% felfria i grunden

Snuffsan

Trådstartare
Jag har reagerat mot att det är så många felfria i grunden på ponnyhoppningarna. Det är långt ifrån självklart med placering på en felfri omhoppning dessutom. Detta drar upp tempot oerhört mycket, och flåridningar gynnas. Är det verkligen så vi vill ha det? Jag har räknat en del på både lokala och regionala tävlingar här nere i skåne, och kommer fram till siffror som 85% av b-ponnyerna är felfria i grunden! Något lägre % för c-ponnys och ytterligare lite lägre för d-ponnys.

Är det dags att öka den tekniska svårighetsgraden på banorna? Eller ska tempot verkligen avgöra? Ju högre klasser, desto mindre % felfria, men fortfarande uppe i L:A är inte en dubbelnolla lika med placering. Långt ifrån på b-ponny.

Jag vet flera ekipage som är kvalade till msv utan att ha en enda placering i L:A (dvs. 4 felfria rundor). Ok, att man vill ha ett ekipage med både teknik och fart, men nu börjar det bli löjligt. Ponnysar som ligger på knä i svängarna och kotledsinflammationerna står som spön i backen. :crazy:

Problemet är dessutom att dessa ponnyryttare har ett litet helsicke då de ska upp på häst.

Är det likadant i resten av Sverige aller är det extremt för Skåne? Jag vet att ponnyklimatet är extremt här nere. Vi har många tävlingar och väldigt många bra ekipage. Konkurrensen är stenhård.

Så är det då inte här uppe :) Inte i alla klasser i alla fall, vet flera regionala LB-LA där man har blivit placerad på 0/4 fel och till och med på 4 fel.

Jag har liksom dig uppmärksammat samma sak (problem).Så som jag skulle vilja har det skulle klasserna antingen ha idealtid eller bedömas mer enligt stilhoppning ( i alla fall i de lägre klasserna).

Om idealtid hade använts hade bra vägar och god ridning premierats betydligt bättre än idag.

Många av dem (långt ifrån alla) som tillhör det placerade skiktet skulle jag aldrig sätta upp på någon av familjens hästar då jag anser att ridningen är för dålig.

Som i grund och botten fostrad dressyrfjant tycker jag egentligen att man skulle kvalificera sig i dressyren för att ens få starta i hoppning. Med detta avser jag inom lätt nivå LD-LB, dvs godkännt i LC dressyr innan du är startberättigad i LC hoppning.

Naturligtvis är jag medveten om att det inte fungerar på högre nivåer, men för att främja god ridning kan jag tycka att det skulle vara en nödvändighet inom fram för allt ponnyhoppning.

Man blir ibland ledsen av att se hur ful ridning kan belönas.

Jag tycker det skiljer sig från tävling till tävling, sista ponnytävlingen jag dömde så blev jag väldigt nevös efter närmare halva startfäletet att vi inte skulle få en enda som en tagit sig runt grunden bland B-ponnierna utan att vara utvägrad, det blev dock några tillslut och sen var det lite bättre bland det större ponnierna.

Det var inte speciellt tekninskt svårt men en hel del titthinder som fick en efter en att bli utsluten och det var ganska många "rutinerade" B-ponny ekipage med, höjd LA.

Tycker med att oftast så är det väldigt många noller, och för att få en placering så krävs det att man rider riktigt snabbt!!

Det hade varit mkt roligare för ryttarna om det hade blivit lite mer teknisk svår bana, i alla fall på regional tävling.
Man får mkt igen på att lära sig att kontrellera hästen mellan hinderna, få rätt galoppsprång och planera sin ridning!

först vill jag bara säga att det är 5 rundor i LA som gäller.

Sen undrar jag om det är så negativt att man är kvalad till MSVB utan placeringar i LA? Själv tycker jag att det är ganska skönt att man red sina fem nollor innan man klev upp på msvb, annars kan man ju lätt gå upp lite för fort och det är ganska stor skillnad mellan en LA- och en MSVB-bana.

Nu på senare tiden har jag tyckt att svårighetsgraden har höjts på banorna, oftast genom titthinder, speciellt nu på utesäsongen. De senaste tävlingarna har de sista placeringarna varit på 4 fel i grunden. Men det skiljer sig mycket från tävling till tävling.

För att det ska gå fort måste man hitta ett bra tempo och finna en bra rytm, annars är det kört iaf. Man ska ha ett bra vägval. Jag kanske bara har fått en annan syn på det hela eftersom jag själv är ponnyryttare, men de gånger jag är placerad eller vinner har jag inte tokridit, det har snarare känt långsamt bara för att man har hittat en bra rytm.

på en hel del ställen skulle en mer tekniskt svår banan betyda att det knappt skulle vara någon som kom runt banan alls.

Det är väl ändå roligare att känna att det går bra än att allt var jättesvårt (=oftast tråkigare). Men tydligen verkar det som flera här tycker att det är viktigare att vinna än att känna att det gått bra....(bara min uppfattning av några av inläggen här)

Sen undrar jag om det är så negativt att man är kvalad till MSVB utan placeringar i LA? Själv tycker jag att det är ganska skönt att man red sina fem nollor innan man klev upp på msvb, annars kan man ju lätt gå upp lite för fort och det är ganska stor skillnad mellan en LA- och en MSVB-bana.

Du har nog missuppfattat mitt resonemang helt. Jag tycker att det är för stor % som rider felfritt idag, och därför krävs det tokridning för en placering. Att ha lyckats med 5 nollor i L:A utan att ha fått en enda placering tycker jag är galet.

När så många som 85% rider felfritt så tycker jag det är fel. Det blir inte banans teknik som avgör utan endast flåridningen. Men det ser kanske inte ut så i dina trakter?

Varför har ni inte så konstiga siffror norröver då? Norrland har det inte, inte Domaren i hennes trakter, inte i Stockholm heller tydligen. Är detta bara ett skånskt fenomen? Och i så fall varför? Har vi för mesiga banbyggare här nere?

Och vad är en banbyggares mål? 25% till omhoppning? :confused:

Jag kan svara på hur JAG tänkte när jag var banbyggare (jag slutade på egen begäran för 2 år sen):
Det är fortfarande BARN saom rider på ponnyer, framförallt på B-ponnyer. DÄrför anser jag att banorna skall vara LÄTTA i de klasser som heter "Lätt". Man anser att ända upp till Msv så är det UTBILDNING av tävlingsryttare och-hästar och då ska man inte krångla till det.
Jag ville hellre ha många felfria ekipage som åker hem med gott självförtroende från en hopptävling än att krångla till det så att ungarna blir rädda för att det blir fel redan i lätta klasser.
I atörre klasser ser man, som banbyggare, gärna att de som är placerade är dubbelnollor, varken mer eller mindre. Men i lägre klasser så får man inte bygga svårare för att det brukar vara många ffelfria. "Felet" ligger kanske i att ryttarna helt enkelt rider klasser som de är överkvalificerade för? *gissar vilt*
Sen är det nog kanske tränare och föräldrar osm ska se till hur barnen rider. De ska sätta press på barnen att rida väl i stället för att flänga runt och jaga rosetter. Man kan int elägga detta ansvar på banbyggaren så länge banorna håller de mått som ska vara och är justa och bra.
Kanske är det de som inte har några placeringar i Lätt A som är REDO att rida Msv, just för att de har lärt sig att rida VÄL före att rida fort.

Jag vet inte hur ni har det i Skåne, kanske är klasserna väldigt stora där?
Här brukar det kanske vara 10 B-ponnyer och då blir problemet inte särskilt synbart.
Det är dock länge sen jag var aktiv, så jag kan inte minnas nån form av resultat. Men, som sagt, hellre många felfria med gott självförtroende än att knäcka de osäkra ekipagen redan på låg nivå.

Du har nog missuppfattat mitt resonemang helt. Jag tycker att det är för stor % som rider felfritt idag, och därför krävs det tokridning för en placering. Att ha lyckats med 5 nollor i L:A utan att ha fått en enda placering tycker jag är galet.

När så många som 85% rider felfritt så tycker jag det är fel. Det blir inte banans teknik som avgör utan endast flåridningen. Men det ser kanske inte ut så i dina trakter?

På vilket sätt är det galet? Är det enda viktiga att man får en placering då eller? Personligen tycker jag att det är viktigast att det går bra och att man utvecklas som ryttare. Tävlingar är för mig bara ett sätt att visa vad jag har lärt mig som i vissa fall kan belöna sig med en placering. Men det är absolut inte det viktigaste. Men det är bara att man har något som en morot att sträva efter i sin träning. Och då självklart ska man lära sig att rida bra, men dessutom kan man rida fort utan att det blir flåridning.

I stockholm är det ganska mycket konkurrens, vet inte hur ni har det där nere som jämförelse. Tror att ni har det värre än oss.

Men frågan är fortfarande, är det viktigast att vinna och bli placerad? För så som du har skrivit verkar det ju onekligen så.

Det är galet därför att om man lyckas göra 5 felfria rundor i L:A och inta har nått en endaste placering så är det för många felfria överallt. Och det är då flåridningen gynnas. Det räcker aldrig med en snygg dubbelnolla. Förstår du nu hur jag menar? Att det är pressat och att tiden avgör då och då är sin sak, men överallt och upp så pass i klasserna?

Men frågan är fortfarande, är det viktigast att vinna och bli placerad? För så som du har skrivit verkar det ju onekligen så.
Ja, inte tävlar man för att komma sist. Men det var inte det som var frågan.

Men då banorna är lätta blir det ju genast tempot som avgör. Jag kan hålla med om att en L:D, L:C ska vara lätt, det är där man startar. Men sen? Jag vet inte om självförtroendet blir bättre av att man kan nolla, precis som nästan alla de andra, men man inte når placering eftersom man inte rider så fort. Det är liksom inte så märkvärdigt med nollorna mer. Man pratar inte antal fel på tävlingsplatsen, men pratar tid.

I större klasser ser man, som banbyggare, gärna att de som är placerade är dubbelnollor, varken mer eller mindre.

Dvs ca 25 %, ungefär vad jag trodde och vad jag tycker är rimligt. Här nere kan det vara 25 i en klass, varav 22 går dubbelnolla. De andra 3 stoppar ut sig pga tempot. Nu tror ni jag överdriver, men så är det tyvärr inte.

Kanske är det de som inte har några placeringar i Lätt A som är REDO att rida Msv, just för att de har lärt sig att rida VÄL före att rida fort.

Det tror jag också, men visst är det då konstigt att de aldrig lyckas nå placeringar?

Lägga ansvar på banbyggaren vet jag inte, jag försöker få en diskussion om det hela här, inte att peka ut någon ansvarig. Det är väl hela apparaten runt som har ett delat ansvar, föräldrar, tränare, tävlingsledning, banbyggare osv.

Klasserna är stora här nere ja. 25 B, 35 C och 40-50 D-ponnys upp till L:B, sen mattas det av lite.

Här i skåne finns det många bra ekipage, vilket gör att de flesta går nolla.

På en Lokaltävling tycker jag att det ska vara lätt, men jag tycker det ska märkas att man sedan går upp i en regional klass, och att utslaget ska vara lite större!

Jag annser INTE att den bästa ryttaren vinner när man rider på i full fart, utan den ryttare som bäst kan ta runt sin ponny/häst snyggt, snabbt i full kontroll utan flåridning!
För att få en sådan vinare krävs det lite mer svårare banor i alla fall här i skåne!!

OBS en tävling kan kännas bra även fast man inte vinner! Man kan tex ha ett stopp, men även känna att det gick bra!

Det är precis likadant i Östergötland. Vi hade nationella ponnyhoppningar i våras och de var tvugna att rida hysteriskt fort i omhoppningen för att ens bli placerade. Även i msv B!! :crazy:

C-ponnyryttarna red betydligt lugnare och D-ponnyryttarna red riktigt väl.

Som du säger så får dessa barn stora problem på större ponny och framför allt på stor häst.

Men vad jag funderar på är ju varför!? Om man kollar på resultaten tycker jag att det kanske är som du säger - 85 % felfria B-ponnyryttare. Men inte lika många C & D. En kompis och jag har alltid funderat på varför små ponnyer så sällan river!? :) Jämför man med en ridhästtävling där alla dras med 4 eller 8 fel...

Nu svamlar jag lite, men det är iallafall likadant hos oss, och efter tävlingen så blev det en diskussion på forumet på vårt distrikts hemsida om det hemska ridningen i det höga tempot i katergori B... Det var rent vidrigt! :crazy: Och de flesta rider på jätteskarpa bett - med sporrar!

Något borde göras - men vad? Svårare banor kan ju funka - men då blir det ju inga felfria C- eller D-ponnyer! ;)

/C

Ja, jag har som sagt ingen lösning, det var därför jag skrev tråden. :) Har vi för bra b-ponnys då? En del av dom är ju makalösa, kvicka i benen, trampar om och svänger på ingenting osv.

Om banorna blir svårare kommer vi kanske att få duktigare c och d-ponny ryttare om ett par år. Om man måste rida ordentligt redan på b-ponny kommer det ju att visa sig hela vägen sen.

Men jag tycker att vi har för hög % nollor bland c och d-ponnys också här nere.

Jag tror Snuffsan menar att det är konstigt att man lyckas rida 5 felfria LA (vilket är en bra prestation) men utan att ha lyckats blivit placerad. För att i regel borde en felfri ritt räcka till placering.
Är det så du menar?

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 947
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV