Fel av hästen att protestera trots smärta?

annan1

Trådstartare
Jag funderar på en sak som veterinären sa till mig under ett klinikbesök med min häst förra veckan. Jag (och min super-hovis) har haft på känn att något inte stämmer eftersom hästen dels bockat och protesterat vid ridning, dels tjafsade vid senaste verkningen. På kliniken visade det sig mycket riktigt att han hade inflammationer i hovleder och bakknän.

Veterinären ville se mig rida vilket jag gjorde, och vid galoppfattning i ena varvet bockade hästen rejält. Veterinären förstod vid det laget att han hade ont men tyckte ändå att jag kunde testa ett skarpare bett "för så där ska han inte göra ändå". Jag blev ganska förvånad eftersom mitt intryck av veterinären i övrigt var mycket gott.

Nu till frågan: tycker ni att det är fel av en häst som har ont att protestera? I min hästs fall är jag väldigt glad att han gjorde det. Han var inte halt (alt. halt på alla fyra) och veterinären sa själv att problemet var svårt att upptäcka utan böjprov.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är sunt att han bockar när det gör som ondast. Har jag fel?

Sv: Fel av hästen att protestera trots smärta?

Klart hästen ska protestera när den har ont. Hur skulle man annars få reda på att nått är fel..

Konstigt uttalande från en veterinär? Personligen tycker ju jag att hästen ska få säga ifrån när det gör ont och att det är en rätt reaktion från hästens sida. Sen att det inte är så kul alltid att råka ut för de hårda signalerna är en annan sak. Min erfarenhet är att signalerna är väldigt subtila för att sedan märkas mer och mer. Min häst är tyvärr en sån som kämpar på trots att han har ont och fastän jag haft honom i många år och kan honom utan och innan dröjer det ganska länge innan jag märker nåt på honom och jag skulle önska att han sa ifrån tidigare. Numera vet jag ju att han inte säger ifrån så jag försöker förekomma honom med t ex fysioterapeut innan han visar att han behöver det (för då har det gått för långt!).

Vad är skillnaden på att "låta" hästen protestera och att inte göra det..?

Man parerar och korrigerar, oavsett anledning till beteendet?

Men ingen har ju sagt att veterinärer skulle vara bra på ridning..

Det vet man ju själv att rejäl smärta kan få tom oss mer tänkande individer att reagera kraftigt på sätt vi inte bör/vill/etc.

En häst ska inte leva rövare - nej. Men de måste förmå och förstå det man ber om.

J
Jag kan inte låta bli att tycka att det är sunt att han bockar när det gör som ondast. Har jag fel?

Jag håller med dig att jag hellre vill att hästen visar att något är fel och sen är det upp till mig att försöka hitta och åtgärda felet ihop med veterinär/hovis etc.

Har haft en häst precis som den Supersonic beskriver och det tog lång tid innan jag fattade att han hade ont. Han verkligen slog knut på sig själv för att vara till lags. Väldigt svårt att veta att något är fel då.

Klart hästen ska visa att nåt är fel..hur tyckte vet att en häst ska uttrycka sig då, prata kanske?

Just bockningar brukar vara ett bra tecken att gå efter, spec om hästen inte gjort så förut..eller egenligen, minsta lilla förändring i dess beteende.

Själv har jag en häst som hellre biter ihop vid smärta och jobbar på endå :crazy: och såna hästar är mycket, mycket svårare att förstå när nåt är fel för de jobbar verkligen tills det gör så ont att det är uppenbart

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det är helt ok att betsla upp för att hästen reagerar på smärta. Om hästen t.ex. skulle reagera genom att sticka iväg i full kareta, så kan jag förstå tanken - även om jag inte helt köper det eftersom en häst som har så ont att den flyr fältet imo inte bör ridas (både för hästens skull och för faran för både ryttaren och andra). Jag skulle absolut korrigera som vanligt vid tillfället, men har hästen ont så är det ju behandling av problemet som gäller.

Håller med övriga, självklart måste hästen kommunicera sina problem. Kanske är det så att han tycker att han kommunicerat med finare signaler först, som du missat/inte förstått, och då måste han såklart eskalera.
Sen finns det ju de som är så bussiga att de arbetar på trots "lite" smärta, och då kan det bli kraftiga reaktioner om man råkar be om något som gör alltför ont plötsligt.

Du har helt rätt tycker jag. Hästen ska få visa när den har ont. Nu vet du dessutom att han har haft ont på alla fyra och att han då reagerat med att vara lite hoppig och vilja fly. I framtiden kommer du då att se varningssignalerna innan det går så långt att han måste bocka för att visa att något är fel. Ju bättre vi blir på att läsa av dem desto mindre behöver de "skrika" för att vi ska förstå.

Jag tror att veterinären kanske är lite av den gamla skolan där man tror att om hästen lär sig att bocka för att komma undan arbete så kommer den alltid att försöka bocka för att komma undan, men du har en arbetsvillig och positiv ponny och så länge man lägger upp arbetet på ett positivt sätt och får hästen att tycka om jobbet så kommer den inte försöka smita undan bara för att den är lat.

Din häst är dessutom känslig och behöver lära sig förtroende för bettet och kontakten med handen vilket ni är på god väg att göra. Ett skarpare bett kommer mest troligt att förstöra det förtroendet. Kanske ger det dig möjligheten att hindra honom från att bocka eller sticka iväg så att du får en häst som ser lydig ut, men det kommer inte göra att han blir psykiskt lösgjord utan spänningarna och stressen kommer bara visa sig på andra sätt.

Jodå, helt rätt - han hade absolut visat finare signaler :crazy:. Det här var tredje försöket att fatta galopp i det varvet, och han småskuttade vid de två första försöken. Det var jag som var dum och envis och ville visa galoppen för veterinären (och veterinären som ville se hur det såg ut). Jag fick omedelbart mitt straff i form av en flygtur ner i gummiflisen och ett brutet revben. :p

Jag misstänker ju att han gått med detta ett tag och alltså varit bussig. Här tog det stopp och han blev tvungen att tala med stora bokstäver.

Ja, du har ju sett oss både i "skarpt läge" (dvs. när han förmodligen haft ont och därmed protesterat) och vid något eller några tillfällen då han faktiskt gått mjukt och fint, och då jag utgår från att han mått bra i benen. Jag har absolut lärt mig att lyssna på hans signaler och jag ser faktiskt hela historien som en bra läxa. Är väldigt glad att jag åkte till kliniken - däremot kunde jag skippat galoppfattningen i klinikridhuset, den kommer jag inte att göra om nästa gång då jag misstänker att ponnyn har ont!

Jag misstänker ju att han gått med detta ett tag och alltså varit bussig. Här tog det stopp och han blev tvungen att tala med stora bokstäver.

Så tror jag det är i typ ALLA fall, och idioterna till ryttare/ägare osv har mage att skylla på hästen när de inte sett alla teknen innan! Tycker din inställning är sund :)

Sen kan man ju självklart behöva demonstrera problemet och själv vet jag att jag hade korrigerat större grejer från hästen, jag vill trots allt sitta kvar/inte bli sparkad/osv. Men sedan hade man ju direkt funderat ut vad hästen egentligen har sagt hela tiden innan den agerade så stort, vad är det JAG har missat? Och rättat till det.

Javisst - och jag tror att man som hästägare behöver vara uppmärksam på vad det är som får hästen att agera på ett visst sätt. Det finns ju förstås beteenden som beror på att hästen inte fått lära sig hur den förväntas göra (precis som hos barn och vissa vuxna människor!). Min häst kan t.ex. vara lite bufflig. Det beror på att jag inte varit tillräckligt tydlig i mitt språk. Det är lika lite okej att gå rakt på mig som att gå rakt på ledarstoet i hagen.

Men, om jag som ryttare upprepade gånger försöker få hästen att fatta galopp trots att den redan vid första försöket försiktigt talat om att det inte känns bra - då måste ju hästen få säga ifrån ordentligt. Om konsekvensen för mig blir att jag åker av, får jag faktiskt skylla mig själv.

Ju mer jag tänker på det, desto mer undrar jag om veterinären hade sagt samma sak när hen hade hela bilden klar för sig, dvs. att hästen faktiskt hade inflammation i alla fyra ben. Hen kanske menade att jag bör överväga att betsla upp om hästen beter sig sådär trots smärtfrihet? Vilket hästen alltså inte gör.

Jag instämmer i kören; Klart hästen får visa att ngt är fel och att man som ägare VILL det. Vi kan ju tyvärr inte läsa våra älskades tankar.

Jag tycker det är bra att en häst protesterar när något är fel!

Min häst är väldigt snäll och tålmodig så han gick nog med smärta ganska länge innan han visade något ordentligt. Först var det bara ömmande hovar (kortare steg) vid grus och småsten (ja han är öm så jag tänkte bara att rida lugnt och försöka gå i diken). Sedan blev steget ännu kortare och segare. Ingen bjudning (om jag inte hade sällskap) och tillslut började han avbryta galopperna så jag fick göra ny fattning flera gånger. Kändes som att han inte "orka". Han kunde absolut inte hålla galoppen på volt eller i kurvor med ryttare på (bröt av). Det var första året jag hade han så jag visste inte "hur han skulle vara". Jag red ju heller inte så ofta på banan/böjt spår. Sist så bocka han två gånger på en ridtur... Inte likt han, jag trodde det var att han bocka när jag "pressa han"/ när han tyckte det var jobbigt.
Men tillslut så kände jag bara herregud vad seg och tråkig han är. Så han vilade mkt eftersom jag tappa intresset men så kom veterinär ut och gjorde böjprov eftersom han blev svullen på ett framben (efter ett slag i hagen?). Halt på 3 ben, det svullna benet var "friskt".

Så vi åkte till klinik. Kunde inte hitta orsak. Metacam. Vila. Där emellan skulle han skos och han tillät inte hovis dra av skorna för att han hade så ont (första gången vi hade problem med hovis!) Åkte till ny klinik. Halt på alla 4 och vi fann kotledsinflammation båda bak, det extrema ömmandet och knackigheten (oren) fram berodde ev på fångkänning (hade inte brutit ut allvarligt). Metacam pch spruta i lederna och vila med promenader. Frisk efter en månad fortfarande öm på grus dock :) så himla tur att vi kollade upp. Jag hade ju ingen aning om hur han egentligen var som ponny för jag hade bara haft han 3-4 månader innan allt kom smygandes i takt med att snön försvann och gruset kom fram. (Hade inte ridit han på böjt spår en enda gång dom månaderna, och det var där det var som värst och jag visste att han inte tyckte banan var nå rolig). Svullnaden som han hade var ingenting att oroa sig över och den lade sig. :) hans hälta var svår att se utan böjprov eftersom det var på alla 4!

Senast ändrad:

Det är ju det där när det kommer smygande också, oftast sätter man det ju inte i samband förrän efteråt, när man står med facit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023