Femåring som vill banta

Emro

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig i rubriken, men jag skulle vilja bolla ett stort problem. Min äldsta är fem år och är redan smal så det räcker. På sista tiden har hon inte velat äta och vi har mest sagt att hon behöver mat för att orka med dagarna för så är det ju.
Hon har uttryck att hon inte vill äta för att det är viktigt att vara smal :rage:
Idag hade frågan kommit på tal vid kvällsmaten (jag var på jobbet) då hon bara åt lite av maten. Hon sa att om man äter blir man tjock och hon vill vara smal. Pappan undrade om det var någon på dagis som sagt så och då berättade hon att ett barn på dagis sagt att det är viktigt att vara smal och att man blir tjock om man äter.

Det är jag som lämnar imorgon så jag kommer givetvis ta upp det med personalen, men hur hanterar vi det hemma? Det är ju förskräckligt. Hon är redan jättesmal och behöver hellre lägga på sig lite. Själv är jag tjock och har tänkt att bli lite mindre tjock, det är ju jätteviktigt att jag inte ger henne fel budskap genom att äta annorlunda eller mindre.

Detta om något ger verkligen klump i magen och ont i hjärat. Efter nästa vecka är det sommarlov och hon kommer nog inte träffa det andra barnet lika mycket då hon bara kommer att vara på dagis eftermiddagar/kvällar någon gång i veckan.

Sv: Femåring som vill banta

Usch vad hemskt :( En femåring ska ju inte ens veta vad banta är..

Jag hade nog försökt att inte prata viktnedgång och bantning alls hemma, även om du själv vill gå ner i vikt. Men det är ju svårt att skydda henne från allt som kan snappas upp runt omkring. Det är ju så mkt idag som kretsar kring just vikt och bantning. Men viktigast är väl att hon ser att ni äter. Kanske kan det vara bra att tala om för henne att hon behöver äta mkt så hon mår bra?

Hoppas någon mer hittar tråden som har lite mer erfarenhet av sånt här :)

Jamen precis, vi tänker ju som du tänker. Vi äter ju som vanligt och jag tänker inte ändra den vanliga maten för att gå ner i vikt utan det handlar mer om att jag inte ska äta så mycket godis.

Vi försöker tala om att hon behöver äta för att må bra och orka busa, sådär som en femåring ska. Hon har ju ett ytterligare problem som hon "alltid" haft och det är ju att det händer att hon kräks om hon ätit väldigt dåligt så det är ju definitivt ett argument för att äta och må bra.

Nåväl, hon hade unvikit kycklingen igår, men ändå ätit ordentligt av ris och grönsaker och sen ätit lite smörgås så det slutade ju lyckligt, men jag vill ju inte ens att hon ska ha tänket i huvudet att hon vill vara smal och att hon ska undvika mat.

Istället för att skydda hade jag försökt att kunskapshöja henne! Så arbetar jag både hemma och på jobbet.

Förklara hur mat fungerar, förklara vad banta är, förklara hur man blir tjock, vad som är skillnad på tjock och smal, hur man ser ut om man äter för mycket, hur man ser ut om man äter för lite, tillsammans räkna ut hur mycket man ska äta om man är vuxen och om man är barn. Hon är ju intresserad och har snappat upp delar av faktan från vänner som uppenbarligen har en ganska onyanserad bild av det hela.

Om ni kunskapshöjer henne har hon argument för att stå på sig på dagis om att man faktiskt inte alls blir tjock av mat. Man blir tjock av alldeles för mycket mat och för lite motion.

Jag anser att det är bättre att informera och utbilda än att försöka skydda.

Mvh Miks

Tack för ditt svar, många kloka ord som jag definitivt tar till mig av.

Håller med dig att det är viktigt att förklara orsaks-sambanden när frågan kommer upp.

Finns många fina böcker om kroppen och hur den fungerar, kan kanske vara ett stöd när ni diskuterar. Prata om hunger och mättnad, att kroppen säger till när den behöver mat och att man måste lyssna och vara snäll mot kroppen. I och med att hon är smal så tryck verkligen på att man inte blir tjock om man äter mat när man är hungrig. Utan att det är godis och chips när man inte är hungrig som är problemet.

Barn är ju ibland väldigt lättpåverkade, minns att jag själv vägrade äta saker som jag egentligen tyckte var gott bara för att ett annat barn sagt att det var äckligt. Hoppas att förskolan tar det på allvar och kan hjälpa till att förklara.

Min dotter råkade ut för ungefär samma när hon var runt fem år. Hon skulle inte äta något alls för om man blev tjock så var det ingen som tyckte om en och om ingen tyckte om en så fick man inga barn hade tösen på dagis sagt :( Hon hade hänvisat till en förskollärare på förskolan som var överviktig och inte hade några barn och menat, titta, jag har rätt :crazy:

Jag gjorde som Miks ovan tipsar om. Jag förklarade hur det faktiskt fungerar och vad man blir tjock av och vad man inte blir tjock utav osv. Jag visade med hjälp av klossar hur det fungerar med intag av näring och uttag av energi. Jag visade kroppens behov och rörelsebehovet och att man måste ju fylla på för att man ska orka. Jag visade till och med hur mycket mat man måste äta bara för att ligga i sängen en hel dag och vara sjuk för att de skulle förstå att kroppen behöver mat för att bara finnas till.
Jag förklarade också att de måste lyssna på sin kropp. Säger magen att den är mätt så är den mätt. Då ska man inte pressa ner det sista utan då ska man sluta äta när man mår bra. (De allra flesta blir ju faktiskt överviktiga därför att de aldrig har fått lära sig när det räcker. De har aldrig fått lära sig att lyssna på sin kropp eller så äter de helt enkelt fel saker. Det är ju få barn som får bra mat och en sund livsstil under uppväxten som blir tjocka som vuxna.)

Förr eller senare kommer nog det här upp för alla barn och jag tycker att det är bäst att vara ärlig direkt och ge dem kunskap så att de kan säga ifrån istället för att svälja allt som den andra säger. Om inte annat så lär det ju komma upp i tonåren och vet då barnet hur det funkar så slipper det bli fel då för då är det väldigt mycket svårare att som förälder komma in och påverka.

Tack både till dig och Teilani. Ni har mycket klokt att säga.

Det är svårt när hon blir så påverkad av vad kompisarna säger. Hon har glasögon för att korrigera ett brytningsfel och det har varit långa perioder hon inte velat ha dem för att det är fult med glasögon (förmodligen fått höra det av andra barn). Då har det varit enkelt att förklara varför hon behöver glasögonen just nu.
Det är också viktigt att ha klänning på sig varje dag för annars är hon inte tillräckligt fin, långt hår är också viktigt. Hon uttrycker att hon vill ha långt hår som X, samma flicka som sagt att man blir tjock av mat.

Min dotter är väldigt mån om att göra rätt, och faller lätt för grupptryck. Hon är ganska tillbakadragen och blyg. Hon har inte alls samma självförtroende och är öppen på samma sätt som sin bror, han påverkas inte alls av andra utan kör verkligen sitt eget race.

Det är stora och svåra frågor och det är hemskt att det är saker som ska vara viktiga för ett så litet barn, eller någon alls egentligen.

Vi får helt enkelt prata mer om mat hemma och vad som är bra med mat och att det inte är mat i sig man blir tjock av utan när man lever på choklad (som en viss mamma tenderar att göra :o)

Ni är verkligen en klok skara människor här och jag är tacksam för era svar och erfarenheter.

Jag hade nog smugit in att man faktiskt kan vara bygd olika och att det är helt okej.
Jag t.ex kommer aldrig kunna väga 55kg som någon annan i min ålder kanske gör, jag är för lång och byggd med breda höfter, breda axlar och så. Så 55kg skulle göra mig till ett skelett. 70 möjligen.
Medan om min vän på 150cm skulle väga 70-75kg skulle hon se väldigt tjock ut.
Och att oavsett om man är smal eller tjock så är man helt okej som man är.

Det är svårt när hon blir så påverkad av vad kompisarna säger. Hon har glasögon för att korrigera ett brytningsfel och det har varit långa perioder hon inte velat ha dem för att det är fult med glasögon (förmodligen fått höra det av andra barn). Då har det varit enkelt att förklara varför hon behöver glasögonen just nu.
Det är också viktigt att ha klänning på sig varje dag för annars är hon inte tillräckligt fin, långt hår är också viktigt. Hon uttrycker att hon vill ha långt hår som X, samma flicka som sagt att man blir tjock av mat.

Min dotter är väldigt mån om att göra rätt, och faller lätt för grupptryck. Hon är ganska tillbakadragen och blyg. Hon har inte alls samma självförtroende och är öppen på samma sätt som sin bror, han påverkas inte alls av andra utan kör verkligen sitt eget race.

Åh men lilla hjärtat :(

Ingen ska behöva känna så.

Oj, vad hemskt att dagisbarn börjar med vikthetsen :(

Men det jag tänkte på ang att du vill gå ner i vikt, var att inte försöka dölja det för henne. Barn uppfattar mer än man tror och smyger man med det så kan det ge helt fel signaler. Nu har du säkert inte tänkt göra så, men det var en tanke som slog mig alla fall.

Jag tror att det är extra viktigt nu att poängtera att hon är fin som hon är, att det viktigaste är att må bra, inte att se ut på ett visst sätt. Låt henne vara med i köket och laga maten, poängtera att grönsaker, frukt osv är nyttigt att äta för att man mår bra av det osv.

Herregud vad jag svamlar känner jag, men jag tror inte det är farligt att prata om vikt med henne men att man får poängtera att det är viktigast att äta så man håller sig frisk, att äter man rätt så håller sig kroppen i det hull som den mår bra av.

Spinner vidare: Det kanske kan vara bra om du lägger om ditt tänk. Alltså ok du behöver gå ner i vikt men det är ju inte det som är det viktiga. Du vill ju äta nyttigt och träna för att må bra på lång sikt, alltså kan du låta det vara fokus istället för gå ner i vikt (däremot blir ju antagligen en viktnedgång en följd av att du motionerar och äter nyttigt, såklart). Och då förmedla det till dottern, ett sundhetstänk. Jag jobbar med det aktivt själv, just för att jag vet att jag har ätstörda tendenser om jag inte vaktar mig själv. Nu vet jag inte hur du tänker alls, du kanske redan tänker som jag, men det var bara en tanke jag fick efter att ha läst Mirres inlägg. :)

Men titta vad bra, du skrev det jag försökte få fram med mitt svamlande mycket bättre :) :p

Jamen det var ju så jag tänkte. Jag orkar mig inte på något bantade eller någon stor omläggning av kosten. Jag är inte ens jättestressad över att vara tjock, men jag känner ju själv att kroppen inte mår bra av övervikten och jag vill själv vara piggare och orka mer vilket man inte blir av att sitta och käka choklad hela dagarna. Så det blir väl ett slags helhetstänk att man äter ordentligt och bra mat och rör på sig så mår man bra.

Här sitter jag och läser halvgamla trådar och kan fastän du fått många bra svar inte låta bli att tillägga en sak eftersom det här är en fråga som berör mig.

Om du går in för att förklara för dottern hur kroppen funkar och varför hon behöver äta tänker jag att det också kan vara på sin plats att betona att det inte finns dålig mat. Det är inte bättre att äta frukt och grönt än annat - kroppen behöver alla olika byggstenar för att orka. Det är mångfalden som är hemligheten! Jag tror att det är viktigt att inte svartmåla vissa livsmedel och framhålla andra utan istället tala om balans och variation.

Hoppas det löser sig!

Tack för input. Det har inte kommit på tal mer från hennes sida och hon äter som vanligt igen.

Hon har aldrig tänkt på vad som är mer eller mindre nyttigt. Skulle hon få välja helt fritt skulle hon helt skippa mat till förmån för bullar, kakor, glass och godis.
Vi gör ingen jättestor sak av det utan förklarar att kroppen behöver lite av varje för att må bra och fungera.

Oj, lite smått chockad över att 5-åringar ens tänker i de banorna...

Men, som tidigare nämnt i tråden så skulle jag först satsa på att utbilda barnet. Det är inte jättedjupt man måste gå för att folk själva ska kunna planera sitt intag av mat på ett vettigt sätt. Tyvärr är det alltför många vuxna som inte förstår heller, utan går direkt till "bantning" om dom vill gå ner i vikt.

Grundreglen är jätte enkel: "Om du stoppar i dig mer energi än du gör av med, så går du upp i vikt. Om du gör av med mer än du stoppar i dig, går du ner i vikt"
Dvs, det är ett balansspel mellan hur mycket motion man får, och hur mycket energi man stoppar i sig.

Notera att jag hela tiden säger "energi", och inte "mat", då folk har svårt att avgöra hur mycket energi som finns i olika sorters mat. Att dra ner på t.ex Broccoli lär inte spela någon roll alls, och knappt kyckling heller. Däremot, att käka en BigMac mindre i veckan spelar stor roll.
En bra video med en massa exempel på hur mycket 200 kalorier (Kalorier = Energiinnehåll) är i olika sorters mat finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=KMGUmcveQeg

Att visa jämförelser som att en hel tallrik med äpple motsvarar mindre kalorier än en halv BigMac brukar få folk att tänka om och sluta svälta sig själva.

Dvs, för att reglera intaget av energi så bör man äta smartare, inte mindre.

För att reglera uttaget av energi så kan man förklara att kroppen är en maskin som drivs av energi. Ju mer man rör sig och under ju längre tid så drar kroppen mer energi.

För att göra lite överkurs så kan man kanske förklara vad kroppsfett är (vad som gör folk tjocka), dvs, inget annat än energi-reserver som skapas för att man har stoppat in för mer energi än man tagit ut.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 490
Senast: Ajaj
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 115
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 598
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar