% felfria i grunden

Förstår hur du tänker men samtigt så när det gäller LA så tycker jag personligen inte att det ska vara för lätt, trots allt så är det ändå där de kvalar för att få kliva ännu ett steg upp i klasserna.

Visst ska det vara roligt och tävla men även om det är lätta klasser får det inte bli för snällt och mesigt för att barnen ska vara glada att de gått nolla när de kommer hem (då kan de stanna på CR med valfri höjd på klubbtävlingarna), det ska vara skillnad mellan LC och LA även tekniskt inte bara höjdmässigt.

Jag håller med dig Domaren.

Jag tror inte att många är nöjda med en nolla utanför placering tävling efter tävling. Förr eller senare börjar jakten på sekunder i stället.

Titthinder är inte heller utslagsgivande här nere. Jag tror att alla tävlar så mycket att ponnysarna är rutinerade nog att inte bry sig. Vatten är möjligen en stopp-framkallare, men nu har ju var varannan klubb vattenhinder hemma att träna på, så det biter inte heller mer. :crazy:

Varför tror du inte på stilbedömningshoppning och kval via dressyr?

På det viset skulle man ju kunna undvika mycket tygelridning samt till det viktigaste av allt kunna styra hästen i alla gångarter samt reglera dessa.

Det är i alla fall där som jag har uppmärksammat problemet.
Dessa barn är oftast inte rädda för farten men har samma sadelfasthet som en klick smör i solsken.
Trillar de inte av så blir de placerade.

Dessvärre är de många och de som suckar på läktaren lika många men ändå händer inget.

Jag skulle nog våga påstå att uppemot 75% av dessa småryttare aldrig kommer till D-ponny för där fungerar inte tygelridningen på samma sätt längre och att lära om från början är allt för jobbigt.

Nu speculerar jag vilt!
Kanske folk tävlar för lätta klasser?? Kanske borde fler gå uppåt i klasserna och inte glida runt på tusen LB för att försöka få rosetter.

Ponnysar har ofta välldigt bra balans= hoppar ofta välldigt bra. Ju mindre ponny, desstå bättre hoppning? Det verkar stämma ganska bra om man tittar på tävlingarna.
Dessutom är A och B ponnysarna så vändbara, det går att ta så snäva svängar. Det är inte många storhästar som kan ha samma tempo proportinellt till storleken.

Hjälper det att göra banorna tekniskt svårare? Oftast så kan ju ponnysarna hoppa det stillastående och från alla möjliga vinklar, så det är nog svårt att "tvinga" ryttarna till bättre ridning.

jo visst det förstod jag också, men står det i typ tr eller nåt att alla felfria ska få en placering på nått sätt? Vill man ha det kan man rida clear rounder. Då slipper man tidspressen också.

Fenomenet med många nollor finns även på stor häst, men kanske inte i lika stor utsträckning. Men man får ju tänka på att en liten b-ponny är mycket lättare än en stor häst och kan därför vara i bommar mer utan att riva än en stor häst som väger mer än dubbelt så mycket.

Sen tror jag också att det är så som en del skriver här att många stannar kvar i klasserna bara för att plocka rosetter. Om alla skulle vara på den nivå som verkligen passar hästen och ryttarens utbildningsnivå skulle det nog bli färre nollor.

klart man inte tävlar för att komma sist. man satsar ju för att vinna, men det är för min del inte det viktigaste. det viktigaste är att man har kul. det är därför jag iaf inte vill lämna ponny, stor häst-tävlingarna är mycket mer på blodigt allvar.

Kanske folk tävlar för lätta klasser?? Kanske borde fler gå uppåt i klasserna och inte glida runt på tusen LB för att försöka få rosetter.

Jag tycker att det ar dags for alla foraldrar och tranare att satta press pa ungarna som ar ute och tavlar. Visst ska det vara roligt att tavla, men barnen och ponnierna ska - enligt mej - inte fa tavla samma klasser ar ut och ar in. De maste tvingas upp i klasserna hela tiden. Vart sitter utvecklingen annars?

Doma nagon vill jag inte gora, men om det Snuffsan sager ar riktigt, sa ar ju nagonting fel.
Vi ska inte ha for hoga krav pa vara barn, men de ska inte fa lulla runt i LB nar de kan tavla MSVB!!

Jag skulle nog våga påstå att uppemot 75% av dessa småryttare aldrig kommer till D-ponny

Där har du fel. Många (de flersta nästan ?) av de regionala skåne-ekipagen har flera ponnysar. Ofta en b och en c eller d-ponny. En del har flera i varje kategori dessutom.

Stilhoppning är jätteroligt, MEN; om man sen ska upp på storhäst så är det ju inte lika mykcet sånt där och ponnytiden är till för att lära sig.
Här är det exakt samma sakt: dubbelnolla räcker inte någonstans, och alltför ofta ser man hemska ritter. :crazy:

Kanske i dina kretsar.....
Men jag är tveksam till om dom flesta har flera ponnyer. Här är det i allafalla inte så.

Det är många som har sin B-ponny och tävlar i hoppning och trav. När dom sen blir för stora för att tävla hoppning så blir det bara trav.
Bland LB ekipagen så är dom rätt vanliga här.
Sen är det ganska många som bara tävlat B-ponny och när den säljs så slutar dom tävla hoppning. (blir medryttare på något stort som dom inte tävlar)

Nu skrev du regionala tävlingar mina synpunkter har i första hand baserats på lokal nivå.

Svara gärna också på varför du inte tror på kval via dressyr eller stilhoppning. Jag vill inte starta hårda dispyter bara höra argument emot eftersom jag tror det skulle fungera.

Vår tävlingsrutin sträcker sig inte över decennier iheller men för ca 6 år sedan var jag engagerad i annan ponnyryttare och då var antalet startande på regional tävling drygt hälften gentemot dagens deltagande.

Jag tror med andra ord att fler rider regionalt idag än för 5-6 år sedan. På regional nivå vill jag i alla fall tro att det krävs mer ridning än på lokal nivå och det är på lokal nivå jag skulle vilja se en förändring.

Kanske kunde fler klubbar anamma bedömning A dvs alla dubbelnollor blir första pristagare i lokal ld- lc.

Varför inte istället göra någon variant för barn som motsvarar det för unghästar? Att man inte ska kunna rida på tid?

Alla skulle väl visserligen tycka det var jättetråkigt, men ändå! :)

det var faktiskt en väldigt bra ide!! att lära barnen redan från början att et inte är att rida fort som SKA löna sig!!

att ha mer stilbedömning tycker jag oxå låter bra! för det är ju faktist ett måste att ha tex en korrekt sits för att komma någonstans!!

det där med att man måste ha ridit godkänt dressyr program är nog oxå ganska bra! för det hänger ju faktiskt ihop! hoppningen och dressyren!

*lånar knappen*

Varför inte ta upp mountainhorse's koncept igen ?
Jag har ridit och tävlat ponny i 6 år nu, och en av de absolut roligaste tävlingarna jag har startat har varit mountain horse pony cup, det är 5 st kval på våren försommaren och sedan en final i juli, varav max tre kval räknas och det gäller att ha startat i minst två kval för att få rida i finalen.
Tävlingen är stilbedömd, sen gäller det att rida fort i omhoppningen, stilpoängen och den "vanliga" placeringen räknas ihop for alla ryttarna så den som red snyggast och snabbast vinner.
Det vill säga att det lönar sig inte att flängrida för då får man för dålig stilpoäng och kan ändå inte vinna :) men det går heller inte att rida jättefint men långsamt.
Finalen är endast stilbedömd.
Man sätter då lite mer press på ryttaren och får välridande ryttare som kan rida fort också, och det är väl vad man vill få fram? snabba ryttare som rider bra som sedan kan slås i världseliten om man ser utifrån de ledandes synpunkt.
Någon måste ju någongång i framtiden kunna fylla platserna efter de svenskar som rider i världscupen idag. sen givetvis så har alla inte de amitionerna eller förutsättningarna.

tyvärr så har den cupen lagts ner för ett par år sedan sista året var 2002 och då missade jag finalen för jag åkte till england i 4 veckor på språkresa istället.

jag skulle därimot gärna se att man skulle behöva kvala i de lätta klasserna som man gör med ungponny. 2 felfria ritter i samma eller högre klass innan man får börja tävla på tid. Sen i de högre som msvb kan man få rida direkt tycker jag.

Vi var i Perstorp i helgen och blev ordentligt besvikna på hur tävlingarna var. det gick visserligen bra för min dotter, men när 12 av 36 vägrar ut sig i en Lb är det något fel. Överlag var det otroligt mycket utvägringar både lok och reg. Resultaten kom ut på hemsidan ikväll så det går bra att kolla själv. Perstorp har hittills varit en favoritplats men....

Tänkte bara lägga in lite resultat från förra regionala här uppe

Lätt A Bed.A:1a
Kat.B+C+D

* 1 OFELIA LUNDBERG, Umeå RF MR PABLO 0 54.03
* 2 BIRGITTE GJENGSTO JOHANSEN, Norge SNOWBOOTS 4 66.9

En felfri, tvåa på fyra fel

Lätt B bed. A0+A0 två faser
Kat B+C
* 1 FRIDA KARLSSON, Vuollerims RK LEJSME PER 0 + 0 21.3
* 2 OFELIA LUNDBERG, Umeå RF QUINNS SIDNEY 0 + 4 20.8
* 3 KLARA LAMPA, Kiruna RK SKATTEGÅRDS SHELLEY 0 + 4 51

Vinnare på ensam dubbelnolla

Lätt B Bed. A:1a
Kat D
* 1 SANDRA ERIKSSON, Bodens RK GOOD LUCK PRIDE 0 68.67
* 2 VERONICA BLADFÄLT, Luleå RF CLIFF 4 69.07
* 3 JULIA LUNDGREN, Piteå RK ANY AIM ANNIE 4 69.56

En nolla, två placerade på fyra fel

Medelsvår B, Bed. A:0
Kat.D
* 1 BIRGITTE GJENGSTO JOHANSEN, Norge SNOWBOOTS 4 74.56
Vinnare på fyra fel

Som du ser, var det knappt några dubbelnollor på denna tävling. :smirk: :crazy:

Jag har alltid talat för att det ska vara stilhoppning i lägre klasser.

Jag har inga %:ella beräkningar men här uppe i Västerås området är det likadant tycker jag!

Swisch säger det när ponnyryrna kommer in det är slit och dra i tyglarna spark i sidorna och veva med händerna så ponnyn ska springa snabbare :crazy:

Banorna ska bli svårare tycker jag men inte för då det faktiskt är tävlingar för barn=)
Men man skulel ju kunna sätta en max och MINI tid att amn inte får rida under en viss tid! Man beräknar hur lång tid det tar att rida i normalttempo ex.
Så har amn på distanstävlingarn bra tycker jag så man inte blågalopperar hela sträckan på 3 mil för att vinna!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 947
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV