Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

miras

För många år sedan när jag red på ridskola, Billdals ridskola så kom flera hästar från ett ställe som heter Trekanten, vet inte om det ligger i orten Trekanten eller om det bara råkar vara tillfällighet att namnet stämmer. De flesta av hästarna sades i alla fall vara efter hingsten Fenix/Phoenix. Vet inte vad det kan ha varit för hingst men den är förmodligen inte godkänd och eftersom avkommorna var ca 155 höga och u. ponnyston så borde han vara runt 160 gissar jag. Eftersom det fanns flera hästar på min ridskola så borde det ju ha funnits ännu fler på andra ställen.

Undrar nu lite nyfiket om någon vet om stället och hingsten faktiskt har existerat eller om det bara var stallägaren som gav det standardsvaret när tjejerna ville ha stam på lektionshästarna. Orsaken till min fråga är att vi några stycken pratade om dagens hästavel och frågade oss om folk föder upp hästar för ridskolebruk som det uppenbarligen gjordes då för 30 år sedan.

Är det någon som vet något om denne hingst eller vet vad det kan vara för hinsthållare?
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Tyvärr inget svar där men tack för tipset.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Nu blev jag lite nyfiken, När var det du red i Billdal? Jag red också där, fast det var ju sjukt längesen, slutet 70- någongång på 80-talet. Jag har inget minne av att många hästar var från samma hingst, men så kanske det var. Kommer ihåg många av hästarna som stod där då dock :-)
Trekanten är väl ett stall i Lerum, tror det finns fortfarande. Det verkar som de har islandshästar där nu, men det har ju funnits sen länge tillbaka.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

skickar dig ett meddelande.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

En hel del av hästarna kom väl från Dr Lindstedt's Bassholmen, där han hade *experimentell* avel med arab,russ, nordsvensk och halvblod.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

En hel del av hästarna kom väl från Dr Lindstedt's Bassholmen, där han hade *experimentell* avel med arab,russ, nordsvensk och halvblod.

Menar du en del av hästarna i Billdal eller en del av Trekantenhästarna? Jag har aldrig hört talas om stället.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Menar du en del av hästarna i Billdal eller en del av Trekantenhästarna? Jag har aldrig hört talas om stället.

Philip Lindstedt, Bassholmen, bedrev i alla fall på 50- och 60-talet, avel med blandade individer. Bland annat hade han en icke godkänd russhingst som hette Hans och halvblodshingsten Opium.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Även en bit in på 70-talet, jag var med mina föräldrar hemma hos Dr Lindstedt i hans paradvåning i centrala GBG nån gång i början av 70-talet när dom betalade ett sto dom köpt av honom efter en arabhingst vars namn jag glömt.
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Kan det varit Dawod ox FA 19/68?

Jag har ridit en korsning, ca 150-155 cm som var född hos Dr Philip Lindstedt:

Alias Cooper f.1972 e.Dawod ox FA 19/68 u.Fatima III SPR 2053/57 ue.Pimpernel 335 uu.Fanny (f.1935, svart) - e.Sten 85 u.Inga 265
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Fanns Dawod ox där? Vet att ett sto på ridskolan fick ett föl e. Dawod (Arabella), då kan denne Fenix kanske också ha funnits där ändå. Fanns det en Diamant ox där också?
 
Sv: Fenix/Phoenix från Trekanten - runt 1980

Dschaffar som var en vit hingst med "rosa ringar" runt ögon stod på stall Trekanten (Lerum) då jag red där under sent 60-tal tidigt 70-tal, stod även två hingstar till som jag är något osäker på vad avser deras namn men vill minnas att skimmelhingsten hette Shan och den bruna möjligen hette Elias, tjejen som brukade rida hingstarna vill jag minnas heter "Li" det var en rolig tid på stall Trekanten, jag åkte tåg, cyklade eller promenerade ca. 15 km bara för att komma till stallet, förövrigt var det Anki Lidström som drev stallet, tror hon hade ett flertal hästar/ponnier där vars ägare var "Dr. Lindstedt" min älsklingsponny Moraldo kom att bli såld under en auktion av "Lindstedt´s hästar/ponnier, köpte senare en shettis vid namn Molla till vår dotter 1979, det sades att även hon stått på stall Trekanten.
Någon som minns den härliga shettisen Cesar på Trekanten som ofta gick lös på gårdsplanen, de hade även en liten åsna som hette Donkey.
En kille fanns det i stallet också, Staffan tror jag samt en enveten get.
Skulle vara kul om någon från stallet under den här perioden skriver och tillägger.
 
Kan man svara på en tråd så den det är till får ett epostmeddelande??? Eller står mailadressen någonstans? Minimal chans annars att mitt svar upptäcks eftersom inlägget är så gammalt!!
 
Kan man svara på en tråd så den det är till får ett epostmeddelande??? Eller står mailadressen någonstans? Minimal chans annars att mitt svar upptäcks eftersom inlägget är så gammalt!!

Vill man ha kontakt med en användare använder man konversations-funktionen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 889
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inatt var jag i ett ganska sunkigt och trångt ridhus, fråga mig inte var. Jag skulle delta på en ridkurs. Dröm (!) om min stora lycka...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp