fet fjording

Sv: fet fjording

taccotad skrev:
När jag fick hem min fjording var han fet, dallrig och hade en riktig hängbuk.
Förra ägaren sa att han skulle ha 5 kg hö, 1 kg betfor och 1 kg havre.
Men vi gjorde analys på höet och fick hjälp att räkna ut en bra foderstat. Han har blivit så fin i kroppen! Nu skrittas han 5-6 dagar i veckan, allt från 2 km - 6 km. Kan väl inte påstå att han är överdrivet välmusklad, men nu har vi äntligen fått bort allt överflödigt på kroppen och ersatt med lite muskler.
Jämför man gamla bilderna med nya så känner man knappt igen honom.
När vi var på ett djursjukhus för ca 1 år sen med honom vägde han 550 kg, vet ansåg att han behövde gå ner minst 100 kg.
--------------------------
5kg hö = ½kg per foder giva och gång per dag. på tok för mycket hö
1kg havre = för mycket den ska vara krossad DET RÄCKER MED EN NÄVE krossad havre per gång
1kg betfor = för mycket det räcker med EN NÄVE per gång
gärna med lite melass och vitaminer och mineraler...
och utblandat med vatten till en gröt
servera detta flera gånger om dagen men bara lite åt gången.
helst 4-5 ggr /dagen
och ge halm istället för hö att tugga på plus salt sten.
lägg i grönsaker morötter ,potatis .lite skiva i bitar och annat grönsaker som ut fyllnad ,en bröd bit ibland.rot frukter och annat grönt som finns. det är nyttigt skiva i tugg bitar så hästen får tugga.

och motionera förstås med skritt promenader sedan töm körning och longering och låt hästen gå ien hagen med andra hästar,och ridas
på lektioner på ridskolan.

Men herregud människa!! :mad: :mad: :mad:

5 kg hö är verkligen INTE mycket till en fjording!

Och huruvida det räcker med en näve havre vet man bara om man har en höanalys... Havre behöver dessutom inte krossas til en frisk häst.

Att ge BÅDE melass och betfor känns ju lite som tårta på tårta. däremot kan jag hålla med om att 1 kg är lite mycket, men det ju finnas anledningar till att ge såpass mycket.

Varför ge halm ISTÄLLET för hö? Det ger ju rätt snabbt proteinbrist, speciellt om man kompletterar det med en näve havrekross. (Det kan ju inte bli mer än några gram havre...)

Ska jag lämna min häst till en ridskola och låta henne gå med på lektioner ör att hon ska få bra motion?

Snälla, sluta nu... :crazy:

Snälla Piamar - du kan ingenting om foder. Snälla sluta nu innan någon lyssnar på dig och en häst kommer till skada. Snälla du!!

pinky skrev:
Men herregud människa!! :mad: :mad: :mad:

5 kg hö är verkligen INTE mycket till en fjording!man kan ju dra inn på höet det låter mycket.

Och huruvida det räcker med en näve havre vet man bara om man har en höanalys... Havre behöver dessutom inte krossas till en frisk häst.

Att ge BÅDE melass och betfor känns ju lite som tårta på tårta. däremot kan jag hålla med om att 1 kg är lite mycket, men det ju finnas anledningar till att ge såpass mycket.

Varför ge halm ISTÄLLET för hö? Det ger ju rätt snabbt proteinbrist, speciellt om man kompletterar det med en näve havrekross. (Det kan ju inte bli mer än några gram havre...)//nej ,just det precis för havren är energi rik, och kan kompletteras med lite betfor för att inte
helt sluta med riktig mat , och halm för att hästen skulle minska ivikt,
man kan blanda hö och halm med. och melassen plus vatten som lite
aptitretare och få hästen lite mera energi och smakar lite oxå,plus vitaminer och mineraler.man kan ge mera hö och halm men inte öka
den övriga fodergivan.
varför just en näve är exakt så lite mat hästen ska ha,eller bara
max1-2 dl.
Ska jag lämna min häst till en ridskola och låta henne gå med på lektioner för att hon ska få bra motion?// om du inte hinner motionera
själv förstås hon kan ju gå med några lektioner bara och få lära sig mera under tiden med andra och träffa andra hästar och människor
ur social synpunkt.
jag vet inte om du har ridkompisar eller inte på riskolan får ju hästen jobba mera.
Snälla, sluta nu... :crazy:
hej havren ska krossas pga att hästen inte kan ta upp havren via mag tarm kanal när den är hel, det är så de kan inte till godo göra sig näringsämnena, annars!

piamar skrev:
hej havren ska krossas pga att hästen inte kan ta upp havren via mag tarm kanal när den är hel, det är så de kan inte till godo göra sig näringsämnena, annars!
Hästar har väl tänder :devil:

Vad har du för belägg för det där? det stämmer INTE. Som vanligt.

Varför svarade du inte på resten Pinky skrev till dig?

Men herregud människa!!

piamar skrev:
5 kg hö är verkligen INTE mycket till en fjording! man kan ju dra inn på höet det låter mycket. NEJ! Till en normalstor fjording kan man inte dra in på höet om den bara får 5 kg. Det är INTE mycket alls...
Och huruvida det räcker med en näve havre vet man bara om man har en höanalys... Havre behöver dessutom inte krossas till en frisk häst.

Varför ge halm ISTÄLLET för hö? Det ger ju rätt snabbt proteinbrist, speciellt om man kompletterar det med en näve havrekross. (Det kan ju inte bli mer än några gram havre...)
//nej ,just det precis för havren är energi rik, och kan kompletteras med lite betfor för att inte
helt sluta med riktig mat, Riktig mat för hästen är INTE havre och betfor mm, HÖ (stråfoder) är riktig mat för hästar! Stråfodret är det viktigaste av allt, havre och annat ger man bara om höet inte räcker till näringsmässigt. Du verkar ha missat det mest grundläggande i foderlära... och halm för att hästen skulle minska ivikt,Hästen kanske visserligen minska i vikt av halm, men den kommer inte att ha några muskler kvar, och den kommer inte att kunna bygga några nya, eftersom halm inte innehåller något protein. Protein är helt nödvändigt för att hästen ska må bra.
man kan blanda hö och halm med. och melassen plus vatten som lite
aptitretare och få hästen lite mera energi Men en häst som ska gå ner i vikt vill man ju inte ge extra energi... Energi är ju det som lägger sig på hullet och gör hästen fet. Däremot kan man ju ge mycket lite bara för att göra eventuella mineraler mer aptitliga, men då är betfor oftast lättare att hantera. och smakar lite oxå,plus vitaminer och mineraler.

man kan ge mera hö och halm men inte öka
den övriga fodergivan. Där motsade du ju dig själv ganska rejält... :devil: Men det blev ju faktiskt rätt! :bow:

varför just en näve är exakt så lite mat hästen ska ha,eller bara
max1-2 dl. Vaddå SKA ha?? Om hästen ska ha något kraftfoder alls bestäms ju av höanalysen, och för att göra någon "nytta" blir det nog rätt mycket mer än någon dl eller näve... Men som krubbskrammel kan det ju vara bra att ge så lite, men det har knappast någon effekt på foderstaten.

Ska jag lämna min häst till en ridskola och låta henne gå med på lektioner för att hon ska få bra motion? //om du inte hinner motionera
själv förstås hon kan ju gå med några lektioner bara och få lära sig mera under tiden med andra och träffa andra hästar och människor
ur social synpunkt.
jag vet inte om du har ridkompisar eller inte på riskolan får ju hästen jobba mera. Tror du det är många ridskolor som lånar in hästar till höger och vänster och motionerar dem åt folk? Knappast... :smirk:

Snälla, sluta nu...

hej havren ska krossas pga att hästen inte kan ta upp havren via mag tarm kanal när den är hel, det är så de kan inte till godo göra sig näringsämnena, annars En normal häst med friska tänder krossar sin havre alldeles utmärkt själv! Gamla hästar med dåliga tänder kan man dock behöva krossa åt, men inte alla.

Det gjorde hon, men det är lite rörigt inlagt som citat...

Jag hoppas att mitt svar tillbaka gjorde det liiite tydligare.

Ja, det blev tydligare. Jag lyckades inte tyda det hon skrev i sitt svar. Lika bra det med tanke på innehållet... :angel:

Vissa hästar som är glupska med maten och inte tuggar maten ordentligt kan man ge krossad havre/korn eftersom den då inte tas upp...
Jag tycker du ska vara lite försiktig med din sk "råd" jag blir mörkrädd efter ha läst många av dina inlägg med tips och råd! :eek: :mad: Och jag hoppas verkligen att ingen tar åt sig av dom... :cry:

Du verkar inte kunna ett smack om foder så sluta att ge tips och råd om något du inte vet något om!!!

Blir så jäkla arg varje gång jag läser dina korkade inlägg så jag tror jag exploderar!! :mad:

hej kära tonåringar,jag tycker det verka ha blivit kindergarten här men det skiter jag i ,fortsätt om ni tycker att jag inte är riktigt klok .
men 1 kg havre !och okrossad till råga på till en fjording är bort i tok för mycket ,då får man över viktiga hästar,plus 1 kg betfor!
'fy fan !vad mycket mat den hästen får, 2kg mat plus 5 kg hö!!!!!
det är åt helvete för mycket åt en häst! som inte går i hårt arbete!
det är rent utsagt farligt att överfodra djur!
mätt upp alla foder giver i dl och liter och kg så får du se hur mycket det blir, minska på mängden foder är vad man måste göra
.jag skulle ge en fjording så lite kraft foder som möjligt plus hö och halm det räcker med en näve per gång av krossad havre och betfor
plus mineraler och vitaminer blandat med vatten och lite melass,
sedan kan dom gå ute på bete ...
om inte ni gillar mina förlag så är det väl så då!
men jag vet att jag har rätt ändå,jag har oxå hållt på med hästar .jag är inte dummare än vad ni är! ni verkar väldigt okunniga överhuvudtaget!

"2 kg mat plus 5 kg hö"??? Vad är hö då? Godis?

Hästen är ju en grovfoderätare, dvs. är gjord för att äta mestadels gräs (vintertid hö/ensilage). Så att dra ner på höet är det allra sista man gör till en häst, om inte analysvärderna är helt tokiga (men då är det kanske bättre att helt byta hö).

En häst behöver 1 kg torrsubstans per 100 kg häst, hö har en torrsubstans på 84% vilket betyder att man ska ge minst 1,2 kg hö per 100 kg häst - observera minst.

Nu vet jag faktiskt inte alls vad en fjording väger, men låt oss säga 450 kg. Det ger att hästen för att må bra ska ha minst 5,4 kg grovfoder per dag för att magen ska fungera riktigt. Halm är sällan ett bra foder att banta hästar med, så större delen av detta bör vara hö, vilket ger att 5 kg hö absolut inte är för mycket.

Däremot tycker jag rent spontant att kraftfodermängden låter lite väl stor, men det är omöjligt att veta utan att ha tillgång till höanalysen. Dessutom brukar målet med en bantning vara att förlora fett men behålla/förbättra musklerna, vilket jag personligen tycker gör att man ska vara lite försiktig med att banta hästen genom att dra ner på fodret.

Hellre öka träningen och kanske lägga om upplägget på träningen. Klättring och långa skrittpromenader ("en timme bibehåller konditionen, två timmar ökar den") är skonsam träning som brukar få hästen att tappa i vikt.

Jag har föreslagit att hästen inte ska ha kraftfoder alls om höt bara har bra värden, men det har du visst missat!

Du har tydligen missat också att hästar SKA ha MINST 1 kg/TS per 100 kg häst per dag så 5 kg hö till en fjording är absolut inte för mycket!!

Du har också missat att hästar är grovfoderätare av naturen, en häst är skapad att äta 15-18 timmar om dygnet!! Utan tillräckligt med grovfoder så pajar magen ihop på hästen, den kan få kolik, magsår och en massa andra sjukdomar!!

Dessutom kan man ALDRIG veta om hästen får för mycket eller för lite foder utan en grovfoderanalys!

DU KANSKE SKA UPPDATERA DINA "KUNSKAPER" LITE, DET ÄR FAKTISKT 2000-TALET NU!!!

Jag förstår inte hur du överhuvudtaget kan sitta och säga att hästen ska ha si och så många nävar av det och det eller si och så mycket hö.

Har du sett analysen på höet de har? Har du räknat på foderstat åt den hästen?

Och nej, det är inte alls att övergöda hästen genom att ge 1kg havre eller 1kg betfor. Finns många hästar som behöver så mycket kraftfoder för att balansera upp sin foderstat.

Så nu tycker jag att du ska vara tyst. Speciellt som du inte kan vårda ditt språk heller. Och vem är det som skapat "kindergarden" här, om inte du? ;) :crazy:

Vi som svarar dig är inte tonåringar. :mad:

Du vet inte ett smack om foder och jag hoppas att ingen är dum nog att följa dina råd. Det kan bara sluta med katastrof!

Förresten : "sedan kan dom gå ute på bete ..." skriver du. Har du missat att det är den 4 december eller?

Senast ändrad:

pinky skrev:
Det där var väl inte till mig, hoppas jag?

Nej, det var inte riktat till dig. Om du tittar ordentligt så har jag svarat på piamars inlägg. ;)

Snuffsan skrev:
Förresten : "sedan kan dom gå ute på bete ..." skriver du. Har du missat att det är den 4 december eller?

Men om man släpper hästen på bete nu skulle den nog gå ner i vikt fort :smirk:
Sedan får man väl ta in den innan den svälter ihjäl...

/sarkastisk sanwan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka