Madde_padde

Trådstartare
bli inte klok på de här, tyckte han såg så hängig ut igår och i förrgår så tempade han igår 39.4 :crazy: men åt bra och allt de där... men självklart är man fruktansvärt oroad.. åker ut i morse och hästen har 37.7?! hur går detta till? Farligt?

Sv: feber

Det är inte alls ovanligt att tempen varierar så som du beskriver. Förmodligen hade din häst en febertopp som varade några timmar under gårdagen och som nu är överstånden. Febertoppar är ganska vanliga vid olika virusinfektioner men även vid t ex akut ehrlichios. Eftersom hästen inte uppvisade/uppvisar några andra symptom på sjukdom har det sannolikt rört sig om en lätt viros som han/hon själv har bekämpat. Feber är ju faktiskt ett sätt för kroppen att ta kål på olika smittämnen.

Oroa dig inte, men kolla tempen morgon och kväll några dagar framöver. Och låt hästen vila från ansträngande arbete någon vecka.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 013
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 198
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 634
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar