Fertilitet hos hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 650
D

DuploBit

Hur länge är en hingst fertil? :crazy:
jag har funderat att betäcka mitt sto.. hingsten jag funderar på är 22 år gamal.. Är han fortfarande fertil då, är det möjligt för honom att göra mitt sto dräktigt? *förvirrad*
tacksam för svar :)

Sv: Fertilitet hos hingstar?

Om han är i avel borde han väl vara fertil...:smirk: Jag seminerade min häst med Don Primero igår och han är väl 22 om jag inte har fel.

Jag betäckte min welsh förra året med en hingst som var 23 år då. Tog på första försöket. Ska använda honom i år igen.
Betäckte i år mitt hbl sto med 22 årig hingst även där tog det direkt.
Maraton är i år 31 år!!! o tar emot ston för naturlig betäckning.
Han betäckte -04 7 ston o fick 7 föl året därpå.
-05 betäckte han 10 st o fick 4 lev föl -06. -06 betäckte han 6 ston o vi får se hur många föl det blir.
Tycker inte du behöver vara orolig. Om hingsten verkar må bra i övrigt så tror jag du kan vara lugn. Visst kan kvaliteten bli sämre men då brukar vetrinären som seminerar se det o då kan du byta till annan hingst. Naturligt så tror jag det tar bara hingsten orkar genomföra.:)

Det var Don Primero jag fick dräktigt med på första försöket i år. Hämtade hem i fredags.

Grattis! Seminerade igår och idag hade hon ovulerat,så jag håller tummarna... :)

Jag betäckte min welsh förra året med en hingst som var 23 år då. Tog på första försöket. Ska använda honom i år igen.
Betäckte i år mitt hbl sto med 22 årig hingst även där tog det direkt.
Maraton är i år 31 år!!! o tar emot ston för naturlig betäckning.
Han betäckte -04 7 ston o fick 7 föl året därpå.
-05 betäckte han 10 st o fick 4 lev föl -06. -06 betäckte han 6 ston o vi får se hur många föl det blir.
Tycker inte du behöver vara orolig. Om hingsten verkar må bra i övrigt så tror jag du kan vara lugn. Visst kan kvaliteten bli sämre men då brukar vetrinären som seminerar se det o då kan du byta till annan hingst. Naturligt så tror jag det tar bara hingsten orkar genomföra.:)

Jag tänkte betäcka igenom naturlig betäckning. Ska man kontakta en veterinär som gör ultraljud om det har tagit sig?
:bump:

Nja, så enkelt är det inte. Visst blir fertiliteten ofta sämre med åren. Dock hänger det inte ihop med potensen.

ok :)
Men för att se om det tagit sig, ska man anlita en veterinär som får göra ultraljud eller hur fastställer man att hon är dräktig?
:o

Ja, det är lämpligt att göra ultraljud runt 17 dagar efter sista betäckning. Är hon inte dräktig så kan veterinären se om livmodern verkar se okey ut, och om hon är på väg in i ny brunst.

Ja, det är lämpligt att göra ultraljud runt 17 dagar efter sista betäckning. Är hon inte dräktig så kan veterinären se om livmodern verkar se okey ut, och om hon är på väg in i ny brunst.

ok, vad bra :) tack sä jättemycket :)
Jag ska åka och kolla på hingsten imorgon, och se om han är något att ha ;)
tack för tipsen.

Självklart är det inte så enkelt...vissa unga hingstar har ju även de dålig kvalitet. Men att vara rädd för att kvaliteten är sämre för att de är äldre det har iaf jag lärt mig av erfarenhetatt så är inte fallet.
De gånger jag prövat unga hingstar har det inte lyckats.
Rubinroth,Warsteiner o Bocelli funkade inge bra alls sina första år...prövat dem alla. Medans Hanassie o Don Primero,gubbar har funkat kanon.
Mycket av det har ju snarare berott på mycket stress i den unga hingstens liv, med bruksprov, hingsttåg, championat osv som den äldre hingsten slipper. Som jag förstått det så har iaf 2 av dessa unga hingstar idag bra kvalitet igen när allt lugnat ner sig.
Vissa har bra kvalitet o vissa har sämre o det kan man inte säga genom att titta på dem eller ålder.

Tillägg...har även provat unga hingstar som funkat bra.

Självklart är det inte så enkelt...vissa unga hingstar har ju även de dålig kvalitet. Men att vara rädd för att kvaliteten är sämre för att de är äldre det har iaf jag lärt mig av erfarenhetatt så är inte fallet.
De gånger jag prövat unga hingstar har det inte lyckats.
Rubinroth,Warsteiner o Bocelli funkade inge bra alls sina första år...prövat dem alla. Medans Hanassie o Don Primero,gubbar har funkat kanon.
Mycket av det har ju snarare berott på mycket stress i den unga hingstens liv, med bruksprov, hingsttåg, championat osv som den äldre hingsten slipper. Som jag förstått det så har iaf 2 av dessa unga hingstar idag bra kvalitet igen när allt lugnat ner sig.
Vissa har bra kvalitet o vissa har sämre o det kan man inte säga genom att titta på dem eller ålder.

Tillägg...har även provat unga hingstar som funkat bra.

Ok, så då borde det inte vara något problem, eftersom att han vart avelshingst ett tag? :D:bump:

Det vet man som sagt inte. Men du kan ju kolla hur många han betäckt tex -05 o hur många föl det blev -06.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka