felbelastning?

K

Klackskor

Ena bakhoven är ojämnverkad (oskodd) och idag när jag varit
ut och ridit en kort runda i skogen (mjuksnö) så var hon stel i
bakbenet och såg att innerkanten av hoven var lite längre än
ytterkanten? Kan det vara därför hon blir stel?

Lindade bakbenet med en kyl grej och så får hon traska lite
i hagen och se om det blir bätte, men vad ska jag göra om
det fortsätter vara stelt?

Hämtade hem hon i fredags och hon är nyverkad sedan i torsdag!

Sv: felbelastning?

Ta ut en hovslagare som kollar upp hoven, är den sned måste man verka den jämnare,om det går vill säga, det kan ju vara så att de verkat så långt det går & då får man väl vänta tills det växer ut mer så man han verka den jämnt.
Hade blivit skitförbannad om hovslagaren inte gjorde sitt jobb & verkade mina hästar korrekt.

jo men jag ägade ju inte hästen i torsdags..
Men det är inte allvarligt mycket snett men lite
kan ju räcka mycket väl :/

Var hästen snedverkad från början eller har den slitit sig sned eller var den redan sned från början som hovis börjat ta tag i? Folk har så lätt att bli förbannade på något som kanske inte är vad det verkar vara som...

Säger som vdb..

Och tillägger att tex spatthästar ofta sliter utsidan mera än insidan.

Är det en ny häst du köpt? Fundera på om det är något fel högre upp redan nu så du har chansen att häva köpet i sådant fall.

mvh Eva

jo men jag ägade ju inte hästen i torsdags..
Men det är inte allvarligt mycket snett men lite
kan ju räcka mycket väl :/
Nu vet jag inte hur mycket du kan, men är det så snett att du som lekman kan se det så är det nog bäst att du tar ut någon att kolla det. Det kan mycket väl vara anledningen varför din häst är stel/har ont och kan bädda för större problem i framtiden om det vill sig illa.

Ta ut en utbildad hovslagare som har bra referenser så snabbt du bara kan som kan kolla på hästen. tänk på att även om det kostar att ta ut en hovis, så kanske följdkostnaderna blir ännu större om hästen går felskodd för länge.

Var hästen snedverkad från början eller har den slitit sig sned eller var den redan sned från början som hovis börjat ta tag i? Folk har så lätt att bli förbannade på något som kanske inte är vad det verkar vara som...

har man en häst som måste korrigeras skall hovslagaren medela och förklara detta just för att slippa missförstånd.

men med ett ägarbyte är det ju inte lätt för den hovslagaren å medela nästa ägare varför hoven ser ut som den gör.

men med ett ägarbyte är det ju inte lätt för den hovslagaren å medela nästa ägare varför hoven ser ut som den gör.

Precis vad jag ville ha sagt, det är så lätt att hacka på hovisen. Men om det var såhär att hästen redan från början var jättesne och hovisen ville räta upp detta på 2 omgångar och hästen säljs mellan omgångarna? Är det då fortfarande den där jävla hovisens fel som inte skött sitt jobb osv osv osv...

Hacka först och tänk sen verkar vara många hästägares tankegång...
Mvh En luttrad hovslagare som fått skit många gånger utan anledning...

Precis vad jag ville ha sagt, det är så lätt att hacka på hovisen. Men om det var såhär att hästen redan från början var jättesne och hovisen ville räta upp detta på 2 omgångar och hästen säljs mellan omgångarna? Är det då fortfarande den där jävla hovisens fel som inte skött sitt jobb osv osv osv...

Mvh En luttrad hovslagare som fått skit många gånger utan anledning...

Håller absolut med dig! Det verkar som om många över huvud taget inte vågar? fråga sin hovis om det är något de tycker är konstigt. Om man bara tänker på hur man frågar så tror inte jag att hovisarna blir stötta.

Man får ju låta bli att "gå till anfall direkt" och låta som en besserwisser. Själv är jag inte rädd för att fråga. Min hovis vet (hoppas jag) att jag inte är så väldigt kunnig utan frågar för att jag vill lära mig.

hovarna är jättefina i övrigt.. och den är inte JÄTTEsne.. men har tänkt på att hon är ju faktiskt oskodd och kan ha halkat och sträckt sig även? För hon ömmar om man tar hon på musklerna runt knäet! Om hon fortfarande är stel (hon är långt ifrån halt) så ringer jag hovslagare. Sedan runt den 14 ska en veterinär komma och vaccinera hon så vi kan väll se vad han har och säga med :) Men hur gör man om hon halkat? Har varit ute och gått med hon i tre dagar nu ska dit nu snart med och se hur det är!

Ena bakhoven är ojämnverkad (oskodd) och idag när jag varit
ut och ridit en kort runda i skogen (mjuksnö) så var hon stel i
bakbenet och såg att innerkanten av hoven var lite längre än
ytterkanten? Kan det vara därför hon blir stel?

Lindade bakbenet med en kyl grej och så får hon traska lite
i hagen och se om det blir bätte, men vad ska jag göra om
det fortsätter vara stelt?

Hämtade hem hon i fredags och hon är nyverkad sedan i torsdag!

Hej. Min häst går barfota och sliter lite snett bak. Han är lite "ko-bent" så han vinklar ut bakhovarna lite och sliter lite mer på insidan på båda bakhovarna.

Detta är både jag och min hovslagare medvetna om och därför gäller det ju att hålla efter detta så att det inte går alltför lång tid mellan verkningarna för då blir kanske insidan kortare och kortare och hela hoven snedare och snedare och då kommer spänningar och felbelastning som ett brev på posten.

När hästen som i mitt fall inte är en unghäst så kan man väl inte "bota" denna felställning i bakbenen utan det gäller bara att korrigera varje gång man verkar.

Vad jag vill säga är: om det är så att hästen var väldigt sned innan också så kan inte din hovis rätta till det omedelbart utan det kan ta några gånger. Man kan inte göra en stor korrigering på en enda verkning. Så prata med din hovis nästa gång och fråga vänligt vad han tycker. :)

Mvh En luttrad hovslagare som fått skit många gånger utan anledning...[/QUOTE]

Ja men hur vore det om alla hovslagare vore som den som skor mina hästar nu, talar om vad om det nu är något som behöver korrigeras å varför man gör på ett sätt? Då slipper man missförstånd.

sist när h*n skodde min unghäst bråkade hästen när det var dax för bakhovarna, så hovis sa att nu har jag gjort så gott jag har kunnat men jag är inte nöjd,- du (dvs jag) måste öva på å lyfta bakhovarna längre stunder så att hästen står still när jag kommer.

ja då har ju hovslagaren varit ärlig för mig å vad ska jag göra? jo öva på å lyfta hästens hovar så att den förhoppningsvis står still bättre nästa gång. men är alla så ärliga som denna hovslagare?

Tack för ett bra svar :) men jag är inte säker på att det är det för hon har aldrig haft fel på benen förut.. och förhoppningsvis så vart det kanske bara ett litet engångsfel av hovis och att hon sträckt sig pgr halkan! :)

Liknande trådar

Hästvård Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen? Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring...
Svar
10
· Visningar
1 246
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025