Fel kvot Ca/Mg?

mirage

Trådstartare
Tro ni hästen dör om man har en kvot på 2,56 mellan Ca/Mg istället för över 2,7? Allt annat stämmer i foderstaten... Har hört att behovet för Mg ökar när hästen blir äldre (min är 19) men vet inte om det stämmer. Bör jag räkna om?

Mvh Linda
 
Sv: Fel kvot Ca/Mg?

mirage skrev:
Tro ni hästen dör om man har en kvot på 2,56 mellan Ca/Mg istället för över 2,7? Allt annat stämmer i foderstaten... Har hört att behovet för Mg ökar när hästen blir äldre (min är 19) men vet inte om det stämmer. Bör jag räkna om?

Mvh Linda

Japp. Hästen kommer att dö! ;) Nej, självklart kommer han inte att göra det, speciellt inte när det skiljer så lite. Man kan aldrig veta exakt vad en häst behöver och inte heller veta exakt vad de får i sig så kör du på den foderstaten. :)
 
Sv: Fel kvot Ca/Mg?

Om du vill känna dig helt säker enligt konstens alla regler så lägg till en lite skvätt kalk i foderstaten så höjs Ca/Mg-kvoten.

mvh Jessica
 
Sv: Fel kvot Ca/Mg?

Alla behov är täckta men jag kanske ska kolla upp ett annat mineralfoder istället som har aningen mer Ca i sig.

Tänkte undvika att behöva köpa ännu mer saker att hälla i maten. Är en del småbyttor redan nu... ;) Kalk-hinkarna är så stora också så det får nog bli någon annan lösning.

Tack för svaren!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 066
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 831
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp