Fenylbutazon.. (karens)

lillamy73

Trådstartare
Är det inte så att fenylbutazon har livstids karéns?

Veterinären igår skrev ett halvår.. Det måste väl vara fel?

Funderar bara då jag sitter i väntanstider att han ska komma hit..

Sv: Fenylbutazon.. (karens)

Det beror ju på vad det ska vara för karens. Den ska inte få användas till livsmedel om det är det du menar, men jag tror att det har att göra med vilka mängder hästen får. Jag vet flera hästar som gått till livsmedel efter en lång tid efter det att de fått fenylbutazon. Det är 14 dygn karens för tävling efter att hästen fått fenylbutazon.

Nej, är det livstids karens på ett preparat så är det livstids karens, det har inte med dosen att göra utan ämnet får inte ges till livsmedelsproducerande djur alls. Sedan finns det ju alltid folk som bryter mot regler och lagar ändå.

Okej.

Men dessa hästar har haft pass och fått det infärdat i passet att de fått fenylbutazon. Borde de inte ha reagerat på slakteriet då? :confused:

Möjligt att de gjort men att slakteriet har egna räkningsmetoder alltså att det ska ha gått ett antal år för att få användas till livsmedel? Eller är de slarviga och inte läser passets info....

är du säker på att det inte va finadyn dom hästarna fick ? det är ju nästan samma medicin men den är det inte livstids slaktkarens på.

Idag när jag hämtade ut fenylbutazonen på apoteket reagerade apotekaren på att det stod ett halvårs karens.
Hon sa att det var livstids karens på det.
Och ändrade det på förpackningen.

Tack för alla svar

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Amk
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka