Z

zazzabella

Vi pratade om feber hos hästar i stallet igår. Om man har tagit tempen på sin häst under en månad och den ligger då varje dag mellan 37,4-37,6 grader, då måste väl 38,2 grader och uppåt räknas som feber, eller var skulle ni sätta gränsen på feber för denna häst?

Mvh Bella

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Feber!!

beror ju på i vilken situatuin du tempar. Är det morgontemp eller kvällstemp? Direkt in ifrån hagen eller efter ridning? Många faktorer spelar in men man ska ju tempa när hästen är i vila. Jag tempar alltid mina vid frukost och vid nattfodring. Nu går ju influensan igen så mina har varit sjuka och är vältempade för tillfället!

Jag skulle nog inte kallat en halv grad upp för feber, men däremot att den har lite höjd temp

Hästen har blivit tempad vid morgonfodring och vid kvällsfodring i en månads tid och då har den stått inne ett tag innan man har tempat och den har alltid visat 37,4-37,6 grader, morgon som kväll. Men plötsligt visar den 38,2 grader en morgon och på kvällen 38,6 grader. Då borde väl det räknas som feber? Den har ju aldrig haft över 37,6 grader innnan! Det är ju en grad högre än normalt.

Men blir tempen högre om man tempa direkt efter intag eller efter ridning? På en frisk häst borde tempen väl vara densamma? Jag gör inte det, jag blev bara fundersam.

Mvh Bella :)

Ja har den en grad mera så kallar jag det feber. Men visst är det så att tempen stiger av rörelse! Det är ju därför man kyler hästar vid varmt väder vid träning. de ligger lätt på över 40 grader vid hård ansträgning en varm dag. även en vinterdag vid arbete stiger tempen.
därför ska man inte tempa direkt vid intag eller ridning då hästen nyligen rört på sig för det kan vara vilseledande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
575
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 967
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka