skall hållas så låg som det bara går när man bantar en häst.
MJ = energi = fett.

Det gäller dock att inte banta för fort, för då så kan hästen få fett som flyter i blodet, vilket är ett livshotande tillstånd.

Men du menar alltså att den ska gå på en HÖG KVOT? Högre ändå än 6.8?? :eek: Vågar man det till en shettis? (när det ska tillsättas från kraftfoder)

milly skrev:
Men du menar alltså att den ska gå på en HÖG KVOT? Högre ändå än 6.8?? :eek: Vågar man det till en shettis? (när det ska tillsättas från kraftfoder)
Min shettis går på en kvot på 7,3 just nu.
För det är vad ensilaget innehåller.
Kvoten är inte farlig i sig, överutfodring kan vara en belastning på levern på alla hästar.
Men jag talar bara om att fylla hästens totala behov.
När man bantar en häst, så måste därför kvoten ökas.

Varför skulle det vara farligare just till en shettis?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 974
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama