Fertil trots kastering ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KennelDragonora
  • Startdatum Startdatum
K

KennelDragonora

Pratade med en veterinär idag som sa att minst en månad efter kastrering ska hästen hållas ifrån ston, för att han kan bli pappa ändå.
Stämmer detta ??

Sv: Fertil trots kastering ?

Ja det stämmer. Det är ju bara tillverkningen av spermierna som sker i testiklarna. När de väl är tillverkade har de en flera veckor lång resa genom sädesledarna innan de kan komma ut. Så det kan finnas livsdugliga sperimer kvar ett bra tag efter kasteringen.

Ja, det stämmer. Spermierna förvaras på andra ställen än bara i testiklarna.

Tack för snabba svar!
Hur lång tid rekommenderar ni att min nykastrerade shettis hålls ifrån ston, en månad eller rent av längre ?

Längre och inte bara för att man kan riskera dräktighet utan även för att hormonerna i honom ska hinna sätta sig. Innan dess kommer han med stor sannolikhet att forfarande uppföra sig som en hingst med risk för skador på både honom och stona.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
843
Senast: animalasia
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 328
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka