FEIS nya doping reglemente

Sv: FEIS nya doping reglemente

jag tycker det är helt sjukt och jag fattar inte att så många kunde rösta för det! förhoppningsvis beror en del av rösterna på missförstådd snällhet och naivitet, och inte som syd-afrikanen så tydligt sa det: PENGAR.

nu är det alltså fritt fram att tävla halta hästar, bara att ge dom en påse butta så det inte syns. :crazy:

*KL*
men det är okej att 12 h efter sista givan i en 2veckorskur butta starta. Det saknar sans, vett, logik och är bara obegripligt.

Håller med, och som fånghästägare vet man ju att det tar mycket längre tid för buttan att "gå ur kroppen" än 12 timmar...:crazy: När jag höll på med min shettis märkte jag att effekten höll i sig i 2-3 dagar innan hon visade smärtsymtom igen.

det behöver man nog inte ha fånghäst för att konstatera utan det är nog allmänt etablerat : )

nu är det alltså fritt fram att tävla halta hästar, bara att ge dom en påse butta så det inte syns. :crazy:

Jag har inte särskilt stor erfarenhet av butta-jag har helt enkelt haft tur och inte haft halta tävlingshästar på det viset, och inte heller behövt ledbehandla.

Men blir en halt häst verkligen ohalt av en påse butta?
Så ohalt att den går igenom vet, check och kan tävlas?
Låter märkligt att en påse kan göra en halt häst så superfräsch att den både blir ohalt och att tävlingen utöver det skulle tillföra något.

Däremot skulle jag kanske amatörmässigt tro att en påse har betydelse vid kanske lättare blödning i hoven, lättare muskelspänning, början till inflammation och att det kanske främst är sådana skador som kanske en del ryttare för dagen skulle kunna tänka sig mörka.

Jag vet inte, men jag tycker i alla fall att butta är otroligt effektivt. Har man då, som Alexandra ger som exempel, haft hästen på en 14-dagars-kur innan tävlingen kan man nog maskera en relativt grav hälta i någon dag efter avslutad kur.

Hästen behöver ju inte vara synligt halt på rakt spår för att butta ska vara effektivt. Begynnande skador märks ofta genom att hästen tar i riktigt lika mycket och små missar kommer.. En häst som tenderar att vara ojämn i piaffer eller har svårt att nå fram i långa kombinationer pga något är obehagligt - då kan man ta till butta så det tillåtits nu.

Jag vet inte, men jag tycker i alla fall att butta är otroligt effektivt. Har man då, som Alexandra ger som exempel, haft hästen på en 14-dagars-kur innan tävlingen kan man nog maskera en relativt grav hälta i någon dag efter avslutad kur.

Jo, men en 14-dagarskur är ju inte att jämföra som med en påse.

Eller menar du att gränsvärdena ligger så högt att man nu kan ge butta i 14 dagar, avsluta dagen innan och sedan tävla?

Hästen behöver ju inte vara synligt halt på rakt spår för att butta ska vara effektivt. Begynnande skador märks ofta genom att hästen tar i riktigt lika mycket och små missar kommer.. En häst som tenderar att vara ojämn i piaffer eller har svårt att nå fram i långa kombinationer pga något är obehagligt - då kan man ta till butta så det tillåtits nu.

Det var ju det jag menade med sista stycket.

Men om en häst ridmässigt är ojämn i sina piaffer, där det alltså inte beror på skada, för det behöver det verkligen inte göra, hjälper det knappast att ge butta.

Isåfall skulle ju buttan vara rena mirakelkuren mot mindre bra ridning eller om man så vill, kanske en häst med mindre bra förutsättningar att utöva piaff.

Eller menar du att gränsvärdena ligger så högt att man nu kan ge butta i 14 dagar, avsluta dagen innan och sedan tävla?

Det som står så ja. Sålänge du ger tillräckligt lite i kuren. Jag ska leta upp det, men 1 gram (för butta är det 1 påse) med 24 h mellanrum, och senast 12 h innan tävling så ska du klara gränsvärdena. Och du kan ge det hela tiden mellan tävlingarna, sålänge du inte ger mer än 1 gram/dygn, slutar senast 12 h innan tävling och hästen inte testar över nivåerna.

OBS att det inte bara är butta som det gäller, utan finadyne etc med. Men butta har fått stå som exempel.

Jag tror fö vi om det går igenom får nya dopingfall där hästar testar för hög och ägare/ryttare/tränare svär på sin mormors grav att hästen minsann inte fått ett gram mer än det som ska vara okej..

The Progressive List allows the use of NSAIDs only to be administered between competitions. The limit of administration of 1 gram in 24 hours, not within 12 hours of competition.

In more detail this implies the administration of phenylbutazone (up to 8 mcg/ml in plasma or serum), salicylic acid (up to 750mcg/ml in urine and up to 6.5 mcg/ml in plasma or serum) and flunixin (up to 500 mcg/ml in plasma or serum) so long as those substances are not detected in a horse's sample above the prescribed limits noted and are used in isolation and not combined.

The progressive list also sanctions acetylcysteine, dichloroacetate (lactanase) and isoxuprine. The allowed level of "bute" is now four times higher than the threshold accepted in the 1990s.

http://www.eurodressage.com/news/dressage/fei/2009/fei-newdopinglists4.html

*kl*

Jag har inte läst så mycket om beslutet, blir äcklad av det. Förstår inte hur man tänker när man tillåter detta.
Tillåter vi butta så tycker jag att vi kan tillåta allt. Nej där sjönk FEI ytterligare ett par pinnhål i mina ögon.

KL
Har undrat över en sak, om det blir tillåtet (eller om det är tillåtet nu?), hur gör man på besiktningarna innan tävlingen då? Ska dom lägga ner dom också eftersom det är ju ingen större ide att besiktiga en smärtstillad häst?

Det som står så ja. Sålänge du ger tillräckligt lite i kuren. Jag ska leta upp det, men 1 gram (för butta är det 1 påse) med 24 h mellanrum, och senast 12 h innan tävling så ska du klara gränsvärdena. Och du kan ge det hela tiden mellan tävlingarna, sålänge du inte ger mer än 1 gram/dygn, slutar senast 12 h innan tävling och hästen inte testar över nivåerna.

Det låter galet.

Jag tänkte mer på att ha gränsvärden så låga som om hästen har fått i sig lite buttadamm från luften, eller några korn från något olämpligt ställe som egentligen inte skulle vara där, alltså några korn, ett gram, en påse är ju skitmycket pulver.

Och tar verklgen en påse om dagen i 14 dagar bort en hälta?

Ojämn piaff kan bero på begynnande förslitning även om det givetvis inte behöver vara så.

KL
Har undrat över en sak, om det blir tillåtet (eller om det är tillåtet nu?), hur gör man på besiktningarna innan tävlingen då? Ska dom lägga ner dom också eftersom det är ju ingen större ide att besiktiga en smärtstillad häst?

Jag har då sett hästar som gått på butta och inte har de varit ohalta för det, har jag sett fel, eller är det så enkelt?

Jag har då sett hästar som gått på butta och inte har de varit ohalta för det, har jag sett fel, eller är det så enkelt?

Så butta är inte smärtstillande? Trodde att butta var ganska starkt.

Det beror på 2 saker. Vad hältan beror på, och hästens känslighet för butta.
ALLA hältor kan inte medicineras bort med butta, än mindre i lågdos. Men det går inte att komma ifrån att VISSA hältor/rörelsestörningar går utmärkt väl att maskera med butta, även i lågdos.

Sen ska man inte förglömma den andra änden. Om jag ger min häst 1 påse butta/dag mellan tävlingarna, så kan förslitningsskador/etc döljas längre tid. Dvs jag kan pressa hästen en bit över max hela tiden, men den antiinflammatoriska och smärtstillande effekten av butta gör att det inte märks/syns.

Det låter galet.

Jag tänkte mer på att ha gränsvärden så låga som om hästen har fått i sig lite buttadamm från luften, eller några korn från något olämpligt ställe som egentligen inte skulle vara där, alltså några korn, ett gram, en påse är ju skitmycket pulver.

Och tar verklgen en påse om dagen i 14 dagar bort en hälta?

Det ÄR helt galet.

Och det beror fortfarande på VAD för hälta.

Min T-märkta valack, skulle varit i tävlingsmässigt skick på lättklassnivå med 1 påse butta/dag. Han skulle bli sämre 'inuti', men det skulle inte märkas på rörelserna om han fick butta.

Han gick som jmf på låg dos pronaxen under perioder med tungt underlag (i hagen), vilket var skillnaden mellan mjuk och ohalt häst, och stel och halt. Och innan han blev T-märkt, under utredning etc, så MED låg dos NSAID kunde han galoppera på volt i höger galopp. UTAN kunde han inte det, alls.

Med progressiva listan skulle jag alltså kunnat medicinera ut något/några år till ur honom innan det gick åt skogen.

Det finns många ex på artroshästar som är stela och ojämna, som på låg dos butta är u.a. i rörelserna.

Naturligtvis skulle inga av dessa kunna piaffa, varken med eller utan butta, men nu gör du ju misstaget jag tog upp innan, att bara se på eliten.

KL

Besiktningen hör till tävlingen, och medicineringen får inte skett senare än 12 h innan, och i dos som beskrivits. Men ja, vissa hästar kommer vara smärtstillade =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka