Felförsäkrad hund

Jebus

Trådstartare
Hej.
Jag har ett problem eller inte... vet inte riktigt om det är något problem igentligen..

Köpte min hund för 4 år sen och sen dess har hunden varit försäkrad hos Agria.
Nu råkade jag titta i mina försäkringspapper för det har skett en olycka och ser då att det står att han under hela tiden har varit försäkrad som en renrasig hund fast han igentligen är en blandras.
Är detta något problem eller är det något som man ska ringa till försäkringsbolaget om för att ändra bara?
Är renrasiga hundar dyrare i försäkring än blandraser?

/Jebus

Sv: Felförsäkrad hund

Beror på vilken ras det är, vissa raser är dyrare o andra billigare, blandisar ligger ganska i mitten.

Är det möjligt? Trodde man var tvungen att bevisa att hunden var renrasig genom skk?

Det beror helt på. Om hunden är blandning mellan 2 raser med mkt skadehistorik kan det vara dyrare än en renrasig frisk ras. Så det hänger helt på raserna när det gäller prisfrågan. Men att ändra tycker jag absolut du ska göra!

Ja möjligt verkar det vara iaf.
Men jag får ringa till dom på måndag och ändra det då.

Ja, jag blandade nog bara ihop det lite..

Hittade detta i Agrias allmänna bestämmelser.

"6.2.2 Oriktiga uppgifter
Har du lämnat felaktiga uppgifter när du tecknade försäkringen eller låtit bli att ändra felaktiga uppgifter som ligger till grund för försäkringen, kan ersättningen minskas helt eller delvis."

http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-allmanna-bestammelser.pdf

Så du gör nog rätt i att slå dem en signal i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 148
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 718
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka