Fel av hästen att protestera trots smärta?

Sv: Fel av hästen att protestera trots smärta?

KL

jag tycker det är mkt mer regel att hästar INTE säger ifrån när de har ont, det är det som är det svåra med hästar, av naturen döljer de smärta/problem så länge de kan, det är genetiskt hos dem som flyktdjur att göra så, då ett flyktdjur aldrig får visa utåt att det mår dåligt. Om hästarna sa ifrån mycket mer tydligt direkt de hade ont, skulle betydligt mindre hästar behöva stå med långt gångna skador/hältor osv, för eftersom de är så duktiga på att tiga om sina problem, missar många ryttare signaler eller bortser från dem och hoppas på slump/tillfällighet/andra förklarbara orsaker osv, innan de låter utreda sin häst/kollar upp den.

Nu vet jag ju inte exakt hur utredningen på din häst gått till, eller exakt vad vetten sa osv, men kanske (försöker bara nyansera det lite) ville vetten bara konstatera vad som hände genom förslaget på bettbytet, och att motiveringen blev klantig? Om det tex var en häst där man misstänkte diffusa problem och stor utredning exakt vad skadan består av osv, så brukar de vilja utesluta många grejer bara som protokoll och check osv för att gå vidare.
Säger inte att du missuppfattat, jag tror dig fullt ut om det verkligen var som du skriver osv, men tänker lite högt att det möjligen kan vara en missuppfattning vad syftet/avsikten var osv.

Jo, jag kan absolut ha missförstått veterinärens intention. Jag åkte ju av rätt rejält och det kan ha varit så att veterinären faktiskt tyckte att det såg läskigt ut (jag bröt som sagt ett revben, även om jag inte insåg det förrän dagen efter). Jag kan också ha signalerat till veterinären att jag åkt av förut, vilket jag gjort - och så här i efterhand förstår jag att de flesta av avåkningarna har varit kopplade till beninflammationerna. Men jag kan mycket väl ha varit otydlig, så att veterinären trodde att det här var ett vanligt beteende hos min häst.

Veterinären var i övrigt mycket pedagogisk och lyhörd, och det är just därför jag inte riktigt kan släppa den här kommentaren om att betsla upp.

Delvis KL

Jag har själv haft hand om en häst som var precis sådär som du beskriver, mackan. Det var en islandshäst som fick fång och som inte visade ett dugg förrän smärtan var riktigt akut, och då genom att inte vilja gå framåt - dvs. inte genom att konstra eller bocka. Jag ser min nuvarande häst som lite introvert men långtifrån lika introvert som den hästen. Jag är väldigt glad att han faktiskt visar lite mer och lite tidigare.

När jag hade haft min nuvarande ponny i några år så kolappsade han en dag mitt i ett travsteg i skogen.
Helt utan förvarning....

När sen veterinären kom och kollade honom var det inget fel på benen eller så...
Han hade bara DUBBELSIDIG LUNGINFLAMMATION...... :o

Det tog från i slutet av mars till midsommar innan han var frisk och jag hade då i över 1 månad fått stå och handmata honom för han var för dålig för att transporteras till ett djursjukhus så vi fick behandla honom hemma med allt vad det innebar av nästan ingen sömn m.m m.m. första månaden....

Han fick en annan skada några år senare som han inte heller "visade" förräns det nästan var för sent, så numera är jag nästan övernitisk med minsta lilla förändring i hans beteende.....

Men det var det dummaste jag hört.. O_o Klart häststackaren måste få tala om när något gör ont.

Mvh Domino_s

Hej!

En häst som bockar utan orsak bör på något vis få veta att det är fel.

En häst som bockar pga smärta bör omgående slippa det som gör ont. Den kommer med största sannolikhet sluta bocka när smärtan är borta (det har iaf de jag träffat gjort). Varför skulle man vilja korrigera bort att hästen skriker att den har ont??

/Lavinia, vars förra häst aldrig klagade, skitjobbigt att gissa hela tiden...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023