FEIS nya doping reglemente

mackan

Trådstartare
moderator får flytta tråden om den inte passar, men jag har desperat sökt igenom trådarna i ämnet och jag hittar massor av artiklar med NOLL svar, och NOLL debatt ang. detta nya revolutionerande beslut, som är så otroligt omdebatterat i hästsverige, - den hetaste potatisen ngnsin, och så NOLL debatt här på forumet? Kanske betyder det att ämnet bör finnas mer synligt ngnstans i forumet, inte bara under nyheter? (greppar efter halmstrån som anledning :crazy:)

Vad har ni att säga och hur tänker ni. Själv har jag aldrig varit så benägen att skriva en debatt artikel eller skicka ett brev till självaste princessan för att ifrågasätta byråkratin och den totala pinsamhet runt detta beslut, som råder.

debatt nu kära användare - TACK.

Sv: FEIS nya doping reglemente

Jag är ju inte så bra på att debattera !
Självklart har jag ju åsikter ang detta, och det är ju självfallet att detta är Väldigt negativt för hästsporten .( Man får inte svära va när man debatterar ?)
Ser framför mig en massa hästar som bara håller ett fåtal år .
Jag har gått med i en protestlista på FB, som många andra där.
Men jag tror ( hoppas ) nog att detta inte kommer att pågå allt för länge.

Slut på debatt för nu !
Hambo

Jag förstår det verkligen inte. Hur är man funtad när man ens tänker tävla en halt häst? Hur kan det vara OK att ge en skadad häst smärtstillande för att sedan ut och hoppa o förstora skadan? Fattar ingenting. Hur tänker dom? :( Om hästen har ont någonstans betyder väl det att man inte ska ut och belasta det? Helt sjukt... Allt handlar om pengar, det är inget kul längre :/

det är väl klart att man får sväva på målet om man inte är expert i frågan, vilket väl ingen av oss är.

det vi har att ta till oss av är väl referat/redogörelse för mötet, och den stora flersidiga i ridsport, gjorde antydan till att det hela var ett möte där ngt var uppgjort innan, NGN hade skrivit en lista, snabbt, med helt nya förslag, och vart den listan kom ifrån var det ingen som kunde redovisa för. sen klubbades röstning igenom snabbt, med alla inblandade ngt tagna på sängen ang. denna lista, och hälften av lägret tysta innan röstning.

som den artikeln är framställd så är den framställd som om det hela var ngn sorts konspiration.

eftersom ingen av oss kan veta att det är så, så tycker jag dock dessvärre att en sån artikel ju just därför gör en mkt obehaglig till mods, och det gör verkligen inte beslutet bättre.

jag tycker personligen förstås att det är en skam och helt pinsamt. Princessan Haya borde avgå och hela beslutet hoppas jag de svenska veterinärer som uttalat sig, har RÄTT när de inte tror att sista ordet är sagt.

såg nu att det finns en petitions namn lista att skriva på, under en annan tråd. Uppmanar alla att göra detta.

Kanon att du tog fram den så snabbt.

jag tror det är okej att länka i detta fallet.

Ska inte skriva vad jag tänkte först när jag läste de första notiserna om buttan... Kommer dock inte ihåg om det bara gällde butta eller fler sorter.

Tycker det mesta i hela den här historien är väldigt märkligt... I en del artiklar står det att många inte hade riktigt koll på vad de röstade om, vilket får mig att ifrågasätta kompetensen hos vederbörande. Sedan undrar jag vem som lade fram förslaget. Haya själv? För att hennes gubbe skall kunna fortsätta dopa sina hästar? Frågan är vad som händer med ridsportens framtid i OS. Och hur sponsorerna ställer sig. Visserligen gäller de nationella reglerna före FEI's men de går ju att kringgå. Tänker nu på Kroon-fallet, där Riksidrottsförbundet (?) körde över Ridsportförbundet totalt.

Dessutom begriper jag inte HUR de får i sina hästar butta.

De kommer att bli tvungna att riva upp detta beslut, det strider mot all sportmanship inom alla idrotter. Stora sponsorer såsom Rolex har begärt möte med FEI och ifrågarsätter detta starkt. Det är bra - money talks, drar de stora sponsorerna är det en katastrof för sporten.

Jag skrev på listan för några dagar sedan

Jag reagerade som du med förvåning över att debatten uteblev på Buke, det brukar snarare bli tvärt om annars.

Men å andra sidan är det inte så mycket att debattera om mer än att förfasas över eländet och försökta ta reda på vad vi kan göra åt det.

På Facebook finns det ganska starka reaktioner, bland annat en grupp som fått över 8500 medlemmar på fyra dagar.

Jag tycker självklart att beslutet ska rivas upp, det är taget på grymt skakiga grunder och bryter mot så mycket lagar och regler i de olika medlemsländerna att det inte är en hållbar situation. Får beslutet kvarstå så kommer ridsporten säkerligen åka med mulen före ut ur IOK (och därmed ut ur OS), sponsorerna reagerar redan och kräver möten med FEI etc etc.

Är det bara jag som saknar ett faktiskt uttalande från prinsessan Haya?

Kanske blev diskussionerna få eftersom (troligtvis) alla står på samma sida?

Jag tycker själv att det är helt förkastligt. Man får ju skämmas över att vara hästmänniska. Jag som alltid varit vän av nolltoleransen kan inte för mitt liv förstå hur ett sånt beslut kan gå igenom. Men jag är glad över att det verkar som om många reagerat (veterinärer, sponsorer m.m.) men har precis som Lipica funderat på när "andra sidan" ska göra ett uttalande. Likaså hade jag nästan önskat att flertalet ryttare hade tagit avstånd i media som goda förebilder inom sporten (vilket ju kan ha hänt som jag har missat iofs).

Som sportintresserad är det nästan så att jag hoppas att IOK kommer att kasta ut ridsporten med huvet före om beslutet kvarstår. Sport ska vara baserat på sportsmanship och fair play, och för mig inbegriper det absolut inte doping av en individ som inte kan välja själv.

Personligen vet jag inte hur mycket det egentligen påverkar men jag har skrivit på listan det länkas till och är medlem i gruppen på facebook.

Kan inte säga så mkt mera än att jag tycker det är helt sjukt !

Kanske har debatten uteblivit här på Buke, för att vi alla tycker samma sak i frågan ???

Kan inte säga så mkt mera än att jag tycker det är helt sjukt !

Kanske har debatten uteblivit här på Buke, för att vi alla tycker samma sak i frågan ???

Det måste vara så... finns helt enkelt ingen på "andra sidan" att argumentera emot... :bow:

Finns inte i min värld att detta kommer gå igenom..:mad::confused:

Ingen som hittat en svensk protestlista? *sitter med pennan i högsta hugg*

Diskussionen från min sida blev ett blogginlägg :p

Finns inte så mycket mer att säga, alla tycker samma sak. Vore intressant att få veta mer, har inte läst särskilt ingående om det hela - men det räcker ju att veta vad som klubbades igenom. Varför det blev så är ju historia, det viktiga nu är att de inser sitt misstag och att alla stora sponsorer tar ett grepp om FEI som tvingar dem att lösa upp beslutet.

De kommer att bli tvungna att riva upp detta beslut, det strider mot all sportmanship inom alla idrotter. Stora sponsorer såsom Rolex har begärt möte med FEI och ifrågarsätter detta starkt. Det är bra - money talks, drar de stora sponsorerna är det en katastrof för sporten.

Jag skrev på listan för några dagar sedan

Under hästshowen (direkt via datorn iallafall) var det en liten diskussion och jag slogs av att alla där verkade tagna på sängen i detta. Veterinären var övertygad om att sista ordet inte var sagt och uppenbart har FEI inte tänkt hela vägen med hur sponsorer kommer att reagera m.m.

Är med i gruppen på FB och skrev på listan där...ska följa detta med intresse:cool:

När jag först hörde om det här så trodde jag att det var ett dåligt skämt. Tyvärr visade det sig att skämtet är sanning, att FEI verklgien planerar att godkänna detta.
Jag har under alla år jag hållit på med hästar och inte minst sedan jag började med distans fått höra att vi utnytjar hästarna. Jag har alltid kunnat säga att jag som person och sporten som helhet ser i första hand till djurens välmående. Tyvärr gäller inte detta längre. Blir det såhär så kommer det betyda att jag bara kan säga "du känner mig som person och vet att jag aldrig skulle göra något som min häst mår dåligt av, ridsporten som helhet säremot kan jag inte försvara".
Iom att ridsporten utnyjar en varelse som inte får ta beslut själv och som inte ens kan tala så måste vi givetvis ha stenhårda regeler för att skydda dessa underbara djur från människors girighet och kortsiktighet.
Jag hoppas som någon annan att ridsporten åker ur OS om inte detta föpassas till den papperskorg där det borde hamnat innan det ens togs upp till diskution. Bara för att några välkända ryttare lyckats klanta till det för sig så löser man inte problemet genom att tillåta denna typ av beteende.

*KL*

Jag är nog som övriga, delvis i chock och delvis just att jag har samma åsikt som 'alla' andra - det är bedrövligt och skandal. Jag hoppas dock någonstans att de helt enkelt inte 'visste vad de sa ja till'? Det är i sig skandal det med, men det verkar ju varit förvirring, kort om tid att sätta sig in i etc inför omröstningen. Så jag vill iaf tro någonstans att de kommer 'vakna' och reagera att 'nej det var inte såhär vi menade'. Samtidigt borde de ha vaknat vid det här laget..

Känns helt horribelt att det är förbjudet att kyla benen med isbalsam EFTER en tävlingsritt, men helt okej ge hästen en påsa butta 12 h INNAN ritt. Det är förbjudet att 96 h innan tävling använda vissa flugmedel, som helt saknar prestationshöjande och eller smärtstillande effekt, men det är okej att 12 h efter sista givan i en 2veckorskur butta starta. Det saknar sans, vett, logik och är bara obegripligt. Sporten lider nog av de dopingskandaler, senast vid OS, som varit, och då går man TILLBAKA till 'det glada 80-talet' och tillåter medicinerade hästar att starta?

Argumenten att det bara är terapeutiska nivåer är än mer obegripligt. Terapeutisk dos är ju just den dos som ger den effekt man är ute efter med läkemedlet. (Och teraputiskt tröskelvärde är lägsta möjliga dos som ger den önskade effekten). Så vadå 'bara' teraupetiska nivåer? Sen visst, det finns ju ett spann mellan tröskelvärdet (minsta dos) och taket (högsta dos, sen får man inte bättre effekt även om man ökar), men det är ju ändå en dos som ger effekt. Även om den inte är lika stor som 'full dos' butta.

Men med det där tänket så skulle t ex de artroshästar som medicineras just med låg dos butta varje eller varannan dag (vanligare i t ex UK än Sverige dock även om det finns här med) och där den där påsen butta är skillnaden mellan knackig/halt och symptomfri/ohalt kunna starta. Om inte annat kan ju de hästarna användas för att visa på vilken effekt den låga dosen ändå kan ha.

Det KÄNNS som att de bara 'tänkt på eliten'. En häst som går 1.60 hoppning kan man nog inte med en påse butta/dag fräscha på nog för att en ev skada/skavank inte ska märkas. Det är en så stor belastning/ansträngning. MEN det glada ekipaget på 0.90-nivå, där är en annan sak. Men det känns som alla argument att det 'gör inte så stor skillnad, döljer inget' är baserade på just elithästar. Men alla andra då? För får eliten får bredden, och i mångt och mycket så gör eliten så gör bredden.

Det ÄR inte tillåtet med butta före tävling utan det är på förslag. Våran o flera andra länders djurskyddslagstiftning förbjuder det dessutom oberoende av vad FEI kommer med.
Men visst förslaget är horribelt både i sitt innehåll o sättet det lades fram på.
PL

Jo, jag menade ju givetvis progressiva listan, den som de röstat för att fortsätta med. Innehållet i just den, att enligt den är det okej att ditt, men inte datt.

Men är GLAD att djurskyddet kommer sätta tvärtstopp för det i de flesta europeiska länder. Men hur är det, om vi låtsas det går igenom och klubbas, med svenska ekipage som tävlar internationellt?

Nej, vet ju det, men menade mer t ex om svenskt ekipage som tävlar under svensk flagg står uppstallat i land X (som vi antar accepterar allt enligt FEIs regler), och sen tävlar där internationellt. Gäller de svenska reglerna ändå? Eller kan svenska ekipage som vill slippa Sveriges strängare regler (fortf om skiten går igenom) stalla hästen i ett land som accepterar eländet, och sen tävla under svensk flagg i en nationshoppning i land som tillåter eländet, utan att man kommer åt det?

(Naturligtvis kan man komma åt det genom att utesluta de ekipagen ur landslaget etc, men kommer man åt det via djurskyddslagstiftningen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka