fet fjording

B

bazzochic

hejsan hoppsan rider en liten tjockis till fjording, problemet är att jag vill inte att han ska vara tjock längre :rofl: han har visserligen redan minskat lite i vikt sedan jag började rida honom, men nu behöver jag hjälp och tips av er här på buke om hur jag snabbast och effektivast kan banta bort magen och rumpan. kanske ska tillägga om ridmöjligheterna- lerig halv grushage-grusvägar-och en liten volt med grus på. han är ganska duktig i dressyr hoppat 140 med ägaren då han var i trim men det var ett eller två år sedan. mina hoppmöjligheter är begränsade till ett par trädgårdstolar och plasthinkar med tillhörande pinne. jag brukar variera ridnigen med tömkörning/longering. rider honom fyra- fem dagar i veckan och de andra dagarna rids han inte alls. rider honom ca en 40min-en timma nu och har inte tängt mig en längre stund. ska börja rida till en skog oxå i närheten han kan kasnke hoppa ngra skutt där, bra med teränghinder och mark.
tack för alla tips m.m. :crazy:

Sv: fet fjording

Hm...skulle vara bra att veta vad din häst äter? ;) Annars rekommenderar jag att hästen i huvudsak får ett bra grovfoder (hö, hösilage etc.) och mycket motion. Kraftfoder ja, när arbetet är krävande. Då ska du välja ett kraftfoder för ponny.

VARFÖR ska hon välja ett kraftfoder för ponny??

Vill du ha hästen bantad kan du lämna den till en ridskola där den får gå ca 3 letioner/dag och få mkt lite foder..... :mad: :devil:

d gjorde jag förra hösten och fick hem ett benrangel i början av sommaren.... :cry: hon är fortfarande inte sig själv igen... glanslös päls och "hål" precis bakom manken.... kan inte rida barbacka nu som jag kunde innan (hon var så skön att sitta på då) nu känner man ryggraden hela vägen bak....

OBS! mitt råd var ironi....

en riktigt tips är att skritta mkt, inervallträna. bra är att om du har ne stor åker med en liten kulle är att galoppera balanserat upp för den och skritta sedan ner och gör om att igen. bra konditionsträning!

han får väldigt lite kraftfoder och enligt mig ganska bra hö, men inte för mkt. en och en halv "kaka" morgon och kväll morgon annars är 1,5 "mått" torr betfor (uppblött sen) och sen ett mått krossad korn asså måttet är en skopa rymmer väl knappt ett kilo. han fåräven ngra äpplen- kväll får han ett mått kli istället för betforn och en halv dl mineraler.
red ut en lång runda idag skrittade 2,5 km sen travade jag 1,5km till en stubbåker där vi galopperade och travade i etapper tror att detta kommer fungera utmärkt som kondis träning. så nu skulle jag vilja ha fler råd om hur han ska musklas som bäst
bazzo_chic

Senast ändrad av en moderator:

Bildern går inte att se och du kan inte ange fodermängd i kakor o mått.

Ta fram vågen!!

som sagt, du måste ange fodret i kg och dl för att vi ska kunna veta hur mycket det är. Hur mkt väger hästen? Tycker det låter som han får alldeles för lite hö, jag skulle istället ge MERgrovfoder (hö) och MINDRE kraftfoder. Kanske ge lite havre när han rids hårdare.

En lång runda på 3, 5 km?? Det tyckte jag var en rätt kort sväng :p

Tänk på att du måste ta det lugnt om han har stått länge, annars skulle jag intrvallträna samt trava längre sträckor (öka på allteftersom)

Det går inte att banta hästen som du säkert förstår, men man kan so sagt dra ner på kraftfodret och ge mer stråfoder, samt se till att han får röra på sig ordentligt (dock anpassat efter hans nuvarande kondis och form)

Lycka till!

joho då bilden går visst det att se :) lite svårt om man inte har tillgång till våg men men

bilden går inte att se för det står att man ska logga in på din sida där du har bilderna..... varför inte bara kopiera bildadressen?

hmm men det var det jag gjorde jaha ska testa igen då.....
antonenmnadsenare2.jpg

antonenmnadsenare.jpg
:banana: :confused:
haha det gick ja här e goponken... :love:

När jag fick hem min fjording var han fet, dallrig och hade en riktig hängbuk.
Förra ägaren sa att han skulle ha 5 kg hö, 1 kg betfor och 1 kg havre.
Men vi gjorde analys på höet och fick hjälp att räkna ut en bra foderstat. Han har blivit så fin i kroppen! Nu skrittas han 5-6 dagar i veckan, allt från 2 km - 6 km. Kan väl inte påstå att han är överdrivet välmusklad, men nu har vi äntligen fått bort allt överflödigt på kroppen och ersatt med lite muskler.
Jämför man gamla bilderna med nya så känner man knappt igen honom.
När vi var på ett djursjukhus för ca 1 år sen med honom vägde han 550 kg, vet ansåg att han behövde gå ner minst 100 kg.

om han är hyfsat igång kan du ju intervallträna i galopp åxå. det kan vara lagom att börja med 2 min galopp - 2 min skritt och göra detta fyra gånger......och självklart med en ordentlig uppvärmning först!
perfekt om du har tillgång till tex en stubbåker!

vilken bra idé jag fick nu av ditt intervalltips!!!

man tar och spelar in på ett band olika musiker i 2 min intervaller och har i sin freestyle. då vet man ju när 2 min har gåttå man slipepr fippla med mobilen hela tiden!!!

elelr gör man som jag gjort hittills. rida runt på en åker och galoppera halva elerl hela för att sen skritta hela elelr halva o ta andra varvet med den adra galoppen sen.

Tycker inte att han ser så väldigt fet ut fast det är ju lite svårt att se på bild:D Testa att ta bort kraftfodret, skulle bara ge lite havre å kanske lite betfor om jag var du! Mer hö!!! Vet ju inte riktigt hur stor en av dina kakor är men för mej är dom ca 1,5 kg och din häst skulle säkert behöva minst 5-6 kg hö/dag!
På bilden, är han inte lite väl "intyglad"??

nu kan man se bilderna, det som gäller är mer motion, mer grovfoder, och mkindre kraftfoder , ut och klättra i backar med honom/henne det är jätte bra, lycka till!

goamarie skrev:
Vill du ha hästen bantad kan du lämna den till en ridskola där den får gå ca 3 letioner/dag och få mkt lite foder..... :mad: :devil:

d gjorde jag förra hösten och fick hem ett benrangel i början av sommaren.... :cry: hon är fortfarande inte sig själv igen... glanslös päls och "hål" precis bakom manken.... kan inte rida barbacka nu som jag kunde innan (hon var så skön att sitta på då) nu känner man ryggraden hela vägen bak....

OBS! mitt råd var ironi....

en riktigt tips är att skritta mkt, inervallträna. bra är att om du har ne stor åker med en liten kulle är att galoppera balanserat upp för den och skritta sedan ner och gör om att igen. bra konditionsträning!

Men varför länmar si häst till en ridskola då???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka