Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
piamar skrev:men jag vet att jag har rätt ändå,jag har oxå hållt på med hästar .jag är inte dummare än vad ni är! ni verkar väldigt okunniga överhuvudtaget!
---------------------------------Sweet skrev:Ok, jag ska testa dina "kunskaper" lite jag med.
Fixa en lämplig foderstat till mitt 5 åriga engelska fullblodssto, 157 cm hög, svårfödd och mager, rids inte alls just nu, går på lösdrift. Vad och hur mycket ska hon äta enligt dig??
---------------------------------------Serendipity skrev:Om du hade rätt, skulle då så många säga emot dig?
Allvarligt, sluta blanda dig i saker du inte vet ngt om!
Du TROR att du vet, men alla de inlägg jag har läst av dig är i stort sett okunniga och ger rent ut sagt farliga råd.
5 kg hö är INTE mkt hö, möjligen åt en liten shettis!
Får jag fråga vad DU skulle ge en häst på säg 170 cm, som rids i normalarbete 5 dgr i veckan?
Visa mig exakt vad du skulle ge....
piamar skrev:---------------------------------------
hö 2-3kg frukost plus havre krossad ca 3dl,betfor 2dl
och kli 2 dl plus melass och vatten mineraler vitaminer
hö till lunch 1-2 kg
och hö till kvällen 2-3 kg hö ungefär lika som på morgonen men lite mindre kanske jag ökar och minskar på fodret om det behövs,
hellre mera hö än kraftfoder som blir minst nästan en liter summan.
jag måste nästan se hästen och känna den för att göra mig en bild av den.man kan till sätta morötter ,potatis och hårt bröd oxå,
grönsaker
havre 1½dl ,betfor 2dl kli 2dl plus melass och vatten plus hö
på kvällen.vitaminer och mineraler.
cowboy skrev:Har vi kommit in på hästar som har svårt att hålla hullet har vi nog kommit långt från ämnet fet fjording. Jag har inte hört talas om en fjording som inte kan hålla hullet. Finns det verkligen revben i fjordingar ?
cowboy skrev:Har vi kommit in på hästar som har svårt att hålla hullet har vi nog kommit långt från ämnet fet fjording. Jag har inte hört talas om en fjording som inte kan hålla hullet. Finns det verkligen revben i fjordingar ?
piamar skrev:hej kära tonåringar,jag tycker det verka ha blivit kindergarten här men det skiter jag i ,fortsätt om ni tycker att jag inte är riktigt klok .
men 1 kg havre !och okrossad till råga på till en fjording är bort i tok för mycket ,då får man över viktiga hästar,plus 1 kg betfor!
'fy fan !vad mycket mat den hästen får, 2kg mat plus 5 kg hö!!!!!
det är åt helvete för mycket åt en häst! som inte går i hårt arbete!
det är rent utsagt farligt att överfodra djur!
mätt upp alla foder giver i dl och liter och kg så får du se hur mycket det blir, minska på mängden foder är vad man måste göra
.jag skulle ge en fjording så lite kraft foder som möjligt plus hö och halm det räcker med en näve per gång av krossad havre och betfor
plus mineraler och vitaminer blandat med vatten och lite melass,
sedan kan dom gå ute på bete ...
om inte ni gillar mina förlag så är det väl så då!
men jag vet att jag har rätt ändå,jag har oxå hållt på med hästar .jag är inte dummare än vad ni är! ni verkar väldigt okunniga överhuvudtaget!
piamar skrev:hej havren ska krossas pga att hästen inte kan ta upp havren via mag tarm kanal när den är hel, det är så de kan inte till godo göra sig näringsämnena, annars!