Febrig liten Arvid

Jolanta

Trådstartare
Arvid har haft feber sen igår, sover hela tiden men de få stunder han är vaken så är han ganska pigg, men det syns ju att han inte är helt hundra. Det är första gången han har feber, så jag är lite ny på det här, och min mobil funkar tydligen inte, så jag kan inte ringa till mamma och fråga. Men allvetande buke finns ju till hands! :)

De stunderna han är pigg, ska man låta honom leka lite då, eller är det vila som gäller?

Brukar ni ge alvedon till era feberbarn?

Sv: Febrig liten Arvid

Barn "tål" feber till skillnad mot oss vuxna!
Vill han leka och busa så låt honom göra det men håll honom sval i sängen!

Jag tvekar aldrig att ge Alvedon när dom har feber!
Finns ingen anledning att låta dom vara utan enligt mig!

Oj, såg så konstigt ut när jag skrev "till skillnad mot oss vuxna"

Jag gör bara jämförelsen mellan ett barn som har 39-40 graders feber mot de flesta vuxna som inte skulle ha en tanke på att busa när hela kroppen brinner och man är sååå ynklig!:p

Jag hade som som sagt gett honom den tillåtna dygnsdoseringen av Alvedon men försökt passa in det så att han får febernedsättande till sänggåendet!

Han fick en alvedon i morse, om han får en nu så borde ju nästa bli lagom till han ska sova för natten, vid 21:00. Och sen en i natt om han behöver då.

Haha, i förrgår hade jag feber, "bara" 38 grader :eek:, men jag var dödssjuk! :p Arvid har 39grader nu, men ser helt ok ut, lite glansig i ögonen, men ändå ok.

Saga har haft feber två ggr och fått alvedon båda gångerna. Första gången var hon riktigt dålig och fick vatten på sked för att hon inte åt något.

Jag minns att vi spenderade massa tid med att se till så att hon inte var för varm och inte för kall. Vatten, vatten o vatten. Hon åt inget på två dagar därför fick vi truga med ljummet vatten.

Jag har feber nu och är den mest ynkliga person jag träffat. Har 40 graders feber och har feberfrossa såfort jag rör mig, men istället för att hålla mig "kall" så bäddar jag ner mig i två täcken.

För feberns skull behöver man inte ge alvedon, men om barnet mår dåligt kan man göra det. Se till att han dricker ordentligt och låt honom göra det han orkar!

Har barnet bara feber så ge inte alvedon, alvedon ska ges som smärtstillande i första hand.
Om barnet däremot har så hög feber att de inte äter och dricker, då är det läge för alvedon som febernedsättande.

Vad man gör när man ger alvedon för att barnet bara har feber är att man förlänger sjukdomen.
Feber är kroppens sätt att bekämpa virus och bakterier eftersom de trivs bäst i normal kroppstemperatur. Om man då hela tiden tar ner temperaturen med febernedsättande medel så hjälper man viruset/bakterien att föröka sig.

Ett barn med feber som leker ska inte ha alvedon men ett barn som har feber och är slö och inte dricker ska ha alvedon.

Enda gången man ger alvedon bara för feberns skull är till barn som tidigare har haft feberkramper.

Ett skonsamt sätt att ta ner febern på medtagna är att skölja ur en handuk i kallt vatten, vrida ur den och linda den runt vaderna, att få en kall handuk på pannan är inte heller dumt och minskar också feberhuvudvärk.
Man slipper de stora kasten mellan feberhet och normal temp och man slipper svettningarna när febern går ner.
Att kastas mellan hög-ingen feber gör att man mår ännu sämre än vad man hade behövt göra.

Har barnet bara feber så ge inte alvedon, alvedon ska ges som smärtstillande i första hand.
Om barnet däremot har så hög feber att de inte äter och dricker, då är det läge för alvedon som febernedsättande.

Vad man gör när man ger alvedon för att barnet bara har feber är att man förlänger sjukdomen.
Feber är kroppens sätt att bekämpa virus och bakterier eftersom de trivs bäst i normal kroppstemperatur. Om man då hela tiden tar ner temperaturen med febernedsättande medel så hjälper man viruset/bakterien att föröka sig.

Ett barn med feber som leker ska inte ha alvedon men ett barn som har feber och är slö och inte dricker ska ha alvedon.

Enda gången man ger alvedon bara för feberns skull är till barn som tidigare har haft feberkramper.

Ett skonsamt sätt att ta ner febern på medtagna är att skölja ur en handuk i kallt vatten, vrida ur den och linda den runt vaderna, att få en kall handuk på pannan är inte heller dumt och minskar också feberhuvudvärk.
Man slipper de stora kasten mellan feberhet och normal temp och man slipper svettningarna när febern går ner.
Att kastas mellan hög-ingen feber gör att man mår ännu sämre än vad man hade behövt göra.
Ett mycket klokt svar :bow:

Gav alvedon till Rasmus förut, hände inget, gav sen Ipren och febern försvan typ på en gång!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar