Felsökningshjälp tack!

N

nässla

Min häst har haft en liten "vintervila" pga att vi haft så dåliga ridmöjligheter ute, fram tills för ca 2 veckor sedan när snön äntligen kom.
Sedan dess har hon fungerat riktigt dåligt i dressyrarbetet. Hon går och trycker mot skänkeln, hackar med huvudet, studsar/bocktendens i galoppfattningarna och bjuder inte riktigt ärligt framåt. Får man henne framåt blir det gärna lite framtungt, man får känslan av att framhovarna gräver ner sig. Normalt sett är hon så långt ifrån framtung man kan komma...
På rakt spår och även i skänkelvikningar och skolor känner man av det mindre, det känns mest när man vänder.
Traven är något bättre än skritten och galoppen.

Nu är frågan var jag ska börja leta problemet...

Allting verkar okej i mina ögon, hon har inte ändrat form så sadeln ser ut att ligga lika bra som den brukar, tänderna är åtgärdade i höstas och känns inte vassa. Utrustningen är densamma. Hon har i och för sig börjat fälla lite, så det kan kanske spela in litegrann, men jag tvivlar på att hela problemet ligger där.
Min gissning är att problemet antingen är jag, att jag gör nåt fel, eller muskulärt. Funderar på att först och främst ringa tränaren och ta en lektion så snart som möjligt för att höra vad hon kan se.

Hur skulle ni göra? Har ni några tips och idéer?
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

tömmkörning..?

låter som om de är lite muskulärt..tänkte om hästen kanske gått utan brodd i hagen och gått och spännt sig osv..hur blir de om du bara ställer dej i lättsits och bara galopperar på i lägre form så hästen liksom får röra på hela kroppen innan du kräver nåt överhuvetaget av hästen..?

brukar funka för mig när min häst är på de humöret att han inte vill gå fram riktigt..då är de bara att låta han va och inte bråka och liksom bara rulla på i lugnt tempo..

är nog en kombination av pigghet, spänd/stelhet och fällningen som gör hästen irriterad..
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Har faktiskt tänkt tanken att jag skulle be min tränare tömköra henne, själv är jag tyvärr inte så duktig på det att det blir lösgörande. Kanske skulle testa det då!

Funkar tyvärr inte alls att galoppera på henne framåt, ute går det bra men i ridhuset blir det antingen kort/spänt/bockar eller lång och dragig/framtung... Och börjar hon bocka så måste jag bryta av efter en stund för att inte åka av och då blir det bara mera spänt...
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Är också inne på det muskulära. Det är lätt att hästarna får spänningar när det är kallt (och har de redan spänningar blir de nästan alltid värre av kyla). Stretcha hals och ben efter varje träningspass är mitt råd.
Ett annat är att gå tillbaka lite i träningen dvs inte kräva så mycket form eller precision utan mer "leka sig fram". Särskilt i de lägen du annars kännt bocktendenser. Rid framåt men utan att pusha hästen framåt utan leka den framåt så att säga, känn att hästen är med mentalt.

Fungerar inte galoppen så rid bara några språng och bryt sen av. Och inte så många fattningar att hästen stressar upp sig. Ibland kan det ge mer än att galoppera varv efter varv.
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Låter lite som min tjej för tre år sedan.....hon var sne i bäckenet. Blev framtung och små kickade lite vid fattningar.
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Min häst har haft en liten "vintervila" pga att vi haft så dåliga ridmöjligheter ute, fram tills för ca 2 veckor sedan när snön äntligen kom.
Sedan dess har hon fungerat riktigt dåligt i dressyrarbetet. Hon går och trycker mot skänkeln, hackar med huvudet, studsar/bocktendens i galoppfattningarna och bjuder inte riktigt ärligt framåt. Får man henne framåt blir det gärna lite framtungt, man får känslan av att framhovarna gräver ner sig. Normalt sett är hon så långt ifrån framtung man kan komma...
På rakt spår och även i skänkelvikningar och skolor känner man av det mindre, det känns mest när man vänder.
Traven är något bättre än skritten och galoppen.

Nu är frågan var jag ska börja leta problemet...

Något som slår mig när jag läser ditt inlägg - hur länge vilade hästen innan du satte igång den? Har du haft för bråttom med kraven efter vilan? Har den stått en längre tid och du redan efter 2 veckor ställer så stora krav har den förmodligen träningsvärk och för dåligt med muskler för att orka gå dressyrövningar i form, galoppera osv. Är hästen kollad så den inte har ont av någon skada eller annat?

Min häst vilade drygt 6 veckor och är nu riden 5-6 dgr/v sen knappt en månad tillbaka. Vi har skrittat i skogen på ganska lös tygel, pulsat i snö och klättrat lite backar. Krävde bara att han lyssnade och höll rätt gångart/tempo. Började med 20 min/pass och ökade successivt. Han är en stark och framåt islandshingst så skritt är typ det tråkigaste han vet men jag har envisats:devil: . Bästa sättet att bygga kondis på men det fattar ju inte han:angel: ! Enligt honom är det att springa fort och styla för brudarna hemma på gården:bump: Efter 2 veckor bara skritt var vi uppe i 45 min så då la jag till lätt lydnadsträning och lösgörande övningar ute och travade korta sträckor i halvsamlad och låg form. Noga med att han går med eftergift och välver ryggen, står själv i lätt sits i traven. Sista veckan har vi börjat tölta korta sträckor och tar oss en kort men rask galopp varje tur. Är nu uppe i ca en timmes ridtid som längst som till 60 % är skrittarbete. Ska inom kort ta oss in till ridhuset och jobba igenom honom ordentligt i dressyr samt börja öka kravet på samling och form. Hans rumpa börjar nu bli riktigt sexig:D .
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Hon har inte stått helt och hållet utan har skrittat, klättrat, travat/galopperat där det har varit möjligt (max 50 meter åt gången typ...) 3-4 dagar i veckan samt gått lätta pass i ridhus åtminstone en dag i veckan. Men efterom det varit så knaggligt och eländigt ute så har ridhuspassen inte varit mycket jobb utan hon har fått jogga runt dels för att få röra sig på ett bra underlag och dels för att bli av med värsta energin.

Hon är 18 år och fram till och med november månad tränade vi dressyr på LA/Msv nivå samt att hon reds "riktigt" ute med intervallträningar osv. Men från början av december till mitten av januari har vi alltså mest "lallat".

Med facit i hand kan jag ju säga att jag borde ha sänkt kraftfodret mer under vilan, men jag trodde inte att den skulle bli så lång, plus att hon började bli lite i tunnaste laget så jag ville att hon skulle lägga på sig lite.

Tyvärr lyckades jag inte få till någon tid med tränaren den här veckan, men hon trodde att damen behöver ridas igenom ordentligt och mycket massage och värme. Det här kom ju faktiskt i samband med att någon mindre läskunnig person lämnade min helklippta häst utan täcke över natten i ett stall som höll max 4 plus...
"Kotknackaren" kommer troligtvis förbi nästa vecka så ska vi se om han hittar något.

Tills vidare ska hon ridas ut som vanligt och så unghästridning på banan, bara följa tygeln och gå framåt, för att se om det lossnar i huvud och kropp.
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Åh, står du i ett sånt stall med icke läskunniga kan det ju bli hur tokigt som helst. Det blir värme, massage, lätt träning och kotknackare nu då?!? Stackars pållen har naturligtvis sviter efter den natten, hoppas det löser sig. Särskilt som hon är såpass gammal. Sånt där slarv är så tråkigt och så himla onödigt... Hade du skrivit det som ledtråd hade vi knäckt problemets ursprung med en gång. Alla är ju inte så rutinerade på såna här forum, man vet inte vilken nivå man ska börja. Men nån annan kanske lär sig nåt av mitt förra svar:idea:

Råkade ut för några klantarsel för många år sen som tyckte min ponny var så läskig att gå förbi med deras ponny så de band upp honom i ett boxhörn så han inte kunde sticka ut huvudet i gången. Naturligtvis på långt grimskaft utan kloss eller säkerhetsknut, han skulle ju nå ner och äta höet de la in till kvällsmat. Sen glömde de att han satt fast, nattade släckte och for hem. Resultatet blev att min häst naturligtvis blev lite less när höet tog slut, stressade upp sig och snärjde in sig utav h-e. De skinnflådda blodiga karlederna blev aldrig sig själva igen, lymfangit mm, och han var halt i över 3 månader. En hel tävlingssäsong spolierad och mycket pyssel och många veterinärräkningar:devil: . Sen hjälper det inte hur många ursäkter man får höra, man vägrar ställa hästar i kollektivstall nåt mer... Nya älsklingen sover i sitt stall 100 m från mitt sovrum:)
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

*kl*

men kan en natt göra så de blir så mycke problem?
om man glömmer täcket alltså..är de en väldigt frusen häst?
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

En helklippt häst med tunt skinn som står i box kanske 12 timmar så den inte kan röra sig ordentligt hinner bli ordentligt stel i muskler och leder om det är nästan nollgradigt i stallet. Särskilt en gammal häst som ofta har lite sämre blodcirkulation. Har den mat att tugga på hela tiden går det bättre men är oturen framme kan det bli långdragna problem. Hoppas det löser sig för hästen så hon blir lika fin som innan...
 
Sv: Felsökningshjälp tack!

Hade jag bara tänkt på det så skulle jag ha skrivit det, kom på det just när jag pratade min med tränare som sa "har du henne ordentligt täckad", kollade i dagboken och problemen började ett par dagar efter att hon fått sova naken. Jag är tacksam att jag skriver dagbok varje dag för hästen :)

Alla i mitt stall är läskunniga - förutom en tydligen... Och det kan ju räcka. Tycker dock sunda förnuftet borde säga att en helklippt häst ska ha något på sig inne också...

Och till Uddatyp - jo, uppenbarligen gör det så mycket att lämna dem oklädda. Min häst är en sådan som inte slutar tugga förrän höet är slut, så hon står väl säkerligen utan mat ett par timmar efter kvällsfodringen. Och då har hon ju inget som värmer henne. Är dessutom mycket fullblod i damen och hon har tunn hud och är rent allmänt en liten fryslort. Nu i sommar ska vi bygga ett rejält vindskydd på betet så kanske jag slipper täcka henne när det regnar...
Hon är en liten trädgårdsuppfödning :angel: (Ni vet, en såndär bortklemad liten sak)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp