Re: Alla borde registreras
Beträffande att valpar ur färgkombinationer "måste" avlivas - hur resonerar rasklubben här? Det verkar lite lätt kocko faktiskt...kan man inte bara registrera valparna med "ej godkänd färg" så blir de väl avelspärrade och så har man kvar beviset på att anlagen finns i de två aktuella linjerna istället för att någon annan behöver göra om misstaget?
Inom min ras så finns det en del felaktiga färger och tecknigar som kan komma fram. Det är för att vi har 5 olika färger, varav vissa inte paras med varandra. Dock är det tillåtet att göra det numera, för att få en stark typ hos alla färger, och inte bara den populäraste färgen.
Då väljer uppfödarna med att antingen låta typen bli sämre och sämre här i Sverige eller para med en annan färg och riskera felfärgade (Som inte så särskilt vanligt ändå) som får avlivas. Det är alltså extremt sällan det kommer felfärgade av misstag, men ibland måste det göras.
Inom Harlekinaveln är det en svår balansgång. Ur en parning med en korrekt tecknad Harl + en korrekt tecknad Harl, kommer det sällan mer än kanske 2-3 st korrekt tecknade valpar. Resten blir feltecknade, och det kommer ofta Merlevalpar med. Dom säljs som sällskapshundar allihopa, utom dom korrekt tecknade.
Det finns också en chans för helt vita hundar ur en harl x harl-parning, eller en harle x merle-parning. Dom helt vita har dubbelt av den dominanta genen som gör så att det kan bli en Harlekin eller Merlefärgad hund. Dom vita hundarna har stora risker att vara döva, eller hudprovlem, ögonproblem osv. Dom avlivas i princip alltid, oavsett om man vet att just den kanske kanske inte är döv..
Skulle alla få para alla så skulle vi tillslut inte ha några rasbundna färger, vilket inte jag skulle gilla i alla fall.
Sen tycker jag faktiskt att det är ett ganska så bra beslut att dom felfärgade valparna (Gul/tigrerad valp från en svart/gul parning) inte får reggas och därmed avlivas.
Varför tycker jag så?
För att alldeles för många ägare vill para sin hund som självklart är vackrast på jorden, och inte bryr sig om avelsförbud utan struntar i att regga valparna då istället. Då går dom felfärgade generna vidare, och det kommer att krylla av oreggade och dåliga GD's som dessutom är felfärgade.
Jag vill bevara våra 5 vackra färger, och se till att alla ur färgerna har en stark och bra typ utan felfärgningar.
Men innan man kan komma runt problemet med att folk skulle para trots avelsförbud, så tycker jag att det ska vara som det är. Jag gillar inte heller tanken på att avliva friska valpar pga deras färg, men jag ser till lite annat också. Så länge dom inte får lida, så är jag inte upprörd över det hela.
Ska man ta till att vi människor leker Gud så får man nog börja se vad vi mäniskor mer gör också som inte är moraliskt försvarbart. Det finns MYCKET värre saker än detta, som dessutom orsakar en jävla massa lidande. Det finns hundar så att det räcker och blir över, det är bara kolla på alla hundar i hundstallen som avlivas för att ingen vill ha dom ens.
Klubben har också en rekommendation att tiken inte ska behålla mer än 8 valpar i varje kull. Det är ingen regel (Har varit dock) men ändå. Behåller man fler får man ingen valphänvisning. Jag personligen skulle hellre vara utan den då, för valpköpare hittar till en ändå. Men det finns dom som följer den rekommendationen och dom passar på att gallra efter färg då samtidigt, även om dom skulle behållt alla om rekommendationen inte funnits. Det hjälper ju inte aveln dock, om man tar bort dom med mkt vitt etc eftersom fadern/modern lär användas igen då "det inte finns några valpar med mkt vitt efter dom".. Det gillar jag inte, där vill jag som du att det ska registreras vad hanen/tiken lämnat för färger, teckningar, defekter osv.
Valpar med för mkt vitt etc brukar då sällan avlivas, utan dom säljs precis som vanliga GD's men till människor som inte är intresserade av utställningen. Dom går dock att ställa ut också, men dom vinner inte bara..