fet fjording

Sv: fet fjording

Snälla, för hästens skull, använd inte gramaninspänning och pessoabett samtidigt. Det är illa nog när de används var för sig :(

1,5 kaka är för mig ~1,5 kg. Det skulle vara 3 kg grovfoder som din häst får om dagen. Det är alldeles för lite!!! 1,5 kg grovfoder/ 100 kg är MINIMUM mängden för hästar att få om dagen.

Visst behöver fjordingen kanske banta, men att svälta honom är en annan sak. :devil:

Liksom alla andra hästar behöver fjordingar fett, proteiner, mineraler, spårämnen osv för att må bra. De lever inte på luft som många tycks tro. En bra näringsrik och balanserad kost ger en vacker häst.

Och för guds skull KLIPP MANEN. Fjordingens skämms jö! :D

han har klippt man nu....han har tyvär inget annat bett utom en pelhamstång, har i den vanliga ringen nu...med gramanknäppning...har är väldigt felmusklad i hals , ingen överlinje men men alla har vi olika sätt att träna vära hästar jag tycker denna funkar på honom för att jag inte ska ta i så mkt med mina dåliga handleder :smirk: kom gärna med fler kommentarer är skoj att läsa=)

Inte tror jag att du ska banta bort rumpan på hästen. Det verkar vara en normal fjording.

Bra skrivet cowboy!!! Fjordingar ÄR kraftigare än tex fullblod!! Dom SKA vara det, dom ÄR byggda så! Om du vill ha en smäcker häst, skaffa dig ett fullblod!! Tycker att han ser fin ut!! Men byt bett... Minska ner på kraftfodret... Varför ger du korn? Det gör hästar tjocka! Gav det till mitt förra hbl för att hon skulle gå upp i vikt!

jag ger inte honom korn utan ägarna ger det...jag kan ju inte bar lägga mig i hur de föder upp deras häst...har sätt många smäckra fjordingar ...om ni har svårt för att förstå vad jag menar med att jag vill banta ner honom kan ni ju se på fjordingar som tävlas där ser ni ingen tjockis. :angel: ..jag vill ju inte bara lufsa runder på grusvägarna och i skogen som en annan svensson :cry: jag vill visa upp denna underbara fjording som faktist kan bli ngt. har inte fått några konkreta svar om VARFÖR man inte ska använda pessoabett jag använder detta för han e så pass stark att jag knappt kan få stopp på honom vill ni att jag ska använda kandar eller hackamoore istället lr? :crazy: ja vill inte komma hem om kvällarna och ha jätte ont i mina handleder och rygg för att jag fått ha en tung fjording i händerna medans jag håller på att muskla honom...innan han e musklad så kommer han ju vara tung ett tag :smirk: men om ni har några bra tips om bättre bett så skriv det snälla ;)

Har oxå en väääldigt stark polle. Mitt tips är att byta till ett tre-delat bett. Rida gör mycket halvhalter och jobba mycket med att inte ha handen helt stum. Gillar inte pessoa betten alls, dom drar bara ihop halsen på hästen vilket inte alls är bra för kraftigare hästar som får för mycket vikt på framdelen...

Du ville ha tips om hur han skulle bli smalare och det fick du, ta bort kornet som gör att hästar lägger på hullet.

tack så kmt för det ska höra med ägarna om det går bra...men räcker det med kli och betfor då eller ska jag byta kornet mot krafft?
vet inte vilken sort som de har men tror att de e krafft grov

Mitt något överviktiga och väldigt lättfödda varmblod får bara hö, halm + 300 g soja, en liten skvätt betfor (ca 50 g) och mineraler. Alltså nästar inget kraftfoder alls, bara lite proteintillskott då proteinet i höt är dåligt.

Många hästar klarar sig utmärkt på bara grovfoder om värdena i det är bra.

Men du har ju redan märkt han gått ned i vikt..så varför inte bara fortsätta i samma stil ?? fattar inte....Du ska ju INTE snabbanta en häst utan det ska ju ske i lagom takt under en längre tid. Varför sätter du inte upp delmål istället ?? Vad väger hästen och vad är det tänkt att slutvikten ska ligga ?

Han är inte alltför tjock! Visst, lite knubbig, men det är ju lätt att rida bort! Vår fjording (köpt för ca. 4 mån sen) Hade en OTROLIGT stor hängmage! Nästan äckligt! Nu väger hon 50 kg mindre, för att vi har ridit henne och gett henne lagom med hö och krafft!

Din häst behöver kanske bättre kondis, men magen är iallafall inget stort problem!!

Bort med kli och korn, ge mer hö och betfor i stället!! Öka på höet ett par kilon... Och kanske lite havre??

För mycket betfor är ju inte bra för en tjockis då det innehåller mycket energi.

Och som sagt, många hästar klarar sig på bara hö bara de får tillräcklig mängd och att höt har bra näringsvärde.

Araton skrev:
Bra skrivet cowboy!!! Fjordingar ÄR kraftigare än tex fullblod!! Dom SKA vara det, dom ÄR byggda så! Om du vill ha en smäcker häst, skaffa dig ett fullblod!! Tycker att han ser fin ut!! Men byt bett... Minska ner på kraftfodret... Varför ger du korn? Det gör hästar tjocka! Gav det till mitt förra hbl för att hon skulle gå upp i vikt!

Kanske menar du och jag olika saker när vi pratar om smäcker, men jag tycker inte att det har med rasen att göra om en häst är smäcker eller inte. För mig är en välmusklad häst i rätt hull smäcker...
Jag tycker att hon gott kan banta hästen lite till. Han är ju inte smällfet, men lättare kan han bli och håller då bättre och längre.

det var precis detta jag menade...men men jag red honom med pelhambettet idag med två tyglar och så...red på en slinga först ett varv i skritt sen ett i trav sen ett i galopp i båda varven...med skritt mellan allt...han var helt utmattad efter detta så kondis har han ju knappast men med pelham bettet var han lugn och lyssnade jätte bra...så jag skippar nog pessoa bettet hädanefter... han gick visserligen inte på tygel men jag fokuserade enbart på att han skulle gå lugnt och balanserat idag...en sak i taget :p

cowboy skrev:
Inte tror jag att du ska banta bort rumpan på hästen. Det verkar vara en normal fjording.

Men exakt... Dessutom så går det ju inte jämföra en kraftigt byggd fjording med en smäckrare bara för att man sett en på en tävling... Då menar jag inte kraftigt byggd= fet och smäcker =smal utan att det finns 2 typer av fjording en mera kallblod och en ponnylik mer lämpad för ridning. Är din fjording den grövre typen går det inte att få den smäcker hur trådskaparen än bantar och tränar honom!! Du kan få honom i god kondis och musklad, men du kan inte jobba/banta bort hans benstomme!!

en annan sak jag tänkte på var att trådskaparen skrev att när hon red på pelham så gick hästen ej "på tygeln". Om man med "på tygeln" menar att hästen krullar ihop halsen så som det ofta blir med pessoa, så kanske man ska istället ska tänka till och ta bort allt tjafs och helt enkelt börja från början med ett vanligt snällt bett och inte med ett skarpt OCH en massa hjälöptyglar dra ihop hästen med hjälp av det... Då kommer hästen alltid att vara tung eftersom den mer eller mindre bärs i munnen ... eller är jag ute och cyklar??

Om kraken nu är utmattad efter ett pass så får han troligtvis för lite näring.....
Står han på halm kan det vara en av orsakerna till maggen - då får han sitt stråfoderbehov fyllt men kvoten energi/protein blir troligtvis helt galen.

Han behöver definitivt mer hö - det finns ingen höbal i världen där en kaka väger mer än 2 kg troligtvis 1.5 kg vilket gör att han får bara 1/2 - 3/4 av sitt stråbehov från hö´t.

Om han är het - rid med upprepade förhållningar - du är aldrig starkare än en fjording.......

jag menade med att gå på tygeln-alltså att han bär sig rätt och är avslappnad i nacke och rygg...red honom i skogen idag och vi klättrade och höll på...han gick självmant på tygel och var hur lätt som helst i handen, jag vet nog hur man rider en häst i form ska jag säga er... :smirk: han trivs mkt bättre på pelhambettet för med pessoa stretade han bara emot nu samarbetar han istället....
hur ska han få mer näring i sig då? har pratat med ägaren och hon skulle använda programmet fatima tror jag för att räkna ut en fungerande foderstat till honom. så vi är på väg....han är den lättare sorten av fjording....annars tror jag inte han kan hoppa 140.... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka