M
miras
För många år sedan när jag red på ridskola, Billdals ridskola så kom flera hästar från ett ställe som heter Trekanten, vet inte om det ligger i orten Trekanten eller om det bara råkar vara tillfällighet att namnet stämmer. De flesta av hästarna sades i alla fall vara efter hingsten Fenix/Phoenix. Vet inte vad det kan ha varit för hingst men den är förmodligen inte godkänd och eftersom avkommorna var ca 155 höga och u. ponnyston så borde han vara runt 160 gissar jag. Eftersom det fanns flera hästar på min ridskola så borde det ju ha funnits ännu fler på andra ställen.
Undrar nu lite nyfiket om någon vet om stället och hingsten faktiskt har existerat eller om det bara var stallägaren som gav det standardsvaret när tjejerna ville ha stam på lektionshästarna. Orsaken till min fråga är att vi några stycken pratade om dagens hästavel och frågade oss om folk föder upp hästar för ridskolebruk som det uppenbarligen gjordes då för 30 år sedan.
Är det någon som vet något om denne hingst eller vet vad det kan vara för hinsthållare?
Undrar nu lite nyfiket om någon vet om stället och hingsten faktiskt har existerat eller om det bara var stallägaren som gav det standardsvaret när tjejerna ville ha stam på lektionshästarna. Orsaken till min fråga är att vi några stycken pratade om dagens hästavel och frågade oss om folk föder upp hästar för ridskolebruk som det uppenbarligen gjordes då för 30 år sedan.
Är det någon som vet något om denne hingst eller vet vad det kan vara för hinsthållare?