R

reykurboy

Är 37,8 feber på en häst? Jag vet att alla har individuell temperaturer men finns det någon"gräns" för vad som kan klassas som feber hos en häst`? *nyfiken*

Sv: Feber..

En vuxen häst har en normal temperatur på ca 37,5-38,2. Föl/unghästar kan ha något högre. Det är bra att veta 'sin' hästs normaltemperatur, ta den i friskt tillstånd varje morgon i ca 1v.

Är 37,8 feber på en häst? Jag vet att alla har individuell temperaturer men finns det någon"gräns" för vad som kan klassas som feber hos en häst`? *nyfiken*

Utan någon klatschig sida med info som underbygger detta ;) så har jag genom åren endast hört "normaltemp på människa plus en grad".

Normaltemp på människa anses ju vara 37 grader, även om en enskild individ har lägre norm.temp t.ex. 36,4 (som jag) så klassas ALDRIG 37,2-37,4 som feber på mig.

Så jag skulle inte säga att 37,8 är feber på en häst, snarare norm.temp mot låg... om man utgår från norm. som enligt vet. är ~38 grader.

// Mvh ~ Jenny

Nej, det är inte feber. Tempa hästen morgon och kväll ca en vecka så ser du din hästs normala temp. Morgontempen är oftast lägre än på kvällen.

Min häst är "väldigt" sjuk om hon har den tempen. Det beror ju helt på hästen.
Hon har ca 36.5 som normaltemp, så det blir ju en hel grads feber...

Det bästa är som sagt att hålla koll på hästens normaltemp, så man vet om den har feber eller inte.

Tack för alla svar! :)
Jag har tempat min pålle i en vecka för ett tag sen, skrev upp tempen men har tappat bort det och jag är en mycket glömsk människa så jag kommer inte riktigt ihåg...:crazy:
Så många race som han gjorde idag lär han inte ha haft feber igår! ;)

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18