norrland65

Trådstartare
Var längesen jag skrev här... Men söker lite feedback...

Har en unghäst, import. Trevlig och fin, men lite bufflig och osäker. Inga hanteringsproblem, även om den är osäker så sköter den sig.

Men i stallet har vi en person som är "nh-influerad". Såg min häst busa lite vid intag en gång, ville springa iväg. Nh-personen korrigerade den, hästen lugnade ned sig. Men sen fortsatte h*n att rycka, rycka och rycka i grimman för att få hästen att backa...

Jag menar, kan man inte ge sig när hästen lyssnar till korrigering?

Min häst är lite rädd om huvudet och jag försöker vänja den med att hanteras mot huvudet. Blír det bättre när det slits i grimman på detta vis??

Det är inte någon svårhanterad unghäst överhuvudtaget.

Skriver lite kodat... :)

Vad tror ni, måste man korrigera hästar genom att slita och rycka i grimman?? Är det nh??

Norrland
 
Sv: Feedback

Jag såg alltså en häst som lugnat ned sig, stod still, men stallkompisen skulle prompt ha den att backa. Slit, slit och slit i grimman, hästen blev lättare och lättare fram med huvudet i skyn...

Måste man göra så? För oss funkar det att korrigera just när den blir lite ivrig, hästen lyssnar direkt. En ovanligt lätthanterad unghäst, som vi ser det.

Att bli så sliten i, förvärrar inte det huvudskyggheten?

Norrland
 
Sv: Feedback

Om man ska tolka tidigare inlägg om att backa hästar på NH-sätt, så ska man lägga ett ryckande tryck i (rep)grimman tills hästen utför det man förväntar sig. Det kan ta en stund innan hästen gör vad det är man vill att den ska göra när man kastar sina energier på den. Ur hästens synvinkel så är ryckandet kanske något förvirrande, den stackars lilla valnötshjärnan lär ju skramla runt rätt rejält där inne.

Tråkigt att din unghäst blev utsatt för så långvarig "korrigering", som den nog inte fattade så mycket av. Jag hoppas att den inte har tagit skada, men har du otur så har du ju fått en del extra att jobba bort nu. En snabb enkel korrigering är väl det som ska föredras särskilt på en unghäst. Kanske dags att se över att dem som hanterar hästarna har tillräckliga kunskaper?

/V
 
Sv: Feedback

Var längesen jag skrev här... Men söker lite feedback...

Har en unghäst, import. Trevlig och fin, men lite bufflig och osäker. Inga hanteringsproblem, även om den är osäker så sköter den sig.

Men i stallet har vi en person som är "nh-influerad". Såg min häst busa lite vid intag en gång, ville springa iväg. Nh-personen korrigerade den, hästen lugnade ned sig. Men sen fortsatte h*n att rycka, rycka och rycka i grimman för att få hästen att backa...

Jag menar, kan man inte ge sig när hästen lyssnar till korrigering?

Min häst är lite rädd om huvudet och jag försöker vänja den med att hanteras mot huvudet. Blír det bättre när det slits i grimman på detta vis??

Det är inte någon svårhanterad unghäst överhuvudtaget.

Skriver lite kodat... :)

Vad tror ni, måste man korrigera hästar genom att slita och rycka i grimman?? Är det nh??

Norrland

Det är inte okej!

Säg åt den förmodade nh-personen att uppfostra hästen gör du!
Det finns så himla många som tror sig hålla på med nh, som missuppfattat hela grejjen och bara gör rent ut sagt korkade saker.
 
Sv: Feedback

Jag är inget NH proffs, gillar dock tänket och vissa delar som innebär bra häst hantering o sunt förnuft.
Om en häst springer på eller förbi mig visar jag var jag har mitt space genom att använda grimmskaft o armar. MEN skulle aldrig röra någon annnas häst, bara stoppa genom att vifta- OBS ej skrämma!
Så det den personen gör är INTE ok!!!!!!
 
Sv: Feedback

Första fysiska steget för att backa en häst på "NH-vis" är inte att rycka i grimman, det är att knacka lätt i grimskaftet.

Säkerligen är det så att de där första fina signalerna inte görs i många sammanhang, men då har man fått det hela om bakfoten.
 
Sv: Feedback

Tack för all feedback. Bra att höra att fler inte tycker detta är ok.

Tänkte att jag ska försöka prata med personen, men ni vet hur det är i stall... Det är inte så lätt alltid att ta upp hur andra hanterar hästar... Kan lätt bli missämja. Men jag vill ju verkligen inte att min unghäst ska bli mer rädd om huvudet, eller att det ska bli hanteringsproblem pga såna här orsaker.

Det finns mycket bra inom nh:n, men som med allt, så ska det utföras med kunskap, förståelse och timing.

/ Norrland
 
Sv: Feedback

Inte okej. Jag hade skällt ut personen. Man rycker INTE i grimskaftet på mina hästar! :mad:
förutom om hästen föröker rusa iväg givetvis, då ska den stoppas.

Men att rycka i grimskaften i annat syfte är bara idiotiskt. Backa gör man genom ett lätt tryck på bogen eller med kommandot 'backa'.
Hanteringen ska vara något trevligt, och det blir ju aldrig trevligt med knyck/ryck och drag i grimman.
 
Sv: Feedback

Knacka var nog fel sätt att beskriva det. Men säg att du håller i grimskaftet, då menar jag med knacka att du sträcker fram pekfingret och "slår till" på repet. I vilket fall vill man bara skapa lite rörelse i grimskaftet, det känns ändå i grimman.
 
Sv: Feedback

Låter väldigt konstigt i mina öron. Ok att ta tag i grimskaftet om en häst försöker dra, men så fort beteendet avbrutits så upphör även korrigeringen... väl?
Annars känns det ju som att man mest gör hästen väldigt förvirrad.

Nej, jag hade blivit rätt irriterad och det hade jag nog talat om för den andra personen också -att SÅ hanteras inte mina hästar.
 
Sv: Feedback

Tack för all feedback. Bra att höra att fler inte tycker detta är ok.

Tänkte att jag ska försöka prata med personen, men ni vet hur det är i stall... Det är inte så lätt alltid att ta upp hur andra hanterar hästar... Kan lätt bli missämja. Men jag vill ju verkligen inte att min unghäst ska bli mer rädd om huvudet, eller att det ska bli hanteringsproblem pga såna här orsaker.

Det finns mycket bra inom nh:n, men som med allt, så ska det utföras med kunskap, förståelse och timing.

/ Norrland


Spelar ingen som helst roll vilken filosofi personen anser sig tillhöra - man trakasserar inte en stillastående häst på det där sättet. :mad:

Din häst - dina regler. Ser inte varför det skulle bli några diskussioner. Klargör hur du vill att din häst ska hanteras, att h*n inte får "straffbacka" den och ska lägga av med att rycka den i huvudet.

Just sådan skit har jag stött på så himla många gånger... Tur att du hade en snäll häst som inte reagerade starkare än att dra upp näsan. :devil:
 
Sv: Feedback

Ja, hästen ÄR snäll. Den hade lika gärna kunnat resa sig över personen...

Är väl lite för "mesig", vet att det lätt blir konflikter runt såna här situationer. Men jag ska ta upp det, för det är inte ok att behandla min unghäst så här. Korrigera - ja. Men ge eftergift när hästen lyssnar.

Norrland
 
Sv: Feedback

På min pissmärr alá stridspansarvagn med järnskalle är det ok att rycka i grimskaftet när hon drar iväg. Det gör jag själv
för att hon behöver den typen av tillsägelse när hon väl "ångar på". Men jag skulle själv aldrig rycka i grimskaftet på henne
när hon står still och redan gör det man sagt åt henne att göra. Dock har det hänt att folk ryckt i henne i liknande situation
som din häst var i. Dvs. när hon redan har tagit åt sig att hon inte får springa. Alltid med samma utgång; de står med en
eldsprutande liten drakhäst som står på bakbenen.

På en unghäst som är rädd om huvudet är det verkligen inte okej att rycka i när den redan tagit till sig en korrigering.
Hur fasiken ska den förstå vad som är rätt om man bestraffar den när den gjort det man ber den om?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Övr. Hund Nu ska jag ta upp ett ämne som är otroligt laddat i hundvärlden och många andra antar jag. Jag läser på flera hundforum och börjar bli...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 729
Senast: Disen
·
E
Hästhantering Jag är inte en så värst erfaren ryttare, men jag har mina värderingar och mitt eget sätt vad gäller hästhantering, men är ändå lite...
2
Svar
25
· Visningar
2 652
Senast: Fina
·
C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp