Femåringar, hur går det?

E

elof01

Jag har en femårig halvblodsvallack som jag precis börjat hoppa med regelbundet. Han har såklart hoppat förut lite då och då men det är först nu när ridhuset är färdigbyggt som vi kommit igång ordentligt och hoppat regelbundet. Hoppar mest låga teknikhinder nu, studs och andra gymnastikövningar.

Hur går det med era femåringar? Har ni tips på övningar/serier som är bra när man vill komma upp på höjden lite?

Sv: Femåringar, hur går det?

Jag har en femåring som jag börjat tävla på nu och som jag hoppas mkt på! Dock är hon inte så "kvick" i frambena.

Ett tips har jag iaf! :)

Ha en studs på tre kryss sedan ett galoppsprång till en oxer. Det kan man höja upp så dom får hoppa upp sig lite! ;)

Mvh Josefin

Min 5-åring har gått felfria runder i 1.10 och ska nästa tävling debutera i 1.20 för att sedan bärja kvala till Breeders och Falsterbo.

Tränar mycket serier och studs övningar med henne.

Jag har en femåring som jag började tävla lite med förra året, tanken är att han ska debutera 1.10 snart.
Vi har jobbat mycket på att travhoppa för att få rundare språng och att hästen ska stanna kvar i handen.
Ett tips är att lägga ut en bom både innan och efter ett litet räcke eller kryss,
trava in, ta två travsteg o sen hoppa hindret.
Här vill man att hästen ska ha en rund form i nacken och
över hindret trycka ifrån med bakbenen, det har stärkt och hjälpt
min pålle iaf :) Annars är ju serier, studs och bommar på marken bra övningar.

Min 5 åring har fått skynda långsamt. Han är Stor, ca 181 cm nu :angel: Är lite valpig, men hoppar helt fantastiskt och vi ska ut på en liten Pay & Jump nästa helg är det tänkt och hoppa typ 70och 80 cm. Tänkte starta 90 cm med honom på påskafton om allt går planenligt. Målet för i år är 1.10. Han har definivt inga problem med höjder, men har LÅÅÅÅÅNGA ben som ska hänga med + att det finns rätt mkt nerv i honom :angel:
Jag har tränat mkt styrka och självförtroende med honom i hoppningen, serier, relaterade avstånd, mkt upphöjda bommar innan och efter hinder så han lär sig lite kroppskontroll och mkt titthinder.

Jag har en femåring som jag börjat tävla på nu och som jag hoppas mkt på! Dock är hon inte så "kvick" i frambena.

Ett tips har jag iaf! :)

Ha en studs på tre kryss sedan ett galoppsprång till en oxer. Det kan man höja upp så dom får hoppa upp sig lite! ;)

Mvh Josefin

Jag brukar köra en liknande som det du beskriver. Trestuds på böjt spår, ett galoppsprång till ett räcke och sen två galoppsprång till en oxer. Sen höjer man oxern efter hand, för efter de studsen och räcket har fått in så mycket svung så det nästan inte "går" att stanna. Och som tur är har jag då en häst som aldrig stannar, utan bara man håller honom rakt på hindret hoppar han.

Så den är skitbra!:D

min 5 åring är väldigt svag i bak rumpan och benen. så hon ska ut å tävla lite då och då bara men annars försöka stärka upp henne :)
haft henne sen slutet av november 07

Hur gör ni med titt-hinder då, för att träna sådant?

Nu är visserligen min häst så gott som aldrig rädd för någonting men det är därför det är kul att utmana honom lite också, se vart gränsen går ;)

Igår när jag hoppade ställe tränaren upp koner under ena oxern så det skulle se lite scary ut, men det tittade han inte ens på.

Har ni tips på såna grejer? Han är så gott som aldrig rädd som sagt, så ös på med det läskigaste ni kan komma på ;)

Jag brukar bara stoppa in helt vanliga hinder man kan stöta på på tävling, grindar i alla möjliga färger och former,vatten mattor (även här i olika färger) osv.

man får vara lite uppfiningsrik, jackor på hindren , hoppa över höbalar kan hästar tycka är märkligt, hoppa över maten ;)

"min" 5 åring har precis debuterat 1 meter o gjorde de bra, 110 kändes inte långt borta.
Tränar mkt serier och lydnadsövningar , relaterade avstånd, variera antal språng på samma linje osv.

Min 5åring har felfria rundor i 110cm, börjar tenka på 120nu:D

Men en grej...

Mitt mål var Breeders i FT, og det blir nog inga problem.. Og eftersom hon är så stabil i hoppningen, är det helt sinnessjukt av mig å vurdera start i Breeders hoppning ochså(går i 120-125 cm här i Norge...), eller tror ni det blir för mkt för henne?? Undrar lite...:confused:

Har en kompis som har en 5 åring. Han mål är att gå 120 till sommaren. Är mycket hinderklok med bra kapacitet och har lätt för sig. Tränar just nu 110 hinder och linjer, stärkande övningar som ska bygga muskler. Tränar på att korta och länga, men rider även ganska svåra tekniska övningar fast då på lägre höjd. Pressas inte så hårt utan gör han en svårare övning bra, så räcker det där.

Min 5 åring har hoppat 3 ggr förut men haft uppehåll pga skada. Men nu är det dags på söndag igen- Då skall min tränare prova att hoppa honom. Skall bli så spännande!!!!

Har bara haft min 5 åring i knappt 3 veckor så har själv inte hoppat så mkt med han. Men han är startklar för 110, och har tränats för att kunna vara med och kvala in till falsterbo i sommar :)

Jag hoppar mkt i skogen ( både jag och hästen tkr det är roligast ). På banan kommer jag nog öva mkt på att göra snäva svängar och landa i rätt gallop:)

Min femåring är lååångt efter i utbildningen. Dels pga skada som 3-åring och dels pga mattes tidsbrist. Men målet är att komma igång och träna nu (helst igår) och sedan komma ut och hoppa lite..

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka