FEIS nya doping reglemente

Sv: FEIS nya doping reglemente

kl
Alla haller nog med om att det ar galet.
Men vad jag horde (laste i en artikel) sa kommer de forsoka fa bort forslag till nasta arsmote, och att det kommer inte hinna trada i kraft tills dess.

Samt att de flesta landers djurskyddslagar forhindrar anvandingen av de flesta preparat i samband med tavling.

Nagon som vet mer om det?

Helt korrekt. Eller, man vet ju inte om man får bort det, men 'halva världen' försöker ju, och jag vill tro att det dras tillbaka innan de träder i kraft.

Och ja, många länders (tyvärr inte alla) nationella djurskyddslagstiftning kör över FEI-reglerna. Däribland Sverige. Om så det går igenom, så bryter du mot sveriges djurskyddsförordning om du tävlar/tränar för tävling en häst som fått butta. Precis som Peter Lundin skrev innan.

Men det är ytterligare en sak som gör förslaget ska skrotas, ochd et som gör att ridsporten antagligen åker ur OS så det visslar om det om förslaget går igenom. Det blir inte tävlande på lika villkor. Det SVENSKA ekipaget kan inte ge 1 påse butta/dygn mellan tävlingarna, medan ekipaget från land X kan det. Och när de då möts på tävling, så tävlar de på olika villkor. Och där är man vad gäller OS benhårda - det ska vara på LIKA villkor.

Naturligtvis skulle inga av dessa kunna piaffa, varken med eller utan butta, men nu gör du ju misstaget jag tog upp innan, att bara se på eliten.

Ja, nu var det faktiskt inte jag som tog upp piaffen, du får rikta dig till den personen istället.

Och inte vet jag heller om det är ett misstag att rikta sig mer åt elithållet, det är ju där kontrollerna görs, jag är nämligen rätt övertygad om att det mycket väl kan fuskas med ex butta på lägre nivåer-vem kontrollerar det?

Väldigt sällsynt med dopingprov på lägre nivåer men jag har faktiskt varit med om det en gång på regional nivå.
Jag tror personligen att faran för ett systematiskt fusk är störst på elitnivå.
PL

Ja, nu var det faktiskt inte jag som tog upp piaffen, du får rikta dig till den personen istället.

Och inte vet jag heller om det är ett misstag att rikta sig mer åt elithållet, det är ju där kontrollerna görs, jag är nämligen rätt övertygad om att det mycket väl kan fuskas med ex butta på lägre nivåer-vem kontrollerar det?

Visst är det eliten som kollas mest, utan tvekan. Och man ska nog ha en sabla otur idag om man ska åka dit på t ex butta på lokal och reg nivå. Men man sänder ju starka signaler vad som är okej och inte. Och skulle reglera slå igenom så sänder vi signalen att det ÄR okej att ge den halta hobbyhästen (oavsett tävling) 1 påse butta/dag och rida på om den känns fräsch på det.

Så det berör eg inte bara tävling utan sporten i helhet. Det ger en signal att det är okej att enligt FEI rida medicinerade hästar, om det är rätt preparat och rätt dos. Och på de lägre nivåerna och bland hobbyhästarna finns nog tyvärr de flesta hästar där 1 påse butta/dag ger störst resultat.

Det är 'fel håll' och fel signal helt enkelt. Skulle de ändrat gränsvärdena skulle det varit till att vara 0 enligt mig, inte höja dem =/

Ett steg iaf...

2009-12-01
FEI, det internationella ridsportförbundet, meddelade på tisdagen att införandet av det nya dopningsreglementet, förbudslistan och den omstridda listan för ottillåten medicinering, skjuts upp till i april. Anledningen är att man anser att det finns behov av fortsatt diskussion kring listan.

Det låter galet.

Jag tänkte mer på att ha gränsvärden så låga som om hästen har fått i sig lite buttadamm från luften, eller några korn från något olämpligt ställe som egentligen inte skulle vara där, alltså några korn, ett gram, en påse är ju skitmycket pulver.

Och tar verklgen en påse om dagen i 14 dagar bort en hälta?

det beror ju självklart på graden av hältan, hoppar hästen på tre ben så tar kuren inte bort hältan givetvis. men den döljer tex mkt effektivt en kotleds eller rent av knäinflammation så pass gravt att du aldrig aldrig blir ombedd att boka ett klinik besök för hältutredning förrän hästen varit AV buttan minst en vecka. så effektivt är det alltså.

det som gör butta och förslaget så radikalt, är ju just de fall där hästen har början till besvär, en LITEN markering eller begynnande av besvär av ngn anledning med en överansträngd led osv, som buttan på ett litet kick kan visa upp hästen i tävlingsmässigt skick.

ang. elit osv.... visst blir det mest relevant i högsta elit kanske - men ändå inte. Även Kroon fallet visar väl på detta, dvs det var frågan om nationella regionala tävlingar - en rätt vanlig tävlingsdag och en rätt vanlig tävlings skara i sveriges rikes land. det är ju det där tänket, att tillåta att det i princip blir vardagsmat med lite rundsmörjning innan tävling, som lär bli än mer riskfyllt att det blir naturligt, som blir en fara när såna här beslut tas.

och som flera redan redovisat så JA ang. buttan - det är alltså frågan om markanta doser som vill tillåtas. MER än nivån som sverige stred för och fick bort för många år sen nu, då även DE doserna var ett problem.

KL
ang. det förskjutna beslutet - applåd säger jag. det innebär att europa länderna rivit upp helvete och jord omedelbart och inte väntat utan gått rakt på. Bra. Uppenbarligen ger det ett visst resultat.

Senast ändrad:

Väldigt sällsynt med dopingprov på lägre nivåer men jag har faktiskt varit med om det en gång på regional nivå.

PL

Undrar.
Som veterinär eller som en vanlig man?

Jag har varit ute rätt mkt, både själv, med barn o som funktionär...aldrig varit något dopingprov på alla år, på reg lägre nivå.

. det är ju det där tänket, att tillåta att det i princip blir vardagsmat med lite rundsmörjning innan tävling, som lär bli än mer riskfyllt att det blir naturligt, som blir en fara när såna här beslut tas.

och som flera redan redovisat så JA ang. buttan - det är alltså frågan om markanta doser som vill tillåtas.

Rundsmörjning före tävlingssäsong är redan allmänt vedertaget, och nej, jag tycker inte det är OK.

Men bttat, kan man verkligen slatta med det sådär, ger det inte pajande mage, kanske magsår och hur presterar den hästen då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka