bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag hade en inackordering i mitt stall. Hon har inte förvarnat om att slytta hästen. I dag när vi kommer till stallet flyttar hon den, utan att säga ett ord till mig?! ingen osämja har föranlett detta.
Nu undrar jag. I kontraktet står tydligt att uppsägning ska vara skriftlig, och 3 månaders uppsägning från närmaste följande månadskifte.
För mig är skriftligt på ett papper, med bådas underskrifter för att vara korrekt. Kan det ske via mail, sms när man inte klart skrivit det.
Vad kostar det att skicka till inkasso?
Tacksam för svar.
Mvh en som känner sig besviken.

Sv: fegis

Hej!
Jag hade en inackordering i mitt stall. Hon har inte förvarnat om att slytta hästen. I dag när vi kommer till stallet flyttar hon den, utan att säga ett ord till mig?! ingen osämja har föranlett detta.
Nu undrar jag. I kontraktet står tydligt att uppsägning ska vara skriftlig, och 3 månaders uppsägning från närmaste följande månadskifte.
För mig är skriftligt på ett papper, med bådas underskrifter för att vara korrekt. Kan det ske via mail, sms när man inte klart skrivit det.
Tacksam för svar.
Varför inte bara skicka en faktura? Varför kommer inkasso in i detta?

Det kostar 500 :-.
Men du är skyldig att skicka ut en faktura först på belopp osv.
Tror även en påminnelse på betalningen ska skickas ut om ej betalning skett.
Efter detta är gjiort, om du ännu ej fått några pengar så kan du skicka över det hela till fogden.

Egentligen är det viktigast för hyresgästen att få uppsägningen skriftlig. Då riskerar han/hon inte att du fortsätter fakturera för hyran.

Hej!
Tacksam för svar.

kanske ska du börja i den ändan att prata med hästägaren som flyttat så får du höra vad hon har att säga till sitt försvar :idea:

Hon har vad jag kan se inte sagt upp kontraktet. Du kan därför fortsätta att fakturera henne för hyran.
Varför ska du vara besviken, nu kan du ju få in lite kulor utan att ha några kostnader... :devil:

Du borde nog söka upp henne och reda ut detta.Om hon har smugit iväg så här så mår hon nog mycket dåligt över något.

Man brukar vara två som träter....

Jag frågade henne om det var något hon irriterade på sig, gällande mig, Vilket hon sa det inte var. Hon bara lämnade stallet. Jag har verkligen försökt att hon ska känna sig omhändetagen eftersom det var 1a ggr hon står uppstallad. Detta är en vuxen person dessutom.
Men det som var så märkligt att hon bara drog, utan att säga något till mig eller mina tonårsbarn, inte enns hälsade när vi kom.
Men man blir ju rädd att hon bara skiter i att betala mm det accepterar jag ju inte.

har råkat ut för det när vi hade hand om det gamla stallet vi stod i. en dag när jag och min kompis som åxå var inackorderad kom upp dit så höll dom andra två inckorderingarna på att packa. den ena hade en ponny och den andra familjen hade fem hästar. vi fick pengar av dom som hade ponnyn men dom andra fick vi inget av. vi skulle få pengarna senare hette det. sen fick vi inte tag på dom mer. dom klicka när vi ringde och kom vi fram så fick dom dålig mottagning eller nått så det "bröts". dom var skyldiga stallhyra, el, och hade beställt nytt underlag till paddocken som vi fick betala. sammanlagt en summa på cirkus 5000 kr.

så lita inte på att du får dina pengar

Du kan fakturera o sen lämna ärendet till Kronofogden. Du ska ha påmint en gång innan du skickar ärendet vidare. Om du vill driva in pengarna så skicka en faktura på de tre månader som är kvar. Kronofogden tar 500 för handläggningen, den summan betalas dock av den som är skyldig pengar. Har hon inte sagt upp kontraktet innan så får man väl anse att hon gör det genom att flytta.

Det är väl dock inget sätt att göra sig poppis på.

Nej, verkligen inte. Eftersom hon är rätt grön med att ha egen häst ochså. Hon förstår kanske inte hur liten hästvärlden är och att sådant här lätt kommer fram.
Jag kommer att driva det vidare, bara jag vet att jag gör rätt:devil:.
Hon gör dessutom kontraktsbrott i och med att hon inte utför sina åtaganden, såsom fodringar och utsläpp.

Jag kan faktis medge att vi har gjort liknande.
Mest för att vi var rädda över hur hon skulle behandla våra hästar efter att vi sagt upp boxarna.
Vi sa dagen innan vi flytta att vi skulle bege oss iväg,
eller vi sa det då vi kvällsfodra att vi under morgontimman skulle flytta båda två till ett annat stall.
Dagen därpå kom vi ut varav min 1,5 åring gick själv i hagen.
Mitt sto hade fått stå inne eftersom hagarna nu var upptagna med att vi flyttade.

Vi hade inte tidigare haft någon konflikt eller liknande.
Vi betalade våran hyra för de 2 månaderuppsägning vi hade.

Är det krav att man måste stå kvar under eran uppsägning?
Visst är det dåligt att hon inte sagt något men som sagt måste det finnas en anledning.
Men vem säger inte att hon kommer betala hyran som hon brukar under de tiden hennes uppsägning är?
Hon har ju ändå 3 månader på sig? Eller jag kanske förstod ditt inlägg fel.

Jag har också bara flyttat min förra häst - Var så fruktansvärt trött på människan som hade stallet! Hennes ponny hade två A4 papper med olika täckeskombinationer beroende på väder, vind & minusgrader. Jag blev bestulen på foder, mineraler och tränsdelar.

Sedan fick hon för sig att hästarna skulle plockas in för att äta lunch och sedan ut i hagen igen - Under den tiden skulle man sitta i stallet och vänta! Den ½ timmen jag hade lunch ville jag inte sitta och åka ut till stallet - Aldrig i livet!

Fick nog och över en dag fick jag tag på boxplats i ett annat stall där det mesta ingick - Tvekade inte utan flyttade min häst samma dag jag fick platsen!

Hade en månads uppsägning men självklart betalade jag för mig - Skulle aldrig smita i från betalning! //Linda

Det är inte ett krav att man måste stå kvar under uppsägningen. Men man blir ju orolig att människan inte säger något. Gått där o smilat o varit trevlig. Man känner sig så :confused: lurad. När vi frågade om hon skulle åka o träna sa hon bara att hon skulle flytta hästen. Hon har ju tagit på sig fodringar o utsläpp enl schema. Även det står ju i kontraktet. Det har hon ju bara skitit i. Jag känner mig så sur på henne nu, så jag vill ju inte ha henne där o fodra de andra o mina hästar. Men hon har ju brutit mot det redan, kontraktet är ju inte skriftligt avslutat heller(som det står i det), därför blir jag misstänksam att hon ska skita i betalningen ochså.

En liten fundering...Nu har inte jag läst igenom hela tråden men om hon är feg och flyttar hästen utan att säga något så behöver ju inte du spela det spelet. Prata med hästägaren och kolla vad som hänt och hur hon har tänkt sig detta. Påminn henne lite snällt om kontraktet som ni båda skrivit på, innan du börjar prata om inkasso.:angel:

Ingen kritik alls utan en liten tanke...Lycka till!

Betala ska hästägaren göra, självklart.Men detta med att det inte är ngn osämja kan ju stå för dig, hästägaren kanske inte har samma åsikt.
När jag hyrt stallplats så tyckte en stallägare att hon hela tiden kunde ändra rutiner & bestämma en massa konstiga saker & jag bestämde mej för att flytta eftersom jag inte tyckte hon följde kontraktet.
Hon blev såklart undrande till varför för hon fattade inte alls att de hon höll på med var väldigt irriterande.
Så det kan ju handla om ngt sådant faktiskt, utan att du har den uppfattningen.

Hon höll på och mailade, skicka sin Facebook, sms ade när hon var klar i stallet mm På fredagen frågade hon om vi (mina barn o jag) ville med på Clinic. Så var hon borta på den hela helgen. På söndagen tog hon tom med hästen o tillbaka på sön kväl. Det som kan ha irriterat henne kan isof vara att jag sa att hon inte får låta hästen hälsa på andra hästar o förklarade att det var pga smittorisk?!
På tisdagen står hon o lastar hästen för att åka. Min kompis frågar om hon ska på Clinic igen. Hon svarar inte, hon hälsar inte på mig o mina barn heller. Vi förstår då att hon tänker flytta den. Jag går då fram till henne och säger att jag är mycket besviken på henne som inte kan prata med mig innan. Det tog henne 4h att lasta hästen.
Nu i efterhand så blir jag orolig för hästen.
Hon är ju första gångs matte. Hon tänkte inte på sådana saker som att skrubba rent vatten karet i hagen, hon är väldigt kraftig o hästen är inte igång, det är en D-ponny. Sen hände en konstig sak förra veckan. Hästen låg mycket i hagen och åt inte sitt hö under några dagar. Vi kontaktade då henne och hon var inte speciellt orolig. Hon sa att hon skulle öka havren till 1,5 liter från 2 dl för hästen inte tycker om vårt hö (ingen annan häst nobbar o det är jättefin kvalite).
Jag tror det var någon form av kolik, vilket jag sa till henne och att hon måste ha den under uppsikt o inte ge kraftfoder. Kanske tyckte hon jag blanda mig i. Men hon är ju så grön o okunnig så ville man hjälpa till. Då var hon iaf tacksam, men hon kanske störde sig senare att jag oroat henne eller något.

Men då fanns det ju någon spänning mellan er......då visste du ju det i alla fall.....då var det inte helt plötsligt utan förvarning....?

Liknande trådar

Äldre Håller på och flyttar in i en lägenhet (fristående) på en lantbruksfastighet. När kontraktet skrevs i somras så sades det att avloppet...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
29 385
Senast: Inte_Ung
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 736
Senast: Gargoyl
·
S
Hästmänniskan Tack ni som svarade på min tråd igår. Lutar nu verkligen åt att hästen kommer hem. Hästen mår ju uppenbarligen inte som den borde och...
Svar
7
· Visningar
1 520
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama