Sv: FEIS nya doping reglemente
*KL*
Jag är nog som övriga, delvis i chock och delvis just att jag har samma åsikt som 'alla' andra - det är bedrövligt och skandal. Jag hoppas dock någonstans att de helt enkelt inte 'visste vad de sa ja till'? Det är i sig skandal det med, men det verkar ju varit förvirring, kort om tid att sätta sig in i etc inför omröstningen. Så jag vill iaf tro någonstans att de kommer 'vakna' och reagera att 'nej det var inte såhär vi menade'. Samtidigt borde de ha vaknat vid det här laget..
Känns helt horribelt att det är förbjudet att kyla benen med isbalsam EFTER en tävlingsritt, men helt okej ge hästen en påsa butta 12 h INNAN ritt. Det är förbjudet att 96 h innan tävling använda vissa flugmedel, som helt saknar prestationshöjande och eller smärtstillande effekt, men det är okej att 12 h efter sista givan i en 2veckorskur butta starta. Det saknar sans, vett, logik och är bara obegripligt. Sporten lider nog av de dopingskandaler, senast vid OS, som varit, och då går man TILLBAKA till 'det glada 80-talet' och tillåter medicinerade hästar att starta?
Argumenten att det bara är terapeutiska nivåer är än mer obegripligt. Terapeutisk dos är ju just den dos som ger den effekt man är ute efter med läkemedlet. (Och teraputiskt tröskelvärde är lägsta möjliga dos som ger den önskade effekten). Så vadå 'bara' teraupetiska nivåer? Sen visst, det finns ju ett spann mellan tröskelvärdet (minsta dos) och taket (högsta dos, sen får man inte bättre effekt även om man ökar), men det är ju ändå en dos som ger effekt. Även om den inte är lika stor som 'full dos' butta.
Men med det där tänket så skulle t ex de artroshästar som medicineras just med låg dos butta varje eller varannan dag (vanligare i t ex UK än Sverige dock även om det finns här med) och där den där påsen butta är skillnaden mellan knackig/halt och symptomfri/ohalt kunna starta. Om inte annat kan ju de hästarna användas för att visa på vilken effekt den låga dosen ändå kan ha.
Det KÄNNS som att de bara 'tänkt på eliten'. En häst som går 1.60 hoppning kan man nog inte med en påse butta/dag fräscha på nog för att en ev skada/skavank inte ska märkas. Det är en så stor belastning/ansträngning. MEN det glada ekipaget på 0.90-nivå, där är en annan sak. Men det känns som alla argument att det 'gör inte så stor skillnad, döljer inget' är baserade på just elithästar. Men alla andra då? För får eliten får bredden, och i mångt och mycket så gör eliten så gör bredden.