Sv: FEIS nya doping reglemente
Tråden på tävlignsforumet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1013740
Tråden på tävlignsforumet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1013740
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
men det är okej att 12 h efter sista givan i en 2veckorskur butta starta. Det saknar sans, vett, logik och är bara obegripligt.
nu är det alltså fritt fram att tävla halta hästar, bara att ge dom en påse butta så det inte syns.
det behöver man nog inte ha fånghäst för att konstatera utan det är nog allmänt etablerat : )
Jag vet inte, men jag tycker i alla fall att butta är otroligt effektivt. Har man då, som Alexandra ger som exempel, haft hästen på en 14-dagars-kur innan tävlingen kan man nog maskera en relativt grav hälta i någon dag efter avslutad kur.
Hästen behöver ju inte vara synligt halt på rakt spår för att butta ska vara effektivt. Begynnande skador märks ofta genom att hästen tar i riktigt lika mycket och små missar kommer.. En häst som tenderar att vara ojämn i piaffer eller har svårt att nå fram i långa kombinationer pga något är obehagligt - då kan man ta till butta så det tillåtits nu.
Eller menar du att gränsvärdena ligger så högt att man nu kan ge butta i 14 dagar, avsluta dagen innan och sedan tävla?
Det som står så ja. Sålänge du ger tillräckligt lite i kuren. Jag ska leta upp det, men 1 gram (för butta är det 1 påse) med 24 h mellanrum, och senast 12 h innan tävling så ska du klara gränsvärdena. Och du kan ge det hela tiden mellan tävlingarna, sålänge du inte ger mer än 1 gram/dygn, slutar senast 12 h innan tävling och hästen inte testar över nivåerna.
KL
Har undrat över en sak, om det blir tillåtet (eller om det är tillåtet nu?), hur gör man på besiktningarna innan tävlingen då? Ska dom lägga ner dom också eftersom det är ju ingen större ide att besiktiga en smärtstillad häst?
Jag har då sett hästar som gått på butta och inte har de varit ohalta för det, har jag sett fel, eller är det så enkelt?
Jag har då sett hästar som gått på butta och inte har de varit ohalta för det, har jag sett fel, eller är det så enkelt?
Det låter galet.
Jag tänkte mer på att ha gränsvärden så låga som om hästen har fått i sig lite buttadamm från luften, eller några korn från något olämpligt ställe som egentligen inte skulle vara där, alltså några korn, ett gram, en påse är ju skitmycket pulver.
Och tar verklgen en påse om dagen i 14 dagar bort en hälta?
KL
Har undrat över en sak, om det blir tillåtet (eller om det är tillåtet nu?), hur gör man på besiktningarna innan tävlingen då? Ska dom lägga ner dom också eftersom det är ju ingen större ide att besiktiga en smärtstillad häst?