- Svar: 40
- Visningar: 3 398
Föraren av personbilen hade inte en chans att väja när det plötsligt stod en flock hästar mitt i vägen. Olyckan hände på danska Jylland på måndagen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återigen - jag berättar bara vad lagen kräver av oss.
Precis som jag skrev i första kommentaren i tråden.Svenska trafinklagar i all ära men de kan nog inte appliceras rakt av som gällande, vid olyckor i andra nordiska länder...
Återigen - jag berättar bara vad lagen kräver av oss. Lydelsen i TF är ju inte särskilt diffus eller lämnar nämnvärt tolkningsutrymme. Sen kan man tycka vad man vill om den, vill man påverka lagar får man gå den politiska vägen.
Och 15 km/h... ja, du kanske har rätt. I den hastigheten har du en stoppsträcka på, högt räknat, två billängder. Om du är ute och kör bil och av någon anledning faktiskt inte ser längre fram än två billängder så tycker jag att det kan vara rimligt att köra i 15 km/h.
15 km/h ger som sagt knappt två billängder stoppträcka, om man har långsamma reaktioner. Hur fort tycker du själv är lagom att köra när man inte ser längre än två billängder av vägen framför sig?Skulle vilja se den polis/lag som vill att man ska sakta ner till 15 km/h i varje kurva på 70-väg, eller 90-väg för den delen, som har helt gömda kurvor.
Vi har en del sådana här Och det finns många ute i landet.
Det blir liksom fånigt att citera lagparagrafer då Och ge sken av att man själv gör så hela tiden. För det är den känslan jag får av dina inlägg.
Vår reaktionsförmåga är inte så mycket snabbare än vad vi själva kan röra oss med hjälp av benen.15 km/h ger som sagt knappt två billängder stoppträcka, om man har långsamma reaktioner. Hur fort tycker du själv är lagom att köra när man inte ser längre än två billängder av vägen framför sig?
Det är en kraftig förenkling. Är det mörkt, kurvigt eller backigt, så kan det mycket väl hända.
Vi hade en sån situation på jobbet, han kom ur en upplyst korsning in i mörker. Han körde inte för fort.
VaFinns i princip inga sådana vägar i Danmark...
MVH yrkesschaufför som körd på i princip alla vägar i Danmark under 6 års tid.
Har vel måske nogle ekstra meter sikt i min trailer, men der er ingen veje der sikten en såpass dålig at man ikk ser et dyr på vejen.Va? Förutom motorvägarna, så är ju hela landet täckt av små landsvägar som slingrar sig som kostigar!
/kör 45.000 km årligt i Danmark
OkHar vel måske nogle ekstra meter sikt i min trailer, men der er ingen veje der sikten en såpass dålig at man ikk ser et dyr på vejen.
Finns i princip inga sådana vägar i Danmark...
MVH yrkesschaufför som körd på i princip alla vägar i Danmark under 6 års tid.
Har du körkort och kör du landsväg? Vill du beskriva hur du kör? Gasar du upp till 70-90 km/h mellan kurvorna? Eller beror det på hur lång raksträckan är? Bromsar du in hårt innan varje kurva för att få ned farten? Eller lättar du på gasen i så god tid innan att du hinner motorbromsa ned till 15 km-/h i varje kurva?Återigen - jag berättar bara vad lagen kräver av oss. Lydelsen i TF är ju inte särskilt diffus eller lämnar nämnvärt tolkningsutrymme. Sen kan man tycka vad man vill om den, vill man påverka lagar får man gå den politiska vägen.
Och 15 km/h... ja, du kanske har rätt. I den hastigheten har du en stoppsträcka på, högt räknat, två billängder. Om du är ute och kör bil och av någon anledning faktiskt inte ser längre fram än två billängder så tycker jag att det kan vara rimligt att köra i 15 km/h.
Jo, precis som jag skrev. Olagligt fort är olagligt fort. Det kan innebära fortare än skyltarna reglerar övergripande, eller fortare än TF 3. kap 14 § reglerar.
Du skriver förvirrat. Vad pratar du om?Har du körkort och kör du landsväg? Vill du beskriva hur du kör? Gasar du upp till 70-90 km/h mellan kurvorna? Eller beror det på hur lång raksträckan är? Bromsar du in hårt innan varje kurva för att få ned farten? Eller lättar du på gasen i så god tid innan att du hinner motorbromsa ned till 15 km-/h i varje kurva?
Ojdå. Förlåt. Jag ska försöka vara tydligare.Du skriver förvirrat. Vad pratar du om?
Där sikten verkligen bara är 5-10 meter framför bilen, vilket kan vara fallet på små gårdsvägar och liknande, då kör jag inte fortare än att jag kan stanna om det står en häst på vägen efter kurvan. Eller en bil med hästtransport. Eller om där går en människa på vägen. Eller någon rider på vägen. Det har visat sig, efter något hundratusental mil, vara en lyckosam approach.Ojdå. Förlåt. Jag ska försöka vara tydligare.
Kan du beskriva hur du kör bil, för att alltid garantera att du kan stanna din bil när det finns ett hinder mitt på vägen, t ex en häst/älg/ren? Framförallt när du kör genom kurvor i skogen där sikten är 5-10 meter inför och i kurvan.
Där sikten verkligen bara är 5-10 meter framför bilen, vilket kan vara fallet på små gårdsvägar och liknande, då kör jag inte fortare än att jag kan stanna om det står en häst på vägen efter kurvan. Eller en bil med hästtransport. Eller om där går en människa på vägen. Eller någon rider på vägen. Det har visat sig, efter något hundratusental mil, vara en lyckosam approach.
Så kan det säkert låta. Men det jag argumenterar emot är det jag upplever som en helt bisarr uppfattning - att det skulle vara världsfrånvänt, naivt och bror duktigt att inte chansa i skymda vägpartier. Det är något man lär sig efter hand med ackumulerad trafikerfarenhet. Kör man t ex motorcykel är det en rätt brant inlärningskurva; chansar man fel och nåt står på vägen efter en kurva så kan man dö.För mig låter det så överlägset och förminskande av de som råkat ur för saker i trafiken trots att de faktiskt kör både försiktigt och preventivt.
Men alltså- 5 meter är JÄTTEKORT. Har man inte längre sikt än så är det krypköra som gäller.För mig låter det så överlägset och förminskande av de som råkat ur för saker i trafiken trots att de faktiskt kör både försiktigt och preventivt.
Men alltså- 5 meter är JÄTTEKORT. Har man inte längre sikt än så är det krypköra som gäller.
Råka ut för saker kan såklart hända även om man kör lagligt och försiktigt, t.ex. om något hoppar fram på vägen alldeles framför bilen, eller väglaget gör att bromssträckan var längre än man trodde.
Lagen säger vad jag vet inte att man måste kunna stanna i alla tänkbara situationer, men man SKA kunna stanna inom den vägsträcka man har inom synhåll, annars kör man för fort.
Sen ska jag inte påstå att jag aldrig någonsin kör för fort..
Och i just det här fallet har vi ju inte tillräckligt med information för att veta exakt hur det gick till.
Ja? Jag argumenterar mot att det skulle vara ett problem att anpassa hastigheten efter sikten. På landsvägar har man generellt mycket längre sikt än så, och har man inte det (t.ex. om dimman är så tät att man knappt ser fronten på sin egen bil) är det fullkomligt rimligt att krypköra.5-10 meter är en påhittad sträcka som inte fanns med från början. Varken i diskussionen eller i artikeln.